سریع‌ترین تراشه هوش مصنوعی جهان به نام WSE-3 رونمایی شد

شرکت سربراس سستمز (Cerebras Systems) از نسل سوم موتور مقیاس ویفر (Wafer Scale Engine 3) خود با نام اختصاری WSE-3 رونمایی کرد که به عنوان «سریع‌ترین تراشه هوش مصنوعی جهان» لقب گرفته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که WSE-3 که ابررایانه هوش مصنوعی سربراس CS-3 را نیرو می‌بخشد، با حفظ همان میزان مصرف انرژی […]

۲۸ اسفند , ۱۴۰۲ - 00:00
 0  2
سریع‌ترین تراشه هوش مصنوعی جهان به نام WSE-3 رونمایی شد
پردازنده هوش مصنوعی WSE-3

شرکت سربراس سستمز (Cerebras Systems) از نسل سوم موتور مقیاس ویفر (Wafer Scale Engine 3) خود با نام اختصاری WSE-3 رونمایی کرد که به عنوان «سریع‌ترین تراشه هوش مصنوعی جهان» لقب گرفته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که WSE-3 که ابررایانه هوش مصنوعی سربراس CS-3 را نیرو می‌بخشد، با حفظ همان میزان مصرف انرژی و قیمت، عملکردی دو برابر بهتر از نسل قبلی خود یعنی WSE-2 دارد. این تراشه توانایی آموزش مدل‌های هوش مصنوعی با حداکثر 24 تریلیون پارامتر را دارد که جهشی قابل توجه نسبت به مدل‌های پیشین محسوب می‌شود.

ابررایانه CS-3

WSE-3 بر پایه فرایند 5 نانومتری TSMC ساخته شده و از 44 گیگابایت حافظه کش SRAM روی تراشه بهره می‌برد. این تراشه به 4 تریلیون ترانزیستور و 900 هزار هسته محاسباتی بهینه‌سازی‌شده برای هوش مصنوعی مجهز است و به حداکثر قدرت 125 پتافلاپس در پردازش هوش مصنوعی دست می‌یابد که از لحاظ تئوری معادل کارایی تقریبی 62 کارت گرافیک انویدیا H100 است.

ابررایانه CS-3 که با موتور WSE-3 کار می‌کند، برای آموزش نسل بعدی مدل‌های هوش مصنوعی طراحی شده است که 10 برابر بزرگ‌تر از GPT-4 و جمینی هستند. گفته می‌شود این ابررایانه با بهره‌مندی از یک سیستم حافظه با ظرفیت 1.2 پتابایت، قادر است مدل‌هایی با 24 تریلیون پارامتر را در یک فضای حافظه منطقی واحد ذخیره کند که باعث ساده‌سازی فرآیند آموزش و افزایش بهره‌وری توسعه‌دهندگان می‌شود.

پردازنده هوش مصنوعی WSE-3

شرکت سربراس ادعا می‌کند که ابررایانه CS-3 برای نیازهای سازمانی و ابرمقیاس (Hyperscale) بهینه‌سازی شده است و با صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سادگی نرم افزاری برتر، برای مدل‌های زبان بزرگ (LLMs) به 97 درصد کد کمتری نسبت به کارت‌های گرافیک نیاز دارد.

اندرو فلدمن، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران شرکت سربراس می‌گوید:

WSE-3 سریع‌ترین تراشه هوش مصنوعی جهان است که به طور خاص برای جدیدترین کارهای پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی، از ترکیب متخصصان تا مدل‌های 24 تریلیون پارامتری، ساخته شده است. ما از عرضه WSE-3 و CS-3 به بازار برای کمک به حل چالش‌های بزرگ هوش مصنوعی امروز جهان هیجان‌زده هستیم.

این شرکت می‌گوید که در حال حاضر برای CS-3 در بخش‌های سازمانی، دولتی و فضای ابری بین‌المللی سفارش‌هایی در دست دارد. همچنین CS-3 نقش مهمی در مشارکت استراتژیک بین سربراس و G42 ایفا خواهد کرد که قبلاً از طریق کاندور گلکسی 1 و 2، 8 اگزافلاپ کارایی ابررایانه هوش مصنوعی را ارائه کرده است. در حال حاضر سومین عضو این مجموعه به نام کاندور گلکسی 3 (Condor Galaxy 3) در حال ساخت است که با 64 سیستم CS-3 ساخته می‌شود و 8 اگزافلاپ توان محاسباتی هوش مصنوعی را به ارمغان خواهد آورد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow