ناسا از ورود “ماه دوم” جدید به مدار زمین خبر داد

دانشمندان ناسا اعلام کرده‌اند که زمین در روز یکشنبه، ۲۹ سپتامبر، به طور موقت میزبان یک “ماه دوم” خواهد شد. به گزارش تکناک ،این ماه دوم که در واقع یک سیارک کوچک به نام ۲۰۲۴ PT5 است، برای مدتی کوتاه در مدار زمین قرار می‌گیرد. سیارک ۲۰۲۴ PT5 معمولاً به دور خورشید می‌چرخد و به […] نوشته ناسا از ورود “ماه دوم” جدید به مدار زمین خبر داد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۰۶ مهر , ۱۴۰۳ - 11:00
 0  1
ناسا از ورود “ماه دوم” جدید به مدار زمین خبر داد

دانشمندان ناسا اعلام کرده‌اند که زمین در روز یکشنبه، ۲۹ سپتامبر، به طور موقت میزبان یک “ماه دوم” خواهد شد.

به گزارش تکناک ،این ماه دوم که در واقع یک سیارک کوچک به نام ۲۰۲۴ PT5 است، برای مدتی کوتاه در مدار زمین قرار می‌گیرد. سیارک ۲۰۲۴ PT5 معمولاً به دور خورشید می‌چرخد و به عنوان بخشی از کمربند سیارکی کوچک Arjuna شناخته می‌شود که در نزدیکی زمین قرار دارد.

تفاوت‌های ماه دوم با ماه اصلی

ماه زمین از حدود ۴ میلیارد سال پیش، از زمان شکل‌گیری منظومه شمسی، همواره همراه زمین بوده است. اما این ماه دوم تنها به مدت چند هفته در مدار زمین باقی خواهد ماند و پیش از پایان سال ۲۰۲۴، مدار خود را ترک کرده و دوباره به مدار خورشید بازخواهد گشت.

داده‌های آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) نشان می‌دهد که این جذب موقتی ماه دوم از ساعت ۲۳:۲۴ در روز ۸ مهر آغاز خواهد شد و درساعت ۱۹:۱۳ در روز ۵ آذر به پایان می‌رسد.

جذب موقتی ماه دوم  از ساعت ۲۳:۲۴ در روز روز ۸ مهر آغاز خواهد شد و درساعت ۱۹:۱۳ در روز 5 آذر به پایان می‌رسد.

کارلوس د لا فوئنت مارکوس، استاد دانشگاه Complutense مادرید و متخصص رویدادهای ماه دوم، در مصاحبه‌ای با Space.com تأیید کرد که این سیارک به کمربند Arjuna تعلق دارد. این کمربند شامل اشیائی است که مداری بسیار نزدیک به مدار زمین دارند و در فاصله‌ای حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتری از خورشید قرار می‌گیرند.

موقعیت زمین به دور خورشید زمانی که مینی‌ماه ۲۰۲۵ PT5 را درساعت ۱۹:۱۳ در روز ۵ آذر رها می‌کند.

پدیده‌های متداول در علم نجوم

اگرچه وجود یک ماه دوم به نظر عجیب و شگفت‌انگیز می‌آید، رویدادهای جذب گرانشی مانند این بسیار متداول هستند.

سیارک‌هایی مانند ۲۰۲۴ PT5، که متعلق به کمربند Arjuna هستند، می‌توانند به زمین نزدیک شوند و در فاصله‌ای حدود ۲.۸ میلیون مایل (۴.۵ میلیون کیلومتر) از زمین قرار گیرند. اما سرعت پایین آنها، که کمتر از ۲۲۰۰ مایل بر ساعت (۳۵۴۰ کیلومتر بر ساعت) است، باعث می‌شود که این سیارک‌ها فقط به طور موقت در مدار زمین قرار گیرند و یک مدار کامل را تکمیل نکنند.

مارکوس در توضیح این پدیده می‌گوید:

“اگر یک ماه واقعی مانند مشتری‌ای باشد که از داخل فروشگاه خرید می‌کند، اشیائی مانند ۲۰۲۴ PT5 تنها ویترین‌نگر هستند.”

چالش‌های رصد ماه دوم

با وجود جذابیت این پدیده، ۲۰۲۴ PT5 به دلیل اندازه کوچک خود برای عموم مردم قابل مشاهده نخواهد بود.

این سیارک با عرض تنها ۳۷ فوت (حدود ۱۱ متر)، در مقایسه با قطر ۳۴۷۵ کیلومتری ماه زمین، بسیار کوچک است. در واقع، ماه زمین حدود ۳۰۸ هزار برابر بزرگتر از ۲۰۲۴ PT5 است. این تفاوت عظیم در اندازه باعث می‌شود که تنها ستاره‌شناسان حرفه‌ای با استفاده از تجهیزات پیشرفته قادر به مشاهده این ماه دوم باشند.

مارکوس در این رابطه اظهار داشت: “این شیء برای تلسکوپ‌ها و دوربین‌های دوچشمی آماتور بسیار کم‌نور و کوچک است. اما در محدوده روشنایی تلسکوپ‌های حرفه‌ای قرار دارد. برای مشاهده این شیء به تلسکوپی با قطر حداقل ۳۰ اینچ و آشکارساز CCD یا CMOS نیاز است.”

۲۰۲۴ PT5 اولین سیارکی نیست که توسط زمین جذب شده و به یک مینی‌ماه تبدیل می‌شود. دانشمندان پیش از این دو رویداد مشابه را که به عنوان “جذب کوتاه‌مدت” شناخته می‌شوند و حدود یک هفته به طول انجامیده‌اند، مستند کرده‌اند.

این رویدادها چندین بار در هر دهه رخ می‌دهند. همچنین دو رویداد نادرتر جذب “بلندمدت” وجود دارد که به جای هفته‌ها، سال‌ها طول کشیده‌اند و باعث شده‌اند که سیارک‌ها یک یا چند مدار کامل به دور زمین بچرخند.

در حالی که مینی‌ماه‌ها نمی‌توانند جایگزین ماه واقعی زمین شوند و از لحاظ اندازه و مدت زمان حضور بسیار محدودتر هستند، این پدیده‌ها همچنان برای دانشمندان و علاقه‌مندان به علم نجوم جذابیت دارند. انتظار می‌رود تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود و یافته‌های جدید درباره این پدیده‌ها به اطلاعات موجود اضافه شود.

نتایج تحقیقات تیمی که روی این رویداد کار می‌کنند، در مجله The Research Notes of the AAS منتشر شده است.

نوشته ناسا از ورود “ماه دوم” جدید به مدار زمین خبر داد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow