شکایت گوگل از مایکروسافت به‌دلیل انحصارطلبی در بازار خدمات ابری

گوگل شکایتی رسمی را به اتحادیه اروپا ارائه کرده که در آن مایکروسافت را به انجام رفتارهای ضد رقابتی در صدور مجوز خدمات ابری متهم کرده است. به گزارش تکناک و به نقل از CNBC، این شکایت به صورت خاص به نحوه ارائه مجوز برای محصولات Azure مایکروسافت و شرایط استفاده از آن‌ها برای سایر […] نوشته شکایت گوگل از مایکروسافت به‌دلیل انحصارطلبی در بازار خدمات ابری اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۰۵ مهر , ۱۴۰۳ - 03:00
 0  2
شکایت گوگل از مایکروسافت به‌دلیل انحصارطلبی در بازار خدمات ابری

گوگل شکایتی رسمی را به اتحادیه اروپا ارائه کرده که در آن مایکروسافت را به انجام رفتارهای ضد رقابتی در صدور مجوز خدمات ابری متهم کرده است.

به گزارش تکناک و به نقل از CNBC، این شکایت به صورت خاص به نحوه ارائه مجوز برای محصولات Azure مایکروسافت و شرایط استفاده از آن‌ها برای سایر ارائه‌دهندگان خدمات ابری اشاره دارد. گوگل مدعی است که این غول نرم‌افزاری از سیاست‌هایی استفاده می‌کند که شرایط را برای استفاده از محصولات Windows Server و Office در زیرساخت‌های ابری غیر از Azure دشوار و پرهزینه می‌کند.

جزئیات اتهامات گوگل

گوگل که پس از مایکروسافت و آمازون در جایگاه سوم بازار خدمات ابری قرار دارد، ادعا می‌کند مایکروسافت با وضع شرایط سختگیرانه و افزایش هزینه‌ها برای استفاده از نرم‌افزارهایش در سایر پلتفرم‌های ابری، رقابت را در این بازار محدود کرده است. این شرکت معتقد است که مایکروسافت عملاً استفاده از خدمات خود را در زیرساخت‌های ابری رقیب ناممکن یا بسیار پرهزینه کرده است و به این ترتیب، کاربران را به استفاده از Azure سوق می‌دهد.

شکایت جدید در پی توافق‌های اخیر

شکایت گوگل از مایکروسافت در حالی مطرح می‌شود که تنها چند ماه پیش مایکروسافت با گروهی صنعتی موسوم به Cloud Infrastructure Services Providers in Europe (CISPE) به توافق رسید. این گروه، که از ارائه‌دهندگان زیرساخت ابری اروپایی پشتیبانی می‌کند، نگرانی‌هایی مشابه گوگل داشت و ادعا می‌کرد که مایکروسافت شرایط صدور مجوز ناعادلانه‌ای برای استفاده از نرم‌افزارهای خود اعمال می‌کند. با این حال، این گروه پس از توافق با مایکروسافت، شکایت خود را در سال ۲۰۲۲ از اتحادیه اروپا پس گرفت. این توافق به ارائه‌دهندگان اروپایی اجازه می‌دهد که نرم‌افزارها و خدمات مایکروسافت را بر روی زیرساخت‌های ابری محلی ارائه دهند. اما گوگل از این توافق مستثنا بود و اکنون شکایت خود را مطرح کرده است.

انتقاد آمازون و واکنش مایکروسافت

در ماه جولای، Amazon Web Services از این توافق انتقاد کرد و اشاره کرد که مایکروسافت تنها به برخی از اعضای CISPE امتیازاتی محدود داده و این موضوع نشان می‌دهد که مانع فنی برای اجرای سیاست‌های عادلانه برای همه مشتریان وجود ندارد. آمازون معتقد است که مایکروسافت می‌توانست این مشکلات را به نفع همه رقبا حل کند اما تنها به برخی از ارائه‌دهندگان امتیاز داده است.

در مقابل، مایکروسافت از شکایت گوگل ناراضی است. رابین کوخ، سخنگوی مایکروسافت، در بیانیه‌ای به The Verge گفت:

«مایکروسافت به صورت دوستانه نگرانی‌های مشابهی را که توسط ارائه‌دهندگان ابری اروپایی مطرح شده بود، حل کرد، حتی پس از آنکه گوگل امیدوار بود آن‌ها به دعوی قضایی ادامه دهند.»

وی افزود:

«با توجه به اینکه گوگل نتوانست شرکت‌های اروپایی را متقاعد کند، انتظار داریم که در متقاعد کردن کمیسیون اروپا نیز شکست بخورد.»

بررسی‌های ضد انحصاری در دیگر کشورها

شکایت گوگل از مایکروسافت تنها مشکل حقوقی مایکروسافت نیست. این شرکت در بریتانیا نیز با تحقیقات ضد انحصاری بر سر شیوه‌های صدور مجوز برای خدمات ابری خود مواجه است. مقامات بریتانیایی در حال بررسی نحوه صدور مجوز مایکروسافت و آمازون برای خدمات ابری هستند. علاوه بر این، کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) نیز در حال بررسی سرمایه‌گذاری‌های مایکروسافت، آمازون و گوگل در زمینه هوش مصنوعی است و به ویژه به این موضوع توجه دارد که چگونه این شرکت‌ها از زیرساخت‌های ابری برای توسعه این فناوری‌ها استفاده می‌کنند.

این شکایات و تحقیقات در حالی مطرح می‌شود که بازار خدمات ابری با رشد چشمگیری مواجه است و شرکت‌های بزرگ فناوری به دنبال تصاحب بخش‌های بیشتری از این بازار پرسود هستند. به نظر می‌رسد که نبرد حقوقی بین غول‌های فناوری برای کنترل بازار ابر همچنان ادامه خواهد داشت.

نوشته شکایت گوگل از مایکروسافت به‌دلیل انحصارطلبی در بازار خدمات ابری اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow