فراری پرسودترین خودروساز لوکس جهان شد

آبان 08، 1404 - 13:00
 0  0
فراری پرسودترین خودروساز لوکس جهان شد

فراری با سود میانگین ۱۳۶ هزار دلار برای هر خودرو و حاشیه سود ۲۸٫۳ درصدی، پرسود ترین برند خودروسازی لوکس در سال ۲۰۲۴ شد.

به گزارش تکناک، در حالی که بسیاری از خودروسازان لوکس در مواجهه با هزینه‌های سنگین توسعه خودروهای برقی با کاهش سود و افت تقاضا روبه‌رو هستند، برند ایتالیایی فراری (Ferrari) توانسته جایگاه خود را به عنوان پرسود ترین خودروساز لوکس جهان در سال ۲۰۲۴ تثبیت کند.

 براساس گزارش جدید منتشرشده از سوی شرکت، سال ۲۰۲۴ رکوردی تاریخی برای فراری به‌همراه داشته است. این برند با حاشیه سود ۲۸٫۳ درصدی، به‌طور متوسط از هر خودرو ۱۳۶ هزار و ۶۷۱ دلار سود خالص کسب کرده است؛ رقمی بی‌سابقه در صنعت خودروهای لوکس.

در مقابل، سود پورشه (Porsche) با کاهش از ۱۸ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۱۴٫۱ درصد در سال ۲۰۲۴ رسیده و میانگین سود آن به حدود ۲۰ هزار دلار برای هر خودرو کاهش یافته است. همچنین BMW با افت ۳۷ درصدی نسبت به سال قبل، تنها ۶٫۳ درصد حاشیه سود عملیاتی داشته و از هر خودرو حدود ۷٬۳۰۴ دلار سود برده است.

بیشتر بخوانید: رونمایی فراری از خودروی تک‌ساخت SC40 با موتور V6 + تصویر

یکی از اصلی‌ترین عوامل پرسود ترین فراری، سیاست تولید محدود در برابر تقاضای گسترده جهانی است. این شرکت سالانه تنها ۱۳ تا ۱۴ هزار خودرو تولید می‌کند؛ تصمیمی که باعث شده تمام تولیداتش با قیمتی بالا و بدون نیاز به تخفیف به فروش برسند. فراری با برنامه‌های شخصی‌سازی اختصاصی مانند Tailor Made و Atelier، به مشتریان خود امکان می‌دهد خودروهایشان را دقیقاً مطابق سلیقه‌شان سفارش دهند.

این شخصی‌سازی‌ها گاهی صدها هزار دلار به قیمت نهایی خودرو اضافه می‌کند و سود شرکت را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، فراری برخلاف دیگر خودروسازان، سیاست «عدم تخفیف» را برای حفظ ارزش و اعتبار برند دنبال می‌کند. حتی رانندگان تیم Scuderia Ferrari F1 مانند کارلوس ساینز نیز از تخفیف برخوردار نیستند. این شرکت با دقت فراوان تعیین می‌کند چه کسی می‌تواند مالک یکی از خودروهایش شود تا حس انحصار و اعتبار برند همچنان حفظ گردد.

نمای نزدیک از خودروی قرمز Ferrari Daytona SP3 با درهای پروانه‌ای باز در مقابل دیواری مدرن، نشان‌دهنده طراحی آیرودینامیک و قدرت ایتالیایی.

بیشتر بخوانید:معرفی خودروی F76؛ زبان طراحی آینده فراری رونمایی شد

فراری علاوه بر فروش خودرو، از ارزش بالای برند خود نیز سود می‌برد. طبق گزارش‌ها، لوگوی فراری بیش از ۱۵ میلیارد دلار ارزش دارد و حدود ۱۰ درصد از درآمد سالانه شرکت از طریق مجوز برند، اسپانسرینگ و فروش محصولات جانبی به‌دست می‌آید. خودروهای فراری همچنین برخلاف بسیاری از رقبا مانند McLaren، افت قیمت اندکی در بازار دست‌دوم دارند. برخی مدل‌ها حتی با گذشت زمان گران‌تر می‌شوند و به نوعی سرمایه‌گذاری مطمئن برای خریداران محسوب می‌گردند.

سیاست فروش فراری نیز یکی از جنبه‌های منحصربه‌فرد این برند است. برای خرید مدل‌های خاص، معمولاً مشتری باید پیش‌تر مالک چندین فراری دیگر بوده و از خریداران وفادار برند محسوب شود. به‌عنوان نمونه، برای خرید LaFerrari، مشتریان باید از سوی شرکت دعوت‌نامه رسمی دریافت کنند.

سخنگوی فراری، جیسون هریس، در گفت‌وگو با نشریه The Independent گفته است: «مدل‌های خاص فقط برای مشتریان وفادار و پرشور برند عرضه می‌شوند.» حتی برخی کلکسیونرها با مجموعه‌هایی به ارزش بیش از ۵۰ میلیون دلار نیز واجد شرایط خرید LaFerrari شناخته نشده‌اند.

این مدل که در سال ۲۰۱۵ با قیمت اولیه ۱٫۴ میلیون دلار عرضه شد، اکنون در بازار دست‌دوم بیش از ۲ برابر قیمت اولیه ارزش دارد. همچنین مدل خاص Daytona SP3 اخیراً در یک حراجی با قیمت حیرت‌انگیز ۲۶ میلیون دلار به فروش رسیده است.

تمام این موارد نشان می‌دهد که فراری چگونه با ترکیب انحصار، مدیریت برند و مشتری‌مداری خاص خود توانسته در سال‌های اخیر سودآورترین خودروساز لوکس جهان لقب بگیرد و جایگاه خود را به‌عنوان نماد اصالت، هنر و سودآوری در صنعت خودرو تثبیت کند.

نوشته فراری پرسودترین خودروساز لوکس جهان شد اولین بار در Technoc. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

Like Like 0
Dislike Dislike 0
Love Love 0
Funny Funny 0
Angry Angry 0
Sad Sad 0
Wow Wow 0