این اپلیکیشن اندرویدی فشار خون شما را اندازه گیری می کند

به تازگی یک اپلیکیشن جدید اندرویدی برای اندازه‌گیری فشار خون با استفاده از حسگرهای پیشرفته و هوش مصنوعی و فقط با لمس ساده گوشی طراحی شده است. به گزارش تک‌ناک، این پیشرفت می‌تواند انقلابی در نظارت بر سلامت شخصی ایجاد و به کاربران کمک کند تا راحت‌تر وضعیت فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشند. […] نوشته این اپلیکیشن اندرویدی فشار خون شما را اندازه گیری می کند اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۰۸ مهر , ۱۴۰۳ - 11:00
 0  1
این اپلیکیشن اندرویدی فشار خون شما را اندازه گیری می کند

به تازگی یک اپلیکیشن جدید اندرویدی برای اندازه‌گیری فشار خون با استفاده از حسگرهای پیشرفته و هوش مصنوعی و فقط با لمس ساده گوشی طراحی شده است.

به گزارش تک‌ناک، این پیشرفت می‌تواند انقلابی در نظارت بر سلامت شخصی ایجاد و به کاربران کمک کند تا راحت‌تر وضعیت فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشند.

فشار خون بالا (یا هیپرتانسیون) خطر مشکلات سلامتی مانند: نارسایی قلبی یا کلیوی را افزایش می‌دهد، اما در میلیون‌ها نفر تشخیص داده نمی‌شود.

در حال حاضر یک فناوری جدید توسعه یافته است که می‌تواند از راه دور فشار در شریان‌های فرد را در هنگام انقباض قلب تخمین بزند و جزئیات نجات‌بخش در مورد سلامت فرد را بدون نیاز به تجهیزات تخصصی ارائه دهد.

این اپلیکیشن جدید توسط تیمی به رهبری محققان دانشگاه پیتسبورگ طراحی شده است و با استفاده از انواع سنسورهای شتاب‌سنج، دوربین و حسگرهای لمسی که در گوشی‌های هوشمند مدرن وجود دارد، کار می‌کند.

به جای نیاز به مراجعه به پزشک یا استفاده از دستگاه‌های اختصاصی، افراد امکان دارد روزی بتوانند از گوشی خود استفاده کنند و این نوآوری به ویژه در جوامع محروم که دسترسی به مراقبت‌های پزشکی در آن محدود است، اهمیت دارد.

راماکریشنا موکمالا، یکی از محققان این نوآوری گفت: «در جوامع محروم، بسیاری از افراد به دستگاه‌های فشار خون، ملاقات‌های منظم با پزشک یا حتی آگاهی از مشکل دسترسی ندارند، اما همه یک گوشی‌ هوشمند در اختیار دارند.»

فشار خون در بیشتر مواقع با استفاده از دستگاهی با نام پیچیده‌ اسفیگمومانومتر اندازه‌گیری می‌شود، که یک کاف بادشده شریان اصلی بازو را فشار می‌دهد و آن را می‌بندد، سپس جریان خون را به آرامی آزاد می‌کند.

با هر ضربان قلب، فشار بین انقباض که به آن فشار سیستولیک می‌گویند و استراحت که به آن فشار دیاستولیک می‌گویند، تغییر می‌کند. فشار سیستولیک به عنوان عدد بالاتر در خوانش فشار خون ارائه می‌شود و فشار دیاستولیک عدد پایین‌تر است.

اندازه‌گیری فشار خون فقط با استفاده از گوشی و یک لمس ساده ممکن شد

برخی دستگاه‌های دیجیتال می‌توانند تغییرات را به طور خودکار تشخیص دهند، اگرچه پزشکان نیز می‌توانند با استفاده از گوشی پزشکی به نبض گوش دهند و تفاوت‌های فشار را قضاوت و آن را به میلی‌متر جیوه (mm Hg) ثبت کنند. یک خوانش سیستولیک بالای حدود ۱۳۰ mm Hg به عنوان دلیلی برای ادامه نظارت تفسیر می‌شود.

گوشی‌های هوشمند نمی‌توانند فشار را برای متوقف کردن و شروع مجدد جریان خون مانند کاف فشار خون سنتی اعمال کنند. به عنوان یک روش جایگزین، این اپلیکیشن جدید از نیروی جاذبه و نیروی فشار انگشت روی صفحه لمسی گوشی برای تعیین فشار نبض استفاده می‌کند.

ویژگی های متفاوت اپلیکیشن اندرویدی

آنچه این اپلیکیشن را هوشمند می‌کند، شیوه تغییر موقعیت دست‌ها برای تغییر جریان خون و اعمال تعدادی لمس‌های دستور داده شده به صفحه گوشی برای دریافت خواندن‌های صحیح فشار نبض است.

ویشال دهاموتاران، مهندس زیست‌پزشکی دانشگاه پیتسبورگ توضیح داد: «به دلیل جاذبه، زمانی که دست‌های خود را بالای قلب بلند می‌کنید، فشار هیدرواستاتیک در انگشت شست شما تغییر می‌کند و با استفاده از شتاب‌سنج گوشی می‌توانید آن را به تغییر نسبی فشار تبدیل کنید.»

در آزمایش‌ها روی ۲۴ نفر و مقایسه با یک پایگاه داده بزرگ‌تر، روش اپلیکیشن فشار نبض را با دقت معقولی در حدود ۸ mm Hg تشخیص داد. با ادامه توسعه، سطح دقت اپلیکیشن به احتمال زیاد حتی بیشتر بهبود خواهد یافت.

محققان می‌گویند که در حال حاضر باید روی تغییر ذهنیت در مورد استفاده از فشار نبض به عنوان شاخص فشار خون کار کنند، اما تاکنون این بهترین راه‌حلی می‌باشد که برای گرفتن این خوانش حیاتی با استفاده از یک گوشی هوشمند معمولی استفاده شده است.

ساخت یک دستگاه اندازه‌گیری فشار خون بدون کاف که بی نیاز از کالیبراسیون خارجی است مانند یک معجزه می‌باشد، چرا که چنین دستگاهی در حال حاضر وجود ندارد.

این تحقیق در Scientific Reports منتشر شده است.

نوشته این اپلیکیشن اندرویدی فشار خون شما را اندازه گیری می کند اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow