رونمایی از ربات انسان‌نمای تیانگونگ: رباتی که مانند انسان می‌دود!

مرکز نوآوری ربات‌های انسان‌نمای پکن از رباتی به نام «تیانگونگ» (Tiangong) رونمایی کرده که قادر است با سرعتی شبیه انسان یعنی 6 کیلومتر در ساعت بدود. این دستاورد یک پیشرفت قابل توجه در زمینه رباتیک محسوب می‌شود، چرا که تیانگونگ اولین ربات انسان‌نمای کاملاً برقی در جهان است که به چنین قابلیتی دست یافته است. […]

۰۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 03:00
 0  2
رونمایی از ربات انسان‌نمای تیانگونگ: رباتی که مانند انسان می‌دود!

مرکز نوآوری ربات‌های انسان‌نمای پکن از رباتی به نام «تیانگونگ» (Tiangong) رونمایی کرده که قادر است با سرعتی شبیه انسان یعنی 6 کیلومتر در ساعت بدود. این دستاورد یک پیشرفت قابل توجه در زمینه رباتیک محسوب می‌شود، چرا که تیانگونگ اولین ربات انسان‌نمای کاملاً برقی در جهان است که به چنین قابلیتی دست یافته است.

تیانگونگ؛ طراحی شده برای کاربردهای متنوع

ارتفاع تیانگونگ 163 سانتی‌متر و وزن آن 43 کیلوگرم است. طراحی سبک‌وزن این ربات، دویدن راحت‌تر و پایدارتر را برای آن امکان‌پذیر است. تیانگونگ از حسگرهای مختلفی برای درک محیط اطراف خود بهره می‌برد که شامل حسگرهای دیداری، واحد اندازه‌گیری اینرسی (IMU) با دقت بالا و حسگرهای دید سه‌بعدی می‌شود. این مجموعه حسگرها به ربات امکان می‌دهند تا به طور مؤثر در محیط پیرامون خود حرکت کند. همچنین، تیانگونگ برای دریافت بازخورد دقیق نیرو، به حسگرهای شش‌بعدی با دقت بالا مجهز شده است.

ربات انسان‌نمای تیانگونگ

تیانگونگ از روشی جدید برای یادگیری مهارت‌های حرکتی استفاده می‌کند که از آن با عنوان «یادگیری تقویتی تقلیدی مبتنی بر حافظه حالت» یاد می‌شود. در واقع، این روش نقش اساسی در دستیابی ربات به توانایی دویدن طبیعی را ایفا می‌کند.

توسعه‌دهندگان تیانگونگ بر ماهیت باز بودن و سازگاری بالای این ربات تأکید کرده‌اند. این ربات از رابط‌های ارتباطی باز و انعطاف‌پذیری بالا در زمینه ارتقاء نرم افزار، سخت افزار و سایر ماژول‌های عملکردی برخوردار است. این انطباق‌پذیری، پتانسیل ربات را برای سناریوهای کاربردی مختلف تضمین می‌کند و می‌توان با ایجاد برخی تغییرات و سفارشی‌سازی‌ها از آن برای انواع کارها استفاده کرد.

ربات انسان‌نمای تیانگونگ

تیانگونگ حتی بدون دریافت ورودی بصری، توانسته با موفقیت از شیب‌ها و راه‌پله‌ها عبور کرده و بدین ترتیب، قابلیت خود را برای سازگاری با محیط‌های متغیر به نمایش بگذارد. همچنین، با تنظیم گام‌های خود هنگام برخورد با موانع یا زمین‌های ناهموار، چابکی خود را نشان داده است.

رونمایی از تیانگونگ، گامی مهم در توسعه ربات‌های انسان‌نما محسوب می‌شود. توانایی دویدن طبیعی این ربات، درهای جدیدی را به روی کاربردهای بالقوه در زمینه‌های مختلفی از جمله عملیات جستجو و نجات، واکنش به بلایا و صنعت تولید می‌گشاید. در حالی که به احتمال زیاد این ربات هنوز به تحقیق و توسعه بیشتر نیاز دارد، تیانگونگ گام امیدوار کننده‌ای را به سمت ربات‌های انسان‌نمای تطبیق‌پذیرتر و کارآمدتر در آینده برداشته است.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow