iOS 18 چه ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی خواهد داشت؟

در تاریخ 26 مارس 2024، اپل به طور رسمی تاریخ برگزاری WWDC 2024 خود را اعلام کرد و بر این اساس، رویداد این شرکت برای روزهای 10 تا 14 ژوئن (21 تا 25 خرداد) برنامه‌ریزی شده است. اپل آخرین بار در WWDC 2023 از هدست انقلابی خود با نام ویژن پرو رونمایی کرد و هنوز […]

۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 22:00
 0  1
iOS 18 چه ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی خواهد داشت؟

در تاریخ 26 مارس 2024، اپل به طور رسمی تاریخ برگزاری WWDC 2024 خود را اعلام کرد و بر این اساس، رویداد این شرکت برای روزهای 10 تا 14 ژوئن (21 تا 25 خرداد) برنامه‌ریزی شده است. اپل آخرین بار در WWDC 2023 از هدست انقلابی خود با نام ویژن پرو رونمایی کرد و هنوز هیچ شایعه‌ای مبنی بر عرضه نسخه‌ی جدید آن در سال جاری وجود ندارد. بنابراین، اگر چه انتظار نمی‌رود سخت افزار جدیدی در این رویداد معرفی شود، اما گفته می‌شود که اپل از به‌روزرسانی‌های جدید نرم افزاری، از جمله iOS 18، نسخه جدید macOS و موارد دیگر رونمایی خواهد کرد. با دیجی رو همراه باشید.

با توجه به اینکه این روزها هوش مصنوعی مولد (Generative AI) سر و صدای زیادی به پا کرده و خبرهای زیادی درباره آن می‌شنویم، از ChatGPT گرفته تا ادغام کوپایلت مایکروسافت در سراسر سرویس‌هایش و تلاش‌های مداوم گوگل برای تبدیل کردن پیکسل به اولین گوشی مبتنی بر هوش مصنوعی، انتظار می‌رود اپل نیز تعدادی از ویژگی‌های هوش مصنوعی را به iOS 18 اضافه کند. طبق گزارش مارک گورمن، یکی از افشاگران قابل اعتماد اخبار اپل، iOS 18 می‌تواند تغییرات «نسبتا انقلابی» داشته و با ویژگی‌های جدید قابل توجه، طراحی‌های نوآورانه و تمرکز قوی بر هوش مصنوعی سیستم عامل موبایلی اپل را وارد مرحله‌ای تازه کند. با این مقدمه، در ادامه خلاصه‌ای از تمام اطلاعاتی که تا به حال در مورد iOS 18 به دست آمده است، ارائه می‌شود.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های iOS 18

صفحه اصلی قابل تنظیم

iOS 18

طبق گفته مارک گورمن، iOS 18 قرار است یک «صفحه اصلی قابل تنظیم» جدید را ارائه دهد. سال‌هاست که اپل کاربران را به مرتب کردن آیکون‌های برنامه به صورت متوالی محدود کرده است، به این معنی که امکان باقی گذاشتن جای خالی بین آن‌ها وجود ندارد. با این حال، iOS 18 قرار است این روال را تغییر داده و به کاربران امکان دهد بدون نیاز به ابزارهای جانبی، آیکون‌های برنامه را در هر جایی از صفحه اصلی که دوست دارند، قرار دهند.

در حالی که برخی از کاربران برای سفارشی کردن صفحه اصلی آیفون خود به ابزارهای جانبی مانند استفاده از برنامه Shortcuts جهت ایجاد یک آیکون «خالی» متوسل شده‌اند، به‌روزرسانی آتی iOS پشتیبانی بومی برای تنظیم و جابجایی آزادانه آیکون‌های برنامه‌ها را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، انتظار می‌رود iOS 18 شامل سایر بهبودهای صفحه اصلی و طراحی نیز باشد، اگر چه در حال حاضر جزئیات در این خصوص بسیار کم است.

هوش مصنوعی و سیری هوشمندتر

iOS 18

در iOS 18، سرانجام انتظار می‌رود اپل به قافله هوش مصنوعی بپیوندد. در حالی که این شرکت هنوز هیچ چت‌بات هوش مصنوعی شبیه به ChatGPT را به کاربران خود ارائه نکرده، اما طبق گزارش‌ها از هوش مصنوعی مولد برای بهبود مجموعه برنامه‌های اختصاصی خود استفاده می‌کند.

برای مثال، برنامه به‌روزرسانی‌شده Apple Music در iOS 18 ممکن است دارای لیست‌های پخش خودکاری باشد که متناسب با سلیقه و ترجیحات کاربر تنظیم می‌شوند. به طور مشابه، برنامه‌هایی مانند Keynote و Pages نیز می‌توانند دستیارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را برای نوشتن و ایجاد اسلاید ارائه دهند. همچنین، براساس کدهای کشف شده توسط نیکولاس آلوارز (گزارش شده توسط MacRumors) انتظار می‌رود مرورگر سافاری نیز یک دستیار مبتنی بر هوش مصنوعی داشته باشد، اگر چه در حال حاضر جزئیات آن مشخص نیست.

علاوه بر برنامه‌های اختصاصی، سیری نیز در iOS 18 بهبودهای قابل توجهی خواهد داشت. طبق گزارش‌ها، اپل از مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) برای سیری استفاده خواهد کرد تا آن را به «بهترین دستیار مجازی» دنیا تبدیل کند. انتظار می‌رود سیری با پشتیبانی از مدل زبانی بزرگ، توانایی مکالمه طبیعی‌تری پیدا کرده و کارهای پیچیده‌تری را انجام دهد.

برای مثال، طبق گفته مارک گورمن، اپل یکپارچگی عمیق‌تری بین سیری و پیام‌ها در نظر گرفته که باعث بهبود توانایی سیری در تکمیل جملات و پاسخ به سوالات پیچیده می‌شود. به طور مشابه، طبق گزارش The Information، سیری با برنامه Shortcuts سازگاری و هماهنگی بیشتری پیدا می‌کند که احتمالاً به خودکارسازی گسترده‌تر وظایف منجر خواهد شد.

در ابتدا، این ویژگی‌ها ممکن است به صورت درون-دستگاهی اجرا شوند و احتمالاً به مدل‌های آیفون پرو محدود خواهند شد. با این حال، گزارش شده است که اپل در حال بررسی همکاری مبتنی بر هوش مصنوعی ابری با شرکایی مانند گوگل و بایدو در آینده است.

پیام‌رسانی RCS

iOS 18

پیام‌رسانی RCS (مخفف Rich Communication Services) نسل بعدی پیام‌رسانی SMS و MMS است که امکانات جدید و پیشرفته‌ای را برای تبادل پیام بین کاربران ارائه می‌دهد و در مقایسه با SMS و MMS مزایای متعددی دارد. در اواخر سال 2023، اپل اعلام کرد که پشتیبانی از پیام‌رسانی RCS را به آیفون اضافه خواهد کرد و سرانجام انتظار می‌رود این قابلیت با iOS 18 ارائه شود.

پیام‌رسانی RCS جایگزین iMessage نخواهد شد. در عوض، می‌تواند کیفیت تبادل پیام بین آیفون و اندروید را بسیار بهبود ببخشد. RCS ویژگی‌های بین پلتفرمی مانند رسید خوانده شدن، نشانگر تایپ کردن، رمزگذاری بهتر، پشتیبانی از ارسال عکس‌ها و ویدیوهای با رزولوشن بالاتر، واکنش‌های ایموجی و موارد دیگر را فعال کرده و در نتیجه نیاز به استفاده از برنامه‌های پیام‌رسان جایگزین مانند واتس‌اپ و تلگرام را کاهش می‌دهد. برخی از ویژگی‌های خاص پیام‌رسانی RCS که به ارتباطات آیفون و اندروید اضافه می‌شود عبارتند از:

  • ارسال عکس‌ها و ویدیوهای با رزولوشن بالاتر
  • پشتیبانی از اشتراک‌گذاری فایل
  • پیام‌های صوتی
  • واکنش‌های ایموجی در تمامی پلتفرم‌ها
  • نشانگرهای تایپ کردن بلادرنگ
  • رسید خوانده شدن
  • قابلیت ارسال پیام از طریق اینترنت همراه یا وای-فای
  • چت‌های گروهی

ویژگی‌های جدید نقشه اپل

انتظار می‌رود اپل با عرضه iOS 18، برنامه نقشه خود را هم بعد از مدت‌ها بهبود ببخشد. یکی از ویژگی‌های جدید قابل توجه ممکن است امکان انتخاب مسیر ترجیحی قبل از شروع سفر باشد، قابلیتی که برنامه نقشه گوگل در حال حاضر ارائه می‌دهد. علاوه بر این، طبق گزارش‌ها، نقشه توپوگرافی که در watchOS 10 با اپل واچ معرفی شد، با iOS 18 برای اولین بار در آیفون در دسترس قرار خواهد گرفت و به کاربران نمای دقیق‌تری از عوارض زمین، از جمله خطوط هم‌ارتفاع، مسیرها و ارتفاع ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های جدید برنامه یادداشت‌ها

iOS 18

طبق گزارشی که AppleInsider منتشر کرده، برنامه یادداشت‌ها نیز قرار است تعدادی ویژگی جدید و مفید را به دست آورد. در وهله اول، برنامه یادداشت‌ها قرار است قابلیت یادداشت صوتی را به دست آورد که در آن کاربر می‌تواند یادداشت‌های صوتی را به یادداشت‌های متنی خود پیوست کند. در کنار یادداشت‌های صوتی، کاربران همچنین می‌توانند متن یا تصاویر اضافی را نیز وارد کنند که این ویژگی برای دانشجویان بسیار کاربردی خواهد بود.

علاوه بر این، انتظار می‌رود برنامه یادداشت‌ها یک ویژگی جدید به نام «یادداشت‌های ریاضی» را معرفی کند که نمادهای ریاضی مناسب را نمایش داده و همچنین با برنامه ماشین حساب هماهنگ خواهد بود. این ویژگی‌ها در حال حاضر در Microsoft OneNote موجود است و به نظر می‌رسد اپل در تلاش برای رسیدن به سطح رقبا می‌باشد. با این حال، هر دوی این ویژگی‌های جدید برای دانشجویان و دانش آموزان مفید خواهند بود و ممکن است سایر کاربران چندان استفاده‌ای از آن‌ها نداشته باشند.

دستگاه‌های سازگار با iOS 18 (احتمالی)

با وجود افزوده شدن ویژگی‌های متعدد هوش مصنوعی به iOS 18، انتظار می‌رود نسخه جدید سیستم عامل موبایلی اپل با تمامی آیفون‌هایی که در حال حاضر iOS 17 را اجرا می‌کنند، سازگار باشد. در ادامه لیستی از مدل‌های آیفون که به احتمال زیاد از iOS 18 پشتیبانی خواهند کرد، آورده شده است:

  • سری آیفون 15
  • سری آیفون 14
  • سری آیفون 13
  • سری آیفون 12
  • سری آیفون 11
  • آیفون XS و XS مکس
  • آیفون XR
  • آیفون SE (نسل دوم و سوم)

تاریخ انتشار iOS 18

iOS 18 در تاریخ 10 ژوئن (21 خرداد) در WWDC معرفی خواهد شد. پس از این رویداد، توسعه‌دهندگان ثبت نام کرده می‌توانند اولین نسخه آزمایشی (بتا) را برای امتحان کردن ویژگی‌های جدید و شروع ساخت برنامه‌های خود برای جدیدترین نسخه iOS دانلود کنند. انتظار می‌رود یک نسخه آزمایشی عمومی در ماه ژوئیه (تیر ماه) منتشر شود و انتشار نسخه نهایی نیز به احتمال زیاد برای سپتامبر 2024 (شهریور) برنامه‌ریزی شده است.

این تمام اطلاعاتی است که تا کنون در مورد به‌روزرسانی iOS 18 می‌دانیم. شما چه ویژگی‌هایی را از نسخه بعدی iOS انتظار دارید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow