پردازنده‌های سری رایزن پرو 8000 با NPU داخلی معرفی شدند

پس از عرضه اولین پردازنده‌های مجهز به NPU (واحد پردازش عصبی) شرکت AMD با نام سری رایزن 8000G در ماه ژانویه سال جاری میلادی (دی ماه 1402)، این شرکت در حال حاضر سبد محصولات خود را با مدل‌های رایزن پرو 8000 گسترش داده است. شایان ذکر است که این مدل‌ها نیز از سخت افزار شتاب‌دهنده […]

۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 21:00
 0  0
پردازنده‌های سری رایزن پرو 8000 با NPU داخلی معرفی شدند

پس از عرضه اولین پردازنده‌های مجهز به NPU (واحد پردازش عصبی) شرکت AMD با نام سری رایزن 8000G در ماه ژانویه سال جاری میلادی (دی ماه 1402)، این شرکت در حال حاضر سبد محصولات خود را با مدل‌های رایزن پرو 8000 گسترش داده است. شایان ذکر است که این مدل‌ها نیز از سخت افزار شتاب‌دهنده هوش مصنوعی بهره می‌برند.

سری جدید از پردازنده‌های AMD شامل دو مدل اصلی است که عبارتند از AMD Ryzen Pro 8000 برای کامپیوترهای دسکتاپ و AMD Ryzen Pro 8040 برای دستگاه‌های قابل حمل. علاوه بر این، نسخه‌های پرو از سری 8000G که اوایل سال معرفی شده بودند نیز در دسترس خواهند بود.

رایزن پرو 8000

تراشه‌های پرو دارای قابلیت‌های اضافی هستند که برای استفاده کاربران حرفه‌ای مفید و حتی می‌توان گفت ضروری‌اند. این قابلیت‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • فناوری Microsoft Pluton برای رمزگذاری و محافظت بیشتر از حافظه
  • پشتیبانی بهتر از ECC جهت تصحیح خطای کد
  • مجازی‌سازی امن با رمزگذاری (SEV) برای جداسازی امن محیط‌های مجازی
  • امکان مدیریت از راه دور جهت کنترل و نظارت بر سیستم از راه دور
  • و موارد دیگری مانند قابلیت‌های امنیتی پیشرفته و پایداری بیشتر

سری جدید رایزن پرو 8000 حداکثر تا 39 ترافلاپس قدرت پردازش هوش مصنوعی را در کامپیوترهای دسکتاپ و تا 16 ترافلاپس را در دستگاه‌های قابل حمل ارائه می‌دهند. این عدد در مقایسه با 34 و 11 ترافلاپس در پردازنده‌های نسل 14 اینتل، پیشرفت قابل توجهی محسوب می‌شود. با وجود این قدرت پردازشی بالا، پردازنده‌های جدید AMD مصرف انرژی پایینی داشته و توان حرارتی آن‌ها (TDP) حداکثر بین 45 تا 65 وات است.

رایزن پرو 8000

پردازنده‌های رایزن پرو 8000 با فناوری 4 نانومتری TSMC ساخته شده‌اند که در مقایسه با نسل قبلی 5 نانومتری که در سری رایزن 7000 استفاده می‌شد، بازدهی بیشتری ارائه می‌دهد. این پردازنده‌ها از هسته‌های CPU نسل Zen 4 و پردازنده‌های گرافیکی RDNA 3 بهره می‌برند. البته، باید توجه داشته باشید که برخی مدل‌های پایین‌رده فاقد قابلیت Ryzen AI هستند.

هسته‌های پردازش هوش مصنوعی (NPU) قادر به تسریع انواع کارها هستند که از جمله‌ها آن می‌توان به خلاصه‌سازی ایمیل‌ها و نوشتن پاسخ خودکار، راه‌اندازی دستیارهای صوتی و بهبود کیفیت تصاویر و ویدیوها اشاره کرد. البته این وظایف را می‌توان توسط پردازنده گرافیکی (GPU) نیز انجام داد، اما NPUها برای انجام کار مشابه انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

رایزن پرو 8000

شرکت‌های لنوو و HP لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده‌های سری رایزن پرو 8040 و 8000 به همراه ایستگاه‌های کاری سیار و کامپیوترهای دسکتاپ معرفی خواهند کرد. مایکروسافت نیز از NPU برای ویژگی کوپایلت (Copilot) خود که به توسعه‌دهندگان نرم افزار در نوشتن کد کمک می‌کند، استفاده خواهد نمود.

سری جدید رایزن پرو 8000 با ارائه قدرت پردازش هوش مصنوعی بالا، مصرف انرژی پایین و قابلیت‌های امنیتی پیشرفته، انتخابی ایده‌آل برای کاربران حرفه‌ای و کسب‌وکارها است. NPUها می‌توانند طیف وسیعی از وظایف مرتبط با هوش مصنوعی را با سرعت و دقت بالا انجام دهند، که این امر می‌تواند به افزایش بهره‌وری و نوآوری در صنایع مختلف کمک کند.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow