با انواع کاربردهای نبشی 2 آشنا شوید

نبشی 2 کوچک‌ترین سایز از این نوع مقطع فولادی به‌شمار می‌رود که برای ایجاد مقاومت بیشتر در بخش‌هایی همچون کنج دیوارها، محل‌های ساخت آسانسور، مصارف صنعتی و تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور کلی انواع نبشی‌های مورد استفاده در صنایع را با توجه به سایز، شکل ظاهری، جنس مواد اولیه و روش تولید می‌توان در …

۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 13:00
 0  1
با انواع کاربردهای نبشی 2 آشنا شوید

نبشی 2 کوچک‌ترین سایز از این نوع مقطع فولادی به‌شمار می‌رود که برای ایجاد مقاومت بیشتر در بخش‌هایی همچون کنج دیوارها، محل‌های ساخت آسانسور، مصارف صنعتی و تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به‌طور کلی انواع نبشی‌های مورد استفاده در صنایع را با توجه به سایز، شکل ظاهری، جنس مواد اولیه و روش تولید می‌توان در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار دارد که متقاضیان باید با درنظرگرفتن نوع کاربرد خود نسبت به خرید این مقطع فولادی اقدام کنند.

اطلاعات مختصری درباره نبشی

نبشی یک مقطع فولادی به شکل L می باشد که از سایز 2 تا 20 در بازار موجود است. طول این محصول 6 و 12 متری می باشد و یکی از عوامل مهم در قیمت نبشی وزن آن می باشد که کارخانه های تولید کننده از جمله آریان فولاد ، ظهوریان ، شکفته و … این محصول را به صورت کیلوگرم در بازار عرضه می کنند.

نحوه سایزبندی نبشی

سایز نبشی یکی از معیارهایی است که در هنگام انجام محاسبه‌های مربوط به سازه در نظر گرفته می‌شود که به‌طور کلی براساس استانداردهای موجود این کار را انجام می‌دهند.

با توجه به شکل ظاهری نبشی، برای نشان‌دادن آن معمولا از حرف L به همراه اندازه بال‌ها استفاده می‌کنند که به‌صورت اعداد مشخصی در کنار این نماد نمایش داده می‌شود.

در بسیاری از استانداردهایی که برای نبشی مد نظر قرار می‌گیرد معمولا اندازه این مقطع را برحسب میلی‌متر بیان می‌کنند و ساختاری به‌صورت L×L×T برای نمایش این معیار به‌کار گرفته می‌شود.

در واقع حرف L در این فرمول به‌معنی طول بال است و ازطرفی T میزان ضخامت نبشی براساس میلی‌متر را عنوان می‌کند که تناسب بین این 2 مورد بیشترین اهمیت را در هنگام سایزبندی دارد.

با این حساب زمانی که درباره نبشی 2 صحبت می‌شود به‌طور کلی منظور مقطعی است که اندازه بال‌ها و ضخامت آن برابر با 2 میلی‌متر است و ازنظر طول نیز امکان دارد متفاوت باشد.

کاربردهای نبشی 2 کدام است؟

علاوه‌بر اینکه شکل ظاهری نبشی عامل مهمی در تعیین نوع کاربرد آن است، به‌طور معمول بسیاری از صنایع برای استفاده از این مقطع فولادی سایزبندی را نیز به‌عنوان یک اصل مهم در نظر می‌گیرند.

در همین راستا برای کسب اطلاعاتی دررابطه‌با نوع کاربرد نبشی 2 باید این را در نظر داشت که چنین محصولی معمولا مقاومت خوبی نشان می‌دهد و به همین خاطر ازنظر موارد مصرف نیز گستردگی مناسبی دارد.

کاربرد نبشی 2 در ساختمان سازی

در بسیاری از پروژه‌های ساخت‌وساز برای انتخاب سایز مناسب به عوامل مختلفی توجه می‌شود که وابستگی زیادی به نیازها و شرایط پروژه دارند، ازاین‌رو ضخامت نبشی 2 مهم‌ترین مسئله در هنگام به‌کارگیری در بخش‌های خاصی از ساختمان است.

در ساختمان‌های مسکونی و تجاری برای ایجاد مقاومت در قسمت‌های کنج یا فضای آسانسور از نبشی‌های سبک استفاده زیادی می‌شود که نبشی سایز 2 نیز یکی از آن‌ها به‌شمار می‌رود.

در قسمت‌هایی از ساختمان که میزان بارهای واردشده کم‌تر باشد امکان به‌کارگیری این سایز نبشی وجود دارد، ازطرفی برای سازه‌هایی با ارتفاع پایین نیز می‌توان از این مقطع فولادی جهت مقاوم‌سازی استفاده کرد.

باید این را در نظر داشته باشید که ساخت خرپا، اتصال تیرآهن‌ها، متصل‌کردن پل‌ها به ستون‌ها و بسیاری بخش‌های اتصالی دیگر در ساختمان‌سازی نیز با استفاده از نبشی سایز 2 قابل انجام است.

کاربرد نبشی 2 در صنعت

در صنایع مختلفی همچون کشتی‌سازی، ساخت سوله، تولید دیگ‌های بخار و خودروسازی می‌توان برای قطعاتی که نیازمند استفاده از نبشی‌هایی با ضخامت و طول پایین هستند، سایز 2 را به‌کار برد.

از دیگر کاربردهایی که می‌توان برای نبشی سایز 2 در نظر گرفت، طراحی مبلمان‌ها و ساخت آلاچیق است که این مقطع فولادی با توجه به وزن پایین و برخوداری از استحکام مناسب، مقاومت خوبی را برای این سازه‌ها فراهم می‌کند.

به‌منظور طراحی و ساخت دکل‌های انتقال نیرو نیز در صنایع هدف، از نبشی‌هایی با سایز 2 استفاده می‌کنند که دلیل اصلی برای این انتخاب، انعطاف‌پذیری و طول عمر بالا است.

عوامل موثر بر قیمت نبشی 2 کدام است؟

همانطور که فولاد توفیقی بیان کرده است : قیمت نبشی 2 به عواملی مختلفی بستگی دارد. از آنجایی که جنس، ضخامت و طول نبشی در مدلهای مختلف متفاوت است، با تغییر این پارامترها، قیمت نبشی سایز 2 نیز دچار تغییرات می‌شود. در این میان نباید از فاکتورهایی نظیر قیمت روز آهن و شرکت سازنده نبشی چشم پوشی کرد. همچنین میزان عرضه و تقاضا نیز می‌تواند روی قیمت این محصولات تاثیرگذار باشد.

درصورتی‌که از آلیاژهایی همچون گالوانیزه یا استنلس استیل برای ساخت این محصول استفاده شود که در برابر رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد، باید انتظار قیمت بالاتری داشت، درحالی‌که نبشی‌های فولادکربن ازنظر اقتصادی به‌صرفه‌تر هستند.

نبشی‌هایی با طول 6 متری بدون شک وزن پایین‌تری در مقایسه با مدل‌های 12 متری دارند و همین مسئله باعث می‌شود تا شما در هنگام خرید هرکدام از آن‌ها هزینه‌های متفاوتی را پرداخت کنید.

قیمت روز آهن نیز در سطح جهانی و براساس عوامل متعددی دچار تغییر می‌شود و این قابلیت را دارد تا روی هزینه پرداختی شما برای خرید نبشی‌های سایز 2 تاثیر مستقیمی بگذارد.

تقسیم‌بندی انواع نبشی براساس اندازه بال‌ها

اگر به شکل ظاهری انواع نبشی‌ها توجه کنید، متوجه خواهید شد که این محصول معمولا با توجه به اندازه بال‌ها تا حدودی متفاوت است و شامل مدل‌های زیر می‌شود:

  • نبشی بال مساوی: درصورتی‌که کارخانه‌جات سازنده برای طراحی بال‌های نبشی اندازه برابری را در نظر بگیرند به‌طور کلی در بازار نیز با نام بال مساوی شناخته می‌شود.
  • نبشی بال نامساوی: به‌کارگیری اضلاعی با طول‌های مختلف باعث می‌شود تا محصول نهایی ازنظر ظاهری به‌صورت بال نامساوی باشد که امکان تولید با ضخامت‌های مختلف را دارد.

تقسیم‌بندی انواع نبشی ازنظر جنس مواد اولیه

جنس مواد اولیه نیز تاثیر زیادی روی تقسیم‌بندی نبشی دارد و این امکان را فراهم می‌کند تا صنایع مختلف بتوانند براساس نوع نیاز خود مدلی را انتخاب کنند که کارایی قابل قبولی داشته باشد.

آلیاژهای فولادی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل نمونه‌های مختلفی همچون ST 52، ST 44 و ST 37 هستند که با توجه به نوع ترکیبات شیمیایی، خواص ویژه‌ای را از خود نشان می‌دهند.

استنلس استیل نوع دیگری از آلیاژهای مورد استفاده برای تولید نبشی‌ها است که به‌دلیل برخوداری از عناصری مانند کروم و نیکل خاصیت ضدزنگ دارد و مهم‌ترین نمونه‌های آن شامل 304 و T316 است.

برای جلوگیری از بروز آسیب‌های احتمالی به‌دلیل رطوبت، پوششی از جنس روی (Zn) برای نبشی‌های فولادی در نظر می‌گیرند که در دسته محصولات گالوانیزه قرار می‌گیرد و در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت بالایی نشان می‌دهد.

علاوه‌بر نبشی به‌طور معمول برای ساخت لوله گلخانه نیز از گالوانیزه استفاده می‌شود تا در محیط‌های مرطوب کم‌ترین آسیب را ببند و طول عمر خوبی را برای سازه به‌دنبال داشته باشد.

جمع‌بندی

نبشی 2 به‌عنوان کوچک‌ترین سایز در نظر گرفته می‌شود که به‌دلیل برخوداری از ویژگی‌هایی مانند مقاومت مناسب، قیمت به‌صرفه، قابلیت بازیافت و دسترسی آسان مورد توجه بسیاری از صنایع قرار می‌گیرد.

انواع مختلف این مقطع فولادی را می‌توان با درنظرگرفتن روش تولید، آلیاژهای مصرفی و شکل ظاهری در گروه‌های متنوعی قرار داد که هرکدام از این نبشی‌ها کارایی مختص به خود را دارند.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow