رشد 24 درصدی بازار موبایل خاورمیانه در سه ماهه آخر 2023

در سه ماهه پایانی سال 2023، 12.2 میلیون گوشی هوشمند در خاورمیانه (به استثنای ترکیه) عرضه شد که بر اساس تحقیقات منتشر شده توسط کانالیس (Canalys) که یکی از معتبرترین شرکت‌های تحقیقاتی در زمینه بازار گوشی‌های هوشمند است، این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد رشد داشته است. در کل سال 2023 […]

۰۱ اسفند , ۱۴۰۲ - 19:00
 0  0
رشد 24 درصدی بازار موبایل خاورمیانه در سه ماهه آخر 2023
بازار موبایل

در سه ماهه پایانی سال 2023، 12.2 میلیون گوشی هوشمند در خاورمیانه (به استثنای ترکیه) عرضه شد که بر اساس تحقیقات منتشر شده توسط کانالیس (Canalys) که یکی از معتبرترین شرکت‌های تحقیقاتی در زمینه بازار گوشی‌های هوشمند است، این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد رشد داشته است. در کل سال 2023 نیز تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه شده به بازار نسبت به سال 2022، 11 درصد افزایش یافته و به رقم 42.5 میلیون دستگاه رسیده است.

سامسونگ همچنان به عنوان پرفروش‌ترین شرکت تولید کننده موبایل در سطح جهان شناخته می‌شود، اما دیگر مانند سال‌های گذشته تسلط مطلقی ندارد و به نظر می‌رسد جایگاهش متزلزل شده است. برندهای ترنشن (صاحب امتیاز تکنو، اینفینیکس، آیتل)، شیائومی (شامل ردمی و پوکو) و اپل در سه ماهه چهارم سال 2023 حجم فروش بسیار مشابهی داشتند و ممکن است در آینده شاهد تغییراتی در رتبه‌بندی فروشندگان برتر گوشی هوشمند باشیم.

بازار موبایل خاورمیانه

کانالیس این رشد را به جشنواره‌های فروش پایان فصل مانند جشنواره خرید دبی، بلک فرایدی و یلوفرایدی آمازون و نون نسبت می‌دهد. امارات متحده عربی با 22 درصد رشد، کمترین میزان افزایش فروش را در مقایسه با سایر کشورها نشان داده است. این در حالی است که شیائومی اخیراً حضور فیزیکی خود در فروشگاه‌های خرده فروشی امارات را گسترش داده است. به عنوان مثال، گوشی‌های شیائومی اکنون به جای 4 فروشگاه، در 12 فروشگاه شرف دی جی عرضه می‌شوند. به ویژه، مدل‌هایی مانند ردمی 12C محبوبیت بسیاری در این کشور پیدا کرده‌اند.

عراق با اجرای کمپین‌های بازاریابی توسط ترنشن (Transsion) و شیائومی که عمدتاً مخاطبان جوان را هدف قرار می‌دادند، شاهد افزایش 86 درصدی در فروش گوشی‌های هوشمند این شرکت‌ها بوده است. همچنین، سری Xa و Xb هواوی به همراه گوشی‌های پرچمداری مانند مجیک 5 پرو توجه بیشتری را به این برند جدید در عراق و عربستان سعودی جلب کرده‌اند.

بازار موبایل خاورمیانه

در حالی که موتورولا در لیست 5 تولید کننده برتر سال 2023 قرار نگرفته، اما با این حال، این شرکت رشد چشمگیر 49 درصدی را در منطقه خاورمیانه تجربه کرده است. در حال حاضر، گوشی‌های موتورولا در چندین کشور در خاورمیانه و آفریقا در دسترس هستند، اما این شرکت به دنبال گسترش عرضه محصولات خود به بیش از 10 کشور جدید است.

کانالیس در گزارش جدید خود، چشم انداز مثبتی را برای بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2024 متصور شده است. تحلیلگران رونق گرفتن بخش گردشگری را یکی از محرک‌های اصلی رشد بازار موبایل می‌دانند. مانیش پراوینکومار (Manish Pravinkumar)، مشاور ارشد کانالیس در این زمینه می‌گوید:

در بلندمدت، انتظار می‌رود که معرفی قریب الوقوع ویزای توریستی متحد GCC (شورای همکاری خلیج فارس)، که احتمالاً در سال 2024 یا 2025 اتفاق خواهد افتاد، باعث افزایش تعداد بازدیدکنندگان شده و به طور بالقوه باعث افزایش سود صنایع مختلف، به ویژه خدمات مرتبط با گردشگری، شود. رونق گرفتن گردشگری می‌تواند تقاضا برای جدیدترین دستگاه‌ها و فناوری‌ها را نیز افزایش دهد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow