متا عینک واقعیت افزوده Orion را معرفی کرد

متا در رویداد 2024 Connect عینک واقعیت افزوده Orion را رونمایی کرد. این محصول قرار است جانشین عینک ری‌بن متا شود. به‌گزارش تک‌ناک، جدیدترین عینک واقعیت افزوده‌ی متا به نام Orion در رویداد Connect 2024 معرفی شد. مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، ادعا می‌کند که این عینک پیشرفته‌ترین عینکی است که جهان تاکنون به خود دیده […] نوشته متا عینک واقعیت افزوده Orion را معرفی کرد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۰۵ مهر , ۱۴۰۳ - 03:00
 0  1
متا عینک واقعیت افزوده Orion را معرفی کرد

متا در رویداد 2024 Connect عینک واقعیت افزوده Orion را رونمایی کرد. این محصول قرار است جانشین عینک ری‌بن متا شود.

به‌گزارش تک‌ناک، جدیدترین عینک واقعیت افزوده‌ی متا به نام Orion در رویداد Connect 2024 معرفی شد. مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، ادعا می‌کند که این عینک پیشرفته‌ترین عینکی است که جهان تاکنون به خود دیده است و تحولی بزرگ در عرصه‌ی واقعیت افزوده (AR) ایجاد خواهد کرد.

عینک واقعیت افزوده Orion از عینک Spectacles 5 شرکت اسنپ بسیار کوچک‌تر است و با استفاده از پروژکتورهای بسیار کوچکی که در دسته‌های عینک تعبیه شده‌اند، نمایشگر سر بالا (HUD) را ارائه می‌دهد. این قابلیت مشابه قابلیت به‌کاررفته در عینک‌های گوگل گلس مدل ۲۰۲ است؛ اما با این تفاوت که فناوری به‌کار‌رفته در Orion پیشرفته‌تر به‌نظر می‌رسد.

ویژگی های عینک واقعیت افزوده Orion

عینک‌های واقعیت افزوده Orion دارای سه قسمت اصلی هستند: عینک‌ها، یک دستبند عصبی برای کنترل و یک واحد محاسباتی بی‌سیم که شبیه به یک باتری بزرگ گوشی همراه است. این عینک‌ها نیازی به گوشی یا لپ‌تاپ ندارند و به‌طور مستقل کار می‌کنند، اما اگر فاصله عینک‌ها از واحد محاسباتی بیشتر از 3.6 متر شود، کارایی آن‌ها از دست می‌رود و غیرقابل استفاده می‌شوند.

یکی از نوآوری‌های مهم عینک واقعیت افزوده Orion استفاده از رابطی عصبی است که متا فناوری آن را از‌طریق خرید شرکت CTRL-Labs در سال ۲۰۱۹ به‌دست آورده است. این شرکت مچ‌بندهایی تولید می‌کند که امکان کنترل دستگاه‌های دیجیتال از‌طریق سیگنال‌های عصبی را فراهم می‌کنند و قرار است با عینک‌های Orion سازگار باشند. ویژگی مذکور امکان کنترل مستقیم دستگاه از‌طریق ذهن را فراهم می‌آورد و می‌تواند آینده‌ی تعامل انسان و فناوری را متحول کند.

. این عینک‌ها مجهز به پیشرفته‌ترین نمایشگر واقعیت افزوده‌ای هستند که تاکنون تولید شده و میدان دیدی حدود 70 درجه ارائه می‌دهند. این میدان دید، بزرگترین میزان در کوچکترین فرم فاکتور عینک‌های واقعیت افزوده تا به امروز است. استفاده از سیلیکون کاربید به جای شیشه در ساخت لنزها، وزن عینک را به طور چشمگیری کاهش داده است. همچنین، Meta از پروژکتورهای uLED بهره می‌برد که علاوه بر کوچک بودن، از مصرف انرژی بسیار کمی برخوردارند.

بدنه عینک‌های Orion از منیزیم ساخته شده که علاوه بر استحکام، وزن سبک‌تری نیز به آن‌ها بخشیده است

بدنه عینک‌های Orion از منیزیم ساخته شده که علاوه بر استحکام، وزن سبک‌تری نیز به آن‌ها بخشیده است. در لبه‌های فریم این عینک، هفت دوربین و حسگر کوچک قرار داده شده تا بتواند حرکات کاربر را با دقت بیشتری ردیابی کند. این عینک‌ها از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای همچون کنترل ورودی با صدا و نگاه پشتیبانی می‌کنند، اما Meta یک نوآوری جدید با ردیابی دست و دستبند EMG ارائه کرده است. این فناوری به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به حرکت دست، تنها با نگه داشتن آن در کنار بدن، عمل‌های لمسی، کلیک و پیمایش را انجام دهند.

برای بهبود عملکرد و کارایی این عینک‌ها، Meta به جای پردازنده‌های عمومی، از یک پردازنده کاملاً اختصاصی و تخصصی استفاده کرده است. این پردازنده برای پردازش الگوریتم‌های هوش مصنوعی، درک ماشینی و گرافیک بهینه‌سازی شده است و انرژی کمتری مصرف می‌کند. فناوری‌های پیشرفته همچون ردیابی دست و چشم و همچنین فناوری SLAM که معمولاً نیازمند مصرف صدها میلی‌وات انرژی هستند، توسط Meta بهینه‌سازی شده و مصرف انرژی آن‌ها به چند ده میلی‌وات کاهش یافته است، که به کاهش حرارت تولیدی نیز کمک می‌کند.

برای بهبود عملکرد و کارایی این عینک‌ها، Meta به جای پردازنده‌های عمومی، از یک پردازنده کاملاً اختصاصی و تخصصی استفاده کرده اس

برای حفظ طراحی کوچک و بی‌سیم عینک‌های Orion، متا یک دستگاه محاسباتی بی‌سیم با دو پردازنده طراحی کرده است که یکی از آن‌ها توسط خود متا تولید شده است. این دستگاه توان محاسباتی لازم برای رندر گرافیک با تأخیر کم و اجرای الگوریتم‌های هوش مصنوعی را فراهم می‌کند. عینک Orion تمام وظایف مربوط به ردیابی دست و چشم، SLAM و پردازش گرافیک‌های واقعیت افزوده را اجرا می‌کند، در حالی که دستگاه محاسباتی اصلی مسئول اجرای برنامه‌ها خواهد بود. این هماهنگی بین سخت‌افزارها، تجربه‌ای روان و بی‌وقفه از واقعیت افزوده را به کاربر ارائه می‌دهد.

عینک واقعیت افزوده Orion جانشین ری‌بن

تک‌کرانچ می‌نویسد که Meta قصد دارد عینک واقعیت افزوده Orion را به‌عنوان جانشینی برای عینک ری‌بن معرفی کند. عینک ری‌بن متا با اینکه بدون نمایشگر بود، به‌لطف استفاده از هوش مصنوعی، توانست دسته‌ی جدید از عینک‌های هوشمند را به بازار معرفی کند.

در‌حالی‌که ری‌بن بیشتر روی دستیار هوش مصنوعی و تجربه‌ی ساده کاربر تمرکز داشت، Orion وارد عرصه‌ی جدیدی از عینک‌های واقعیت افزوده می‌شود. عینک جدید متا نمایشگر هولوگرافیک بزرگ و دستیار هوش مصنوعی شخصی را در فرم پوشیدنی و قابل‌استفاده در طول روز ترکیب می‌کند.

با اینکه Orion هنوز به‌عنوان محصولی کامل معرفی نشده، ادعاهایی مبنی‌بر قابلیت‌های برتر آن مطرح شده است. به‌گفته‌ی متا، Orion بزرگ‌ترین میدان دید را در کوچک‌ترین عینک‌های AR حال حاضر دارد. این موضوع می‌تواند نوعی انتقاد به عینک‌های جدید Spectacles اسنپ باشد که بسیار بزرگ‌تر هستند و میدان دید محدودتری دارند.

نکته‌ی مهم دیگر اینکه Orion در ابتدا فقط برای توسعه‌دهندگان عرضه خواهد شد. این روش در صنعت فناوری امری رایج است. شرکت‌ها از محصولات اولیه به‌عنوان نمونه‌ای برای اثبات مفهوم استفاده می‌کنند تا توسعه‌دهندگان را به ساخت اپلیکیشن‌ها و محتواهای مربوط به این پلتفرم تشویق کنند.

عینک‌های ری‌بن متا که با رشد نسبتاً کُند سری Quest عرضه شدند، به‌ نوعی موفقیت غیرمنتظره برای Meta تبدیل شدند. حالا با ورود Orion این شرکت به‌دنبال تکرار آن موفقیت در مقیاسی بزرگ‌تر است و قصد دارد آینده‌ی واقعیت افزوده را به‌طور گسترده‌تر و پیشرفته‌تر به کاربران ارائه دهد.

این عینک‌ها می‌توانند تحولی بزرگ در صنعت XR ایجاد کنند و به‌عنوان محصولی مهم در آینده‌ی ارتباطات دیجیتال و تعاملات انسان با فناوری مطرح شوند. اگر متا بتواند این عینک‌ها را به محصولی واقعی و دردسترس تبدیل کند، بی‌شک Orion یکی از گام‌های مهم در مسیر توسعه‌ی فناوری‌های پوشیدنی واقعیت افزوده خواهد بود.

نوشته متا عینک واقعیت افزوده Orion را معرفی کرد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow