5.5G چیست و در مقایسه با 5G چقدر بهتر است؟

صنعت مخابرات فعلاً گسترش شبکه 5G را تکمیل نکرده و بسیاری از مناطق دنیا هنوز تحت پوشش این شبکه پرسرعت نیستند. با این حال، چین در حال حاضر توانسته خود را به عنوان پیشگام در عرصه فناوری بی‌سیم معرفی کند و شرکت China Mobile که یک شرکت دولتی است، به تازگی راه‌اندازی تجاری شبکه 5.5G خود […]

۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ - 17:00
 0  1
5.5G چیست و در مقایسه با 5G چقدر بهتر است؟
شبکه 5.5G

صنعت مخابرات فعلاً گسترش شبکه 5G را تکمیل نکرده و بسیاری از مناطق دنیا هنوز تحت پوشش این شبکه پرسرعت نیستند. با این حال، چین در حال حاضر توانسته خود را به عنوان پیشگام در عرصه فناوری بی‌سیم معرفی کند و شرکت China Mobile که یک شرکت دولتی است، به تازگی راه‌اندازی تجاری شبکه 5.5G خود را رسماً اعلام کرده است.

اما 5.5G دقیقاً چیست و چه تفاوتی با شبکه استاندارد 5G دارد؟ در این مقاله از دیجی رو قصد داریم به صورت خلاصه همه چیزهایی را که باید در مورد 5.5G بدانید در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

5.5G چیست و تا چه حد از 5G بهتر است؟

به بیان ساده، 5.5G نسخه پیشرفته‌تری از شبکه 5G است. همچنین به عنوان 5G-Advanced یا 5GA نیز شناخته می‌شود.

آیا می دانستید:

شبکه 4G LTE که امروزه در دسترس اغلب ما می‌باشد، چیزی جز نسخه پیشرفته اتصال 4G با سرعت بیشتر و تأخیر کمتر نیست. این شبکه‌ها با عنوان 4.5G یا 4G-Advanced نیز شناخته می‌شود.

4.5G بر روی شبکه استاندارد 4G ساخته شده است و به طور مشابه، 5.5G نیز از شبکه استاندارد 5G به عنوان پایه و اساس خود استفاده می‌کند. اما با این حال، بهبودهایی که برای تأخیر و سرعت به ارمغان می‌آورد، قابل توجه است.

شبکه 5.5G نسبت به شبکه استاندارد 5G نوید بهبودهای بزرگی را می‌دهد. این شبکه می‌تواند سرعت دانلود تا 10 گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود تا 1 گیگابیت بر ثانیه را ارائه دهد که بسیار قابل توجه است.

در حالی که 5G با ارائه سرعت دانلود و آپلود بهتر تقریباً تمامی نیازهای گوشی‌های هوشمند امروزی را برآورده کرده است، اما نتوانسته است تأثیر چشمگیری در بخش صنعتی داشته باشد؛ جایی که برنامه‌ها به تأخیر بسیار کمتر، آپلودهای فوق العاده سریع، امنیت بیشتر، عملکرد قابل اتکا و مصرف انرژی کمتر نیاز دارند. 5.5G می‌تواند این شکاف‌ها را پر کرده و به عنوان یک حلقه اتصال حیاتی ما را به سمت 6G هدایت کند.

اما سؤالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که این فناوری شبکه جدید چه زمانی به صورت گسترده و عمومی راه‌اندازی خواهد شد و آیا برای استفاده از آن نیاز به دستگاه‌هایی جدید داریم؟ برای دریافت پاسخ همچنان در ادامه دیجی رو را همراهی کنید.

اوپو فایند ایکس 7 اولترا
اوپو فایند ایکس 7 اولترا

زمان راه‌اندازی 5.5G و دستگاه‌های پشتیبانی کننده از آن

شرکت China Mobile اولین شرکتی است که راه‌اندازی 5.5G را اعلام کرده است. طبق گفته این غول مخابراتی چین، تا پایان سال جاری بیش از 300 شهر را با شبکه 5.5G خود پوشش خواهد داد.

در زمان نگارش این مقاله، هیچ شرکت مخابراتی دیگری برنامه‌های خود برای راه‌اندازی 5.5G را اعلام نکرده است و باید منتظر بمانیم و ببینیم چه زمانی عرضه آن در خارج از چین آغاز می‌شود. با این حال، کریس سامبر (Chris Samber)، رئیس شرکت مخابراتی مشهور AT&T چند ماه پیش هیجان خود را نسبت به راه‌اندازی 5.5G ابراز کرده بود، اما قرار نیست تا قبل از سال 2025 این اتفاق رخ دهد.

در حالی که هنوز برای گفتن اینکه آیا همه گوشی‌های هوشمند 5G از 5.5G پشتیبانی خواهند کرد یا نه، زود است، اما یک چیز مسلم است و آن هم اینکه همه افراد به یک گوشی جدید نیاز نخواهند داشت. به تازگی، پیت لاو (Pete Lau)، مدیر ارشد محصولات اوپو، تیزری را منتشر کرد که در آن گوشی «اوپو فایند ایکس 7 اولترا» عبارت “5GA” را در نوار وضعیت خود نشان می‌دهد.

پست مرتبطی نیز در ویبو (شبکه اجتماعی محبوب چینی‌ها) وجود دارد که نشان می‌دهد نسخه معمولی اوپو فایند ایکس 7 نیز قابلیت 5.5G را به دست خواهد آورد. به این ترتیب می‌توان گفت سری اوپو فایند ایکس 7 اولین گوشی‌های جهان خواهند بود که از شبکه 5.5G پشتیبانی می‌کنند.

اوپو فایند ایکس 7 اولترا از تراشه پردازشی اسنپدراگون 8 نسل 3 استفاده می‌کند که در سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا، وان پلاس 12 و سری شیائومی 14 نیز به کار رفته است. بنابراین، احتمال پشتیبانی این گوشی‌ها نیز از شبکه‌های 5.5G وجود خواهد داشت. همچنین تایید شده است که ویوو ایکس 100 پرو و نسخه استاندارد اوپو فایند ایکس 7 با تراشه پردازشی دیمنسیتی 9300 از 5.5G پشتیبانی خواهد کرد. این بدان معناست که 5.5G باید حداقل توسط دستگاه‌هایی با هر کدام از این دو تراشه عرضه شده‌اند، پشتیبانی شود.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow