کابوس انسان‌ها واقعی‌تر شد: اطلس جدید آماده تسخیر دنیاست!

ربات‌های قدیمی مثل ما انسان‌ها نمی‌میرند، بلکه به سادگی کنار گذاشته می‌شوند (و احتمالاً کمی هم زنگ می‌زنند!). این هفته، کمپانی بوستون داینامیکس (Boston Dynamics) با ربات انسان‌نمای اطلس (HD Atlas) که بیش از یک دهه پیش معرفی کرده بود، خداحافظی کرد و بلافاصله امروز جانشین آن را معرفی نمود. سال‌ها بود که اطلس با حرکات […]

۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 01:00
 0  0
کابوس انسان‌ها واقعی‌تر شد: اطلس جدید آماده تسخیر دنیاست!

ربات‌های قدیمی مثل ما انسان‌ها نمی‌میرند، بلکه به سادگی کنار گذاشته می‌شوند (و احتمالاً کمی هم زنگ می‌زنند!). این هفته، کمپانی بوستون داینامیکس (Boston Dynamics) با ربات انسان‌نمای اطلس (HD Atlas) که بیش از یک دهه پیش معرفی کرده بود، خداحافظی کرد و بلافاصله امروز جانشین آن را معرفی نمود.

سال‌ها بود که اطلس با حرکات موزون بامزه و پشتک‌های پارکوروار خود ما را به وحشت می‌انداخت، حرکاتی که مطمئن بودیم روزی به نابودی نسل بشر منجر می‌شود! اما خب، این ربات هرگز بر علیه بشریت قیام نکرد و کابوسی که به واسطه فیلم‌ها و سریال‌ها انتظارش را می‌کشیدیم، به واقعیت مبدل نشد. در این سال‌ها، اطلس هر چه بیشتر می‌پرید و از روی جعبه‌ها می‌افتاد، روی تپه‌های چمنی غلت می‌خورد و با آهنگ‌های مختلف می‌رقصید، نه تنها به دید یک دشمن به آن نگاه نمی‌کردیم، بلکه در نظرمان بامزه‌تر هم می‌شد.

با این حال، کمتر از 24 ساعت بعد از اعلام خبر بازنشستگی اطلس و پیش از اینکه این ربات انسان‌نما از اذهان عمومی محو شد، شاهد انتشار یک ویدیوی کوتاه 40 ثانیه‌ای بودیم که در آن یک «اطلس کاملاً جدید» رونمایی شد!

خودتان را برای کابوس‌های شبانه جدید آماده کنید! ربات اطلس جدید حرکات فوق‌العاده نرمی را به نمایش می‌گذارد که به سختی می‌توان باور کرد از جلوه‌های ویژه کامپیوتری در ساخت ویدیوی معرفی آن استفاده نشده است. در حالی که بوستون داینامیکس که اکنون متعلق به کمپانی هیوندای است، تاکنون جزئیات کمی از ربات جدید منتشر کرده است، مدیرعامل این شرکت، رابرت پلیتر (Robert Playter)، به مجله IEEE Spectrum گفته که اطلس جدید «در اکثر مفاصلش از یک فرد عادی و حتی از یک ورزشکار حرفه‌ای نیز قوی‌تر است و دامنه حرکتی فراتر از هر انسانی خواهد داشت».

وی افزود که در این ربات جدید، سیستم هیدرولیک قدیمی اطلس جای خود را به محرک‌های الکتریکی داده‌اند. اطلس قدیمی مانند یک انسان دست و پا چلفی حرکت می‌کرد؛ اما نسخه جدید می‌چرخد و می‌پیچد و با آن مفاصل فوق‌العاده انعطاف‌پذیرش شبیه خرچنگی عجیب و غریب به نظر می‌رسد.

در اطلس قدیمی، می‌توانستیم خود را با این تصور که تسلط ربات در زمینه راه رفتن روی زمین‌های ناهموار به اندازه ویدیوهای اولیه و وایرال آن نیست، آرام کنیم. لنگ زدن و افتادن‌های مداوم آن در ویدیوی بازنشستگی‌اش هم ثابت می‌کند که این حدس درست بوده است. با این حال، ویدیوی امروز ممکن است تمام آن ترس و وحشتی را که از ربات‌های شرور داشته‌اید و سرکوب کرده‌اید، دوباره زنده کند! اطلس جدید واقعاً ترسناک است، و نه فقط به این دلیل که به جای صورت حلقه‌ای نورانی دارد، بلکه حرکاتش از همین حالا می‌تواند ما انسان‌ها را به فکر فرو ببرد که این ربات قرار است قادر به چه کارهایی باشد؟!

ربات اطلس
مدل قدیمی اطلس به واسطه حرکات بامزه و پارکورهای سخت بسیار شناخته شده بود.

همچنین، معرفی این ربات نسل جدید می‌تواند برای کارگران بخش‌های مختلف مانند انبارهای شرکت آمازون هم ترسناک باشد. زیرا اطلس جدید می‌تواند کارهایی مانند حمل و نقل بسته یا مرتب کردن آن‌ها را به راحتی و بدون خستگی انجام دهد. با این حال، قبل از اینکه این ربات وارد انبارهای آمازون شود، به احتمال زیاد هیوندای (که در سال 2020 کمپانی بوستون داینامیکس را به ارزش یک میلیارد دلار خریداری کرد) به زودی اطلس را برای کار در کارخانه‌های خودروسازی خود به کار خواهد گرفت. بوستون داینامیکس در بیانیه‌ای که راه‌اندازی اطلس جدید را اعلام می‌کرد، تأیید کرده که «این سفر با هیوندای آغاز می‌شود».

هنوز هیچ جزئیاتی منتشر نشده است، اما می‌توان حدس زد که اطلس جدید برای انجام کارهای خسته‌کننده و تکراری در کارخانه‌های شرکت کره‌ای به کار گرفته خواهد شد. بنابراین، فعلاً قرار نیست کارهای خطرناکی مانند جوشکاری لیزری به این ربات سپرده شود.

ربات اطلس جدید
ربات اطلس جدید بسیار چابک‌تر از مدل قبل به نظر می‌رسد.

هیوندای تنها شرکتی نیست که قصد دارد از ربات‌های انسان‌نما به عنوان کارگر استفاده کند. شرکت کانادایی Sanctuary AI با پیشی گرفتن از خط تولید ربات‌های انسان‌نمای اپتیموس (Optimus) تسلا که هنوز در حال توسعه است، در روز 11 آوریل (23 فروردين) اعلام کرد که یک ربات انسان‌نما را به ماگنا (Magna) تحویل خواهد داد. ماگنا یک شرکت خودروسازی اتریشی است که برای مرسدس، جگوار و BMW خودرو مونتاژ می‌کند.

همچنین بد نیست اشاره کنیم که استارت‌آپ رباتیک Figure مستقر در کالیفرنیا در ماه فوریه سال جاری میلادی (بهمن 1402) اعلام کرد که برای کار با OpenAI روی هوش مصنوعی مولد برای ربات‌های انسان‌نما، از سرمایه‌گذارانی مانند انویدیا، مایکروسافت و آمازون مبلغ 675 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. نتیجه ادغام هوش مصنوعی مولد در ربات‌های انسان‌نما می‌تواند بسیار جالب و در عین حال ترسناک بوده و ربات‌هایی چندمنظوره را معرفی کند که می‌توانند به طور لحظه‌ای یاد گرفته و از اشتباهات خود درس بگیرند!

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow