قول کوالکام عملی شد؛ اجرای روان Baldur’s Gate 3 روی اسنپدراگون ایکس الیت

در اکتبر سال 2023، شرکت کوالکام از تراشه پردازشی بسیار مورد انتظار اسنپدراگون ایکس الیت (Snapdragon X Elite) رونمایی کرد. کوالکام ادعای بزرگی در مورد این تراشه مطرح کرده و گفته است که حتی از اپل M2 مکس نیز سریع‌تر است! اما تنها با حرف نمی‌توان قضاوت کرد و همه منتظر بودند تا این قدرت […]

۰۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 03:00
 0  1
قول کوالکام عملی شد؛ اجرای روان Baldur’s Gate 3 روی اسنپدراگون ایکس الیت
اجرای Baldur's Gate 3 روی اسنپدراگون ایکس الیت

در اکتبر سال 2023، شرکت کوالکام از تراشه پردازشی بسیار مورد انتظار اسنپدراگون ایکس الیت (Snapdragon X Elite) رونمایی کرد. کوالکام ادعای بزرگی در مورد این تراشه مطرح کرده و گفته است که حتی از اپل M2 مکس نیز سریع‌تر است! اما تنها با حرف نمی‌توان قضاوت کرد و همه منتظر بودند تا این قدرت را در عمل هم ببینند. حالا با اجرای بازی Baldur’s Gate 3 که یکی از سنگین‌ترین بازی‌های PC به شمار می‌رود، دید بهتری نسبت به عملکرد اسنپدراگون ایکس الیت در بازی‌های ویدیویی پیدا کرده‌ایم. با دیجی رو همراه باشید.

پردازنده گرافیکی آدرنو در اسنپدراگون ایکس الیت می‌تواند بازی Baldur’s Gate 3 را اجرا کند

کوالکام زمانی این وعده را داده بود که دیگر نیازی به پورت کردن بازی‌های مبتنی بر x86 نخواهد بود، زیرا آن‌ها به طور روان روی تراشه‌های آرم (ARM) اجرا خواهند شد. در آن زمان این ادعا چندان جدی گرفته نشد، اما اکنون اولین پردازنده این شرکت در سری اسنپدراگون ایکس در نسل بعدی لپ‌تاپ‌ها به کار گرفته خواهد شد و به طور رسمی تایید شده که از اکثر بازی‌های موجود روی کامپیوترهای شخصی ویندوزی پشتیبانی خواهد کرد. بنابراین، توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند بازی‌های خود را روی پردازنده ARM اجرا کنند، می‌توانند این کار را بدون نیاز به هیچ کار اضافه برای ARM64، استفاده از حالت ترکیبی در ARM64EC و یا شبیه‌سازی مبتنی بر x64 انجام دهند. البته، قابل ذکر است که تنها دو گزینه اول عملکرد کلی بهتری را تضمین می‌کنند.

برای کسانی که نمی‌دانند، باید اشاره کنیم که پردازنده گرافیکی آدرنو در تراشه اسنپدراگون ایکس الیت قادر به ارائه خروجی 4.6 ترافلاپ بوده و از دایرکت ایکس 12، دایرکت ایکس 11، ولکان، OpenGL و همچنین، رابط‌های قدیمی دایرکت ایکس 9 و OpenGL 4.6 پشتیبانی می‌کند. طبق اطلاعات رسمی ارائه شده از سوی کوالکام، این چیپ گرافیکی در مقایسه با پردازنده گرافیکی مجتمع (iGPU) رادئون 780M شرکت AMD حدود 80 درصد بهبود عملکرد را نشان داده است که بسیار قابل توجه است.

در ویدیویی که توسط Devin Arthur به اشتراک گذاشته شده، می‌توانیم اسنپدراگون ایکس الیت را در حال اجرای بازی Baldur’s Gate 3 مشاهده کنیم. این تراشه پردازشی در رزولوشن 1080p قادر به ارائه نرخ فریم حدود 30 فریم بر ثانیه است، هر چند که متأسفانه تنظیمات دقیق گرافیکی مشخص نیست. اما این موضوع بسیار امیدوار کننده بوده و دید مثبتی را برای نسبت به اجرای بازی‌های PC روی لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده اسنپدراگون کوالکام ترسیم می‌کند. این شرکت به هیچ وجه ادعا نمی‌کند که تراشه اسنپدراگون ایکس الیت یک پردازنده گیمینگ است، اما می‌توان انتظار داشت که با بهینه‌سازی‌ها و به‌روزرسانی درایورها، شاهد بهبود عملکرد آن در طول زمان باشیم.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow