اسنپدراگون 8 نسل 4 با بهبود 56 درصدی عملکرد گرافیکی در راه است

تراشه‌های پردازشی سری اسنپدراگون ساخت شرکت کوالکام از دیرباز به عنوان یکی از پیشروترین پردازنده‌ها در دنیای گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شوند. این شرکت هر ساله با معرفی نسخه‌های جدیدی از این تراشه‌ها، سعی در بهبود عملکرد و بهره‌وری دستگاه‌های موبایل دارد. به تازگی، اطلاعات جدیدی از اسنپدراگون 8 نسل 4 منتشر شده که نشان دهنده […]

۰۵ مهر , ۱۴۰۳ - 09:00
 0  4
اسنپدراگون 8 نسل 4 با بهبود 56 درصدی عملکرد گرافیکی در راه است

تراشه‌های پردازشی سری اسنپدراگون ساخت شرکت کوالکام از دیرباز به عنوان یکی از پیشروترین پردازنده‌ها در دنیای گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شوند. این شرکت هر ساله با معرفی نسخه‌های جدیدی از این تراشه‌ها، سعی در بهبود عملکرد و بهره‌وری دستگاه‌های موبایل دارد. به تازگی، اطلاعات جدیدی از اسنپدراگون 8 نسل 4 منتشر شده که نشان دهنده افزایش قابل توجه عملکرد پردازنده گرافیکی (GPU) این تراشه در مقایسه با نسل قبلی یعنی اسنپدراگون 8 نسل 3 است. با دیجی رو همراه باشید.

بهبودهای عمده در قدرت پردازشی اسنپدراگون 8 نسل 4

تراشه پردازشی اسنپدراگون 8 نسل 4 قرار است در سال 2025 نیرو دهنده بسیاری از دستگاه‌های پرچمدار دنیا از برندهای مطرح مانند گلکسی S25 اولترا، شیائومی سری 15، اوپو فایند X8 اولترا و ویوو X200 اولترا باشد. این تراشه با پردازنده گرافیکی جدیدی به نام آدرنو 830 معرفی خواهد شد که سرعت کلاک آن به 1.15 گیگاهرتز می‌رسد. برای مقایسه، بد نیست بدانید که پردازنده گرافیکی آدرنو 750 در نسخه اسنپدراگون 8 نسل 3 تنها دارای سرعت کلاک 770 مگاهرتز است، که این تفاوت نشان دهنده جهش قابل ملاحظه‌ای در توانایی‌های گرافیکی تراشه نسل جدید کوالکام است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، پردازنده گرافیکی آدرنو 830 در تست‌های 3DMark Wildlife نتایج فوق‌العاده‌ای داشته است. این تراشه توانسته است 166 فریم بر ثانیه در تست Wild Life Offscreen و 44 فریم بر ثانیه در تست Wild Life Extreme Unlimited ثبت کند. این اعداد نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 3 نشان از بهبود عملکرد گرافیکی در حدود 46 تا 53 درصد را دارند که بسیار قابل توجه است. علاوه بر این، در تست GFX Bench’s Aztec Ruins High، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 موفق به ارائه 125 فریم بر ثانیه شده است، در حالی که آدرنو 750 موجود در اسنپدراگون 8 نسل 3 تنها قادر به ارائه حدود 96 فریم بر ثانیه بود.

این افزایش در سرعت فریم به معنای بهبود چشمگیر تجربه کاربری در بازی‌های گرافیکی سنگین و برنامه‌های مبتنی بر گرافیک سه‌بعدی است. کاربرانی که به بازی‌های سنگین علاقه دارند یا از برنامه‌های گرافیکی پیشرفته استفاده می‌کنند، مطمئناً از قدرت گرافیکی اسنپدراگون 8 نسل 4 بسیار راضی خواهند بود.

اسنپدراگون 8 نسل 4

تست‌ها و نتایج اولیه

باید توجه داشت که نتایجی که تاکنون منتشر شده‌اند، مربوط به دستگاه‌های مرجع یا به اصطلاح Qualcomm Reference Device (به اختصار) هستند. این دستگاه‌ها به منظور ارزیابی اولیه عملکرد تراشه‌ها توسط کوالکام تولید می‌شوند و معمولاً بهینه‌ترین عملکرد یا بهترین مدیریت حرارت را ندارند. بنابراین، این احتمال وجود دارد که در نسخه‌های نهایی و تجاری گوشی‌ها، سرعت کلاک و عملکرد پردازنده گرافیکی حتی بالاتر از مقادیر اعلام شده باشد.

بر همین اساس، برخی از منابع اعلام کرده‌اند که سرعت کلاک پردازنده گرافیکی می‌تواند به 1.25 گیگاهرتز نیز برسد! یکی از افشاگران مطرح صنعت موبایل با نام Ice Universe که معمولاً اطلاعات دقیقی از دنیای تکنولوژی منتشر می‌کند، پیش از این اعلام کرده بود که سرعت کلاک GPU در اسنپدراگون 8 نسل 4 می‌تواند به 1.25 گیگاهرتز برسد. اگر چه در حال حاضر اطلاعاتی که منتشر شده‌اند نشان دهنده سرعت کلاک 1.15 گیگاهرتزی هستند، اما هنوز احتمال رسیدن به سرعت‌های بالاتر وجود دارد.

عملکرد CPU در اسنپدراگون 8 نسل 4

علاوه بر بهبودهای گرافیکی، تراشه نسل جدید اسنپدراگون 8 نسل 4 در بخش پردازنده مرکزی (CPU) نیز بهبودهای قابل توجهی خواهد داشت. در تست Geekbench، این تراشه توانسته است امتیازهای 2884 در تست تک هسته‌ای و 8840 در تست چند‌هسته‌ای را کسب کند. نسخه مخصوص “For Galaxy” این تراشه هم که برای استفاده در دستگاه‌های سامسونگ تولید می‌شود، با عملکردی نسبتاً بالاتر، امتیازهای 3060 و 9080 را در تست‌های تک هسته‌ای و چند‌ هسته‌ای به ثبت رسانده است. این نتایج نشان دهنده قدرت بالای پردازنده در پردازش‌های چند‌گانه و همزمان است که برای اجرای همزمان چندین برنامه و بازی‌های سنگین بسیار مناسب خواهد بود.

نتیجه‌گیری

اسنپدراگون 8 نسل 4 با پردازنده گرافیکی آدرنو 830 و افزایش چشمگیر در سرعت کلاک و عملکرد گرافیکی، نوید یک جهش بزرگ در دنیای پردازنده‌های موبایلی را می‌دهد. با افزایش 56 درصدی در عملکرد GPU نسبت به نسل قبلی، این تراشه می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیر در اجرای بازی‌های گرافیکی، برنامه‌های واقعیت افزوده و دیگر برنامه‌های سنگین را ارائه دهد. همچنین، بهبودهای چشمگیر در بخش CPU نیز تراشه نسل جدید کوالکام را به یکی از قدرتمندترین گزینه‌های موجود برای پرچمدارهای سال 2025 تبدیل خواهد کرد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow