مهندس پیشین تسلا از رازهای موفقیت در کارآفرینی میگوید
یکی از مهندسان پیشین شرکت تسلا در گفتگویی از رازهای موفقیت خود در کارآفرینی پرده برداشت .
به گزارش تکناک، این گفتوگو بر اساس مصاحبهای با «انگِس ریتنبرگ»، مدیرعامل ۳۳ ساله شرکت وینک (Wynk) در نیوجرسی تنظیم شده و برای وضوح و اختصار تجربه مهندسی در تسلا ویرایش شده است.
پیش از آنکه مدیرعامل شوم، از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به عنوان مهندس طراحی مکانیکی در شرکت تسلا در پالو آلتوی کالیفرنیا کار میکردم. اولین تجربه کاریام پس از دانشگاه، کارآموزی در تسلا بود؛ جایی که روی توسعه فناوری نوآورانهای در زمینه باتری کار کردم که در نهایت ثبت اختراع شد.
در فضای پرشتاب و پویای تسلا، تمرکز اصلی من روی طراحی معماری باتری مدل ۳ بود. بخش زیادی از اجزای الکتریکی، مکانیکی و حرارتی را طراحی میکردم و در کنار آن، در جلسات متعدد با صدها مهندس دیگر هماهنگی انجام میدادم.
بیزنس اینسایدر مینویسد: وقتی تسلا را ترک کردم، هدفم راهاندازی کسبوکار خودم بود و سرانجام در سال ۲۰۲۱ شرکت وینک را همراه با دو همبنیانگذارم، کیسی پارزیک و شاون شیهن، راهاندازی کردیم؛ یک برند نوشیدنی حاوی THC. از تجربه کار در تسلا، سه درس مهم با خودم آوردم که هنوز در وینک به کار میبرم.

اولین درس این بود که پاسخ درست معمولاً ساده است. در تسلا آموختم هرچقدر مسئله پیچیده باشد، وقتی آن را به اجزای کوچکتر تقسیم و برای هر بخش سادهترین راهحل را پیدا کنی، تقریباً حلشدنی میشود. دو سال طول کشید تا به این درک برسم اما از آن زمان همیشه از آن استفاده کردهام.
چالش نخست ما در وینک راهاندازی تولید بود. در آمریکا، در سال ۲۰۲۱، برای فروش در هر ایالت نیاز به تأسیسات مخصوص و مجوز مجزا وجود داشت، در حالی که در کانادا (که مصرف THC در آن قانونی بود) بازار بسیار سریع رشد میکرد. ما راهحلی ساده پیدا کردیم: یک تأسیسات کاملاً سیار ساختیم. کل خط تولید و بستهبندی را روی تریلری ۵۳ فوتی طراحی کردیم تا بتوان از ایالتی به ایالت دیگر آن را منتقل کرد. بهجای دریافت مجوزهای پرهزینه برای هر نقطه، با تولیدکنندگانی همکاری کردیم که از قبل مجوز داشتند.
درس دوم اهمیت کیفیت بود. در تسلا وسواس خاصی برای کیفیت وجود داشت؛ هر قطعه خودرو بهطور دقیق آزمایش میشد. ما هم همین رویکرد را اتخاذ کردیم و از روز اول تمام تجهیزات آزمایشگاهی را خریدیم تا بتوانیم کنترل کیفیت را داخل شرکت انجام دهیم و به آزمایشگاههای بیرونی وابسته نباشیم. اگر میگوییم هر قوطی وینک پنج میلیگرم THC دارد، باید مطمئن شویم این مقدار در طول عمر محصول ثابت میماند. برای این هدف از ابتدا در تجهیزات و نیروی متخصص سرمایهگذاری کردیم تا پایداری و دقت فرمول تضمین شود.


درس سوم جذب استعدادهای قوی بود. تسلا همیشه بهترینها را استخدام میکرد؛ ما هم همین کار را کردیم و سراغ افراد با دهها سال تجربه در صنعت نوشیدنیهای الکلی رفتیم. آنها بازاریابی و توزیع در این صنعت را بهخوبی بلدنـد و وینک هم از طریق شبکه توزیع آبجو، شراب و نوشیدنیهای مجاز عرضه میشود. در نهایت، همه چیز به سرمایهگذاری روی افراد توانمند خلاصه میشود.
اما یک چیز را خودم یاد گرفتم: در تسلا نیازی به ساخت تیمهای منابع انسانی، مالی و حقوقی نبود چون ساختار آمادهای داشت، اما در وینک باید همهچیز را از صفر میساختیم. فهمیدم سختترین بخش راهاندازی استارتاپها معمولاً همان چیزهایی است که شرکتهای بزرگ از قبل حل کردهاند. تسلا به من یاد داد چگونه حتی زیر فشار زیاد، مشکلات را موثر و اصولی حل کنم و در عین رعایت ایمنی، عملکرد، مقررات و قابلیت تولید، محصولی استثنایی تحویل دهم.
هرچند دیگر نمیخواهم دوباره در تسلا کار کنم، اما زمان حضورم در آن شرکت و درسهایی که یاد گرفتم، از ارزشمندترین تجربههای زندگیام بوده است.
نوشته مهندس پیشین تسلا از رازهای موفقیت در کارآفرینی میگوید اولین بار در Technoc. پدیدار شد.
واکنش شما چیست؟
Like
0
Dislike
0
Love
0
Funny
0
Angry
0
Sad
0
Wow
0