محققان نوعی پلاستیک زنده توسعه داده‌اند که به راحتی می‌توان آن را کمپوست کرد

محققان اخیراً یک نوع پلاستیک زیست تخریب پذیر ساختند که به پلاستیک زنده معروف بوده و می‌تواند خودش را نابود کند. به گفته محققان در ساخت این پلاستیک از هاگ باکتری‌ها و پلی اورتان ترموپلاستیک استفاده شده و حتی می‌توان آن را نوعی ماده مفید برای گیاهان در نظر گرفت. به گزارش سرویس اخبار فناوری […] منبع خبر محققان نوعی پلاستیک زنده توسعه داده‌اند که به راحتی می‌توان آن را کمپوست کرد پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 19:00
 0  0
محققان نوعی پلاستیک زنده توسعه داده‌اند که به راحتی می‌توان آن را کمپوست کرد

محققان اخیراً یک نوع پلاستیک زیست تخریب پذیر ساختند که به پلاستیک زنده معروف بوده و می‌تواند خودش را نابود کند. به گفته محققان در ساخت این پلاستیک از هاگ باکتری‌ها و پلی اورتان ترموپلاستیک استفاده شده و حتی می‌توان آن را نوعی ماده مفید برای گیاهان در نظر گرفت.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در حال حاضر آلودگی پلاستیکی یک تهدید عظیم برای محیط زیست و حیات وحش در زمین محسوب می‌شود. به همین دلیل گروهی از محققان به رهبری دانشکده مهندسی و تحقیقات مواد در دانشگاه سن دیگو پلاستیک زنده‌ای را مهندسی کرده‌اند که به راحتی می‌توان آن را کمپوست کرد.

در این ماده جدید به جای پلی اورتان ترموپلاستیک از هاگ باکتری باسیلوس سوبتیلیس استفاده شد. آنها در انتهای چرخه زندگی می‌توانند با قرارگیری در معرض مواد مغذی در کمپوست تجزیه شوند. به گفته جان پوکورسکی از نویسندگان ارشد این مطالعه تجزیه خود به خود از خاصیت ذاتی باکتری‌ها محسوب می‌شود.

محققان برای ساخت این پلاستیک زیست تخریب پذیر باکتری‌ها و گلوله‌های پلاستیکی را درون یک اکسترودر پلاستیکی ریخته و تا دمای ۱۳۵ درجه گرما دادند. مخلوط هاگ به عنوان حالت خفته در باکتری‌ها قابلیت تحمل شرایط سخت با مقاومت بالا را خواهد داشت. اما محققان تلاش کردند تا آنها را مهندسی کرده و به شکل انعطاف پذیر در برابر دماهای بالا درآورند.

در نهایت با تکرار این فرایند برای چندین بار گونه کاملی از این هاگ‌های باکتریایی مهندسی شده ایجاد شد. این هاگ‌های باکتری می‌توانند در محیط‌های کمپوست سازی به صورت خودکار فعال شوند. به گفته محققان در صورتی که از پلاستیک جدید در صنعت استفاده شود می‌توان ضایعات را در مدت زمان بسیار کوتاهی از بین برد. در آزمایش انجام شده محققان متوجه شدند هاگ های این پلاستیک زیست تخریب پذیر در محیط‌های کمپوست فعال شده و ظرف ۵ ماه توانستند ۹۰ درصد پلاستیک را تخریب کنند.

منبع خبر محققان نوعی پلاستیک زنده توسعه داده‌اند که به راحتی می‌توان آن را کمپوست کرد پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow