با تماس نیوز ،همیشه همه جا باخبر شوید

نحوه دریافت و صدور گواهی کدپستی ده رقمی

مدیر کل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور نحوه بهره برداری و استفاده از سامانه کدپستی ده رقمی و صدور گواهی آن را تشریح کرد.

به گزارش تماس نیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست، کاوه دولتی مدیر کل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور با بیان اینکه اخیرا” برخی سوء استفاده هایی در زمینه اخذ و دریافت گواهی کدپستی ده رقمی صورت گرفته است گفت: هموطنان می توانند برای این منظور از دو روش حضوری و غیر حضوری استفاده کنند.

او در توضیح روش غیرحضوری گفت: در این روش متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه epostcode.post.ir  کدپستی ده رقمی خود را جستجو و با پرداخت هزینه مصوب (مبلغ ۲۲۶۷۲ ریال تعرفه سال جاری) از طریق درگاه پرداخت الکترونیکی برای صدور گواهی مربوطه اقدام نماید.

وی افزود: چنانچه متقاضی از کدپستی خود اطلاع نداشته باشد و یا مکان موردنظر وی فاقد کدپستی باشد، لازم است در قسمت درخواست کدپستی تقاضای خود را ثبت وکدرهگیری دریافت نماید. دولتی بابت مبالغ پرداختی در این بخش گفت: با توجه به نیاز و بررسی های میدانی و ثبت اطلاعات مکانی مورد نظر در بانک اطلاعات کدپستی و سپس تخصیص کدپستی، در مقایسه با گواهی کدهای پستی موجود مبلغ پرداختی متفاوت است.

مدیر کل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور در روش حضوری نیز بیان داشت: متقاضیانی که به هر دلیل نمی توانند از طریق روش فوق نسبت به دریافت گواهی کدپستی الکترونیکی اقدام نمایند، لازم است با مراجعه به دفاتر پستی معتبر، نسبت به دریافت گواهی کدپستی پس از پرداخت هزینه مصوب (مبلغ ۳۱۱۷۴ ریال تعرفه سال جاری) یا ثبت درخواست کدپستی برای اماکن فاقد کد ـ با پرداخت هزینه های مترتبه بر اساس تعرفه های مصوب ـ از طریق باجه های پستی اقدام نماید.

وی تاکید کرد: متقاضیان باید توجه داشته باشند که گواهی صادره تنها ۱۵ روز اعتبار دارد و تأییدیه های دست نویس ـ حتی ممهور به مهر پست ـ فاقد اعتبار می باشند.

دولتی ادامه داد: هموطنان برای اطمینان از صحت گواهی دریافتی (الکترونیکی یا حضوری)، می توانند QR کد گواهی کدپستی را با استفاده از نرم افزارهای بارکدخوان موجود در تلفنهای همراه هوشمند، اسکن نموده و اطلاعات آن را با نشانی و کدپستی مندرج در تأییدیه مطابقت نمایند.