آیفون در سراشیبی سقوط! افت 10 درصدی فروش در سه ماهه اول 2024

گزارش مالی اپل برای سه ماهه اول سال 2024 نشان از کاهش 10 درصدی فروش گوشی‌های آیفون و در عین حال، رسیدن بخش خدمات به بالاترین درآمد خود دارد. کل درآمد اپل در این دوره 90.75 میلیارد دلار بوده که 4 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. درآمد خالص نیز با کاهش نسبت […]

۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 13:00
 0  0
آیفون در سراشیبی سقوط! افت 10 درصدی فروش در سه ماهه اول 2024

گزارش مالی اپل برای سه ماهه اول سال 2024 نشان از کاهش 10 درصدی فروش گوشی‌های آیفون و در عین حال، رسیدن بخش خدمات به بالاترین درآمد خود دارد. کل درآمد اپل در این دوره 90.75 میلیارد دلار بوده که 4 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. درآمد خالص نیز با کاهش نسبت به سال گذشته، به 23.63 میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، کاهش فروش آیفون در سراسر آسیا رخ داده است. فروش خالص در منطقه «چین بزرگ» (شامل چین، تایوان و هنگ‌کنگ)، ژاپن و سایر نقاط آسیا و اقیانوسیه با کاهش روبرو شده اما در آمریکای شمالی و اروپا، تقریباً بدون تغییر باقی مانده است.

بخش خدمات اپل شامل سرویس‌های اشتراکی، گارانتی‌ها، توافق‌نامه‌های لایسنس با موتورهای جستجو و پرداخت‌ها است. درآمد 23.9 میلیارد دلاری این بخش، فراتر از پیش‌بینی تحلیلگران بوده و شرکت آمریکایی اعلام کرده انتظار دارد در سه ماهه آینده نیز شاهد افزایش دو رقمی دیگری در این حوزه باشد.

هیئت مدیره اپل، دور جدیدی از خرید سهام به ارزش 110 میلیارد دلار را تصویب کرده است که بزرگ‌ترین برنامه بازخرید سهام در تاریخ این شرکت محسوب می‌شود. این شرکت همچنین افزایش 4 درصدی نسبت به دوره قبل را برای سود نقدی سهام‌داران (0.25 دلار آمریکا به ازای هر سهم) در نظر گرفته است.

کاهش فروش آیفون

کاهش فروش گوشی‌های آیفون، موضوعی نگران‌کننده برای اپل است و عوامل مختلفی می‌توانند در این کاهش نقش داشته باشند، از جمله:

  • اشباع بازار: ممکن است بازار گوشی‌های هوشمند، به ویژه گوشی‌های گران قیمت، به مرحله اشباع رسیده و تمایل کاربران به ارتقاء گوشی‌هایشان، کاهش یافته باشد.
  • رقابت فزاینده: رقبای اندرویدی به طور مداوم در حال پیشرفت هستند و گوشی‌های با کیفیت بالا و قیمت مناسب‌تری را به بازار عرضه می‌کنند.
  • نبود نوآوری چشمگیر: برخی از تحلیلگران معتقدند که اپل در ارائه نوآوری‌های چشمگیر در آیفون‌های جدید، کند عمل کرده و کاربران دلیل قانع‌کننده‌ای برای ارتقاء به مدل‌های جدید ندارند.

با این حال، عملکرد قوی بخش خدمات، خبر مثبتی برای اپل است. این موضوع نشان می‌دهد که کاربران به اکوسیستم اپل وفادار هستند و تمایل به پرداخت هزینه برای سرویس‌هایی نظیر iCloud ،Apple Music و +Apple TV دارند.

اپل باید برای حفظ و افزایش فروش آیفون، در استراتژی خود بازنگری کند. به عنوان مثال باید روی ارائه نوآوری‌های بیشتر، قیمت‌گذاری رقابتی‌تر و تنوع بخشیدن به محصولات خود تمرکز نماید. در عین حال، سرمایه‌گذاری بر بخش خدمات، رویکرد درستی به نظر می‌رسد. اپل می‌تواند با توسعه سرویس‌های جدید و بهبود کیفیت سرویس‌های موجود، کاربران بیشتری را جذب کند و درآمد خود را از این طریق افزایش دهد.

بازخرید سهام نیز می‌تواند به نفع سهام‌داران باشد. با کاهش تعداد سهام در گردش، ارزش هر سهم افزایش می‌یابد. مطمئناً اپل همچنان یک شرکت قدرتمند و نوآور است. اما برای حفظ موقعیت خود در صدر بازار فناوری، باید به چالش‌های پیش روی خود، به ویژه کاهش فروش آیفون، به درستی پاسخ دهد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow