اسنپدراگون ایکس پلاس معرفی شد؛ انقلاب هوش مصنوعی در لپ‌تاپ‌ها

پس از چندین و چند افشاگری و پخش شایعات تأیید نشده، شرکت کوالکام امروز رسماً از پردازنده «اسنپدراگون ایکس پلاس» (Snapdragon X Plus) برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد. این تراشه پردازشی یک مدل رده پایین‌تر از اسنپدراگون ایکس الیت محسوب می‌شود و از یک پردازنده مرکزی 10 هسته‌ای اورین با فرکانس کاری 3.4 گیگاهرتز (در مقایسه […]

۰۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 02:00
 0  0
اسنپدراگون ایکس پلاس معرفی شد؛ انقلاب هوش مصنوعی در لپ‌تاپ‌ها

پس از چندین و چند افشاگری و پخش شایعات تأیید نشده، شرکت کوالکام امروز رسماً از پردازنده «اسنپدراگون ایکس پلاس» (Snapdragon X Plus) برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد. این تراشه پردازشی یک مدل رده پایین‌تر از اسنپدراگون ایکس الیت محسوب می‌شود و از یک پردازنده مرکزی 10 هسته‌ای اورین با فرکانس کاری 3.4 گیگاهرتز (در مقایسه با 12 هسته در مدل الیت) بهره می‌بردو همچنین، تا ۶۴ گیگابایت رم با پهنای باند 135 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند.

اما نکته قابل توجه اینجاست که اسنپدراگون ایکس پلاس از یک واحد پردازش عصبی (NPU) با قدرت 45 ترا عملیات در ثانیه (TOPS) برخوردار است که کوالکام آن را به عنوان سریع‌ترین NPU حال حاضر برای لپ‌تاپ‌ها معرفی کرده است. در مجموع، انتظار می‌رود ایکس پلاس عملکردی استثنایی، طول عمر باتری طولانی و قابلیت‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌ای را به ارمغان بیاورد.

به منظور نمایش توانمندی‌های این پردازنده، کوالکام عملکردهایی نظیر تولید ساخت کد در Visual Studio Code با استفاده از Codegen (ایجاد کد جدید به صورت لحظه‌ای با هوش مصنوعی روی دستگاه)، تولید موسیقی در نرم‌افزار Audacity با استفاده از Riffusion (ایجاد موسیقی جدید بر اساس دستورات متنی یا موسیقی‌های موجود) و زیرنویس زنده در OBS Studio را به نمایش گذاشت. قابلیت زیرنویس زنده در پخش‌های زنده و به صورت لحظه‌ای قادر به ترجمه خودکار 100 زبان گفتاری و تبدیل آن‌ها به زیرنویس با استفاده از هوش مصنوعی Whisper می‌باشد.

اسنپدراگون ایکس پلاس

لپ‌تاپ‌های مجهز به اسنپدراگون ایکس پلاس (به همراه مدل ایکس الیت) از اواسط سال جاری میلادی توسط برندهای مطرح جهانی به بازار عرضه خواهند شد.

پردازنده مرکزی اورین در مدل ایکس پلاس، در مقایسه با برخی رقبا که نامشان ذکر نشده، تا 37 درصد عملکرد سریع‌تری داشته و تا 54 درصد مصرف انرژی کمتری دارد. این تراشه از حافظه رم LPDDR5x پشتیبانی می‌کند، دارای 42 مگابایت حافظه کش بوده و با فرآیند 4 نانومتری ساخته شده است. اسنپدراگون ایکس پلاس همچنین قادر به پشتیبانی از سه نمایشگر خارجی 4K HDR (با حداکثر نرخ تازه‌سازی 60 هرتز) بوده و از وای-فای 7، بلوتوث نسخه 5.4، پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) پیشرفته و “صدای فراگیر بدون افت کیفیت” پشتیبانی می‌کند.

مطمئناً با ورود این پردازنده به بازار، شاهد جهشی بزرگ در زمینه هوش مصنوعی روی لپ‌تاپ‌ها خواهیم بود. این فناوری هیجان‌انگیز، قابلیت‌های مختلفی را از تولید محتوا گرفته تا ترجمه همزمان و استریم‌های زنده با زیرنویس چندزبانه، در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow