آیا گوشی‌های هوشمند در حال شنود ما هستند؟

شرکتی مرتبط با شرکت‌های فیسبوک، گوگل، مایکروسافت و آمازون اعتراف کرده که قادر به شنود گوشی هوشمند و تمام گفت‌وگوهای کاربران است. به‌گزارش تک‌ناک، اخیراً شایعاتی مبنی‌بر شنود گوشی هوشمند مطرح شده است. این ادعا نگرانی‌هایی درباره‌ی حریم خصوصی کاربران ایجاد کرده است؛ زیرا ممکن است گوشی‌های هوشمند به‌طور مخفیانه مکالمات را برای جمع‌آوری داده‌ها... نوشته آیا گوشی‌های هوشمند در حال شنود ما هستند؟ اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۱۵ شهریور , ۱۴۰۳ - 10:59
 0  1
آیا گوشی‌های هوشمند در حال شنود ما هستند؟

شرکتی مرتبط با شرکت‌های فیسبوک، گوگل، مایکروسافت و آمازون اعتراف کرده که قادر به شنود گوشی هوشمند و تمام گفت‌وگوهای کاربران است.

به‌گزارش تک‌ناک، اخیراً شایعاتی مبنی‌بر شنود گوشی هوشمند مطرح شده است. این ادعا نگرانی‌هایی درباره‌ی حریم خصوصی کاربران ایجاد کرده است؛ زیرا ممکن است گوشی‌های هوشمند به‌طور مخفیانه مکالمات را برای جمع‌آوری داده‌ها یا اهداف دیگر شنود کنند.

تاکنون احساس کرده‌اید که گوشی هوشمند یا دستگاه دیجیتال دیگری به‌طور پنهانی مکالماتتان را شنود می‌کند؛ زیرا تبلیغاتی مرتبط با چیزی که به‌طور خصوصی درباره‌ی آن صحبت کرده‌اید، به‌طور ناگهانی ظاهر می‌شوند؟ به‌نظر می‌رسد که این دیگر تصادف نیست. به‌تازگی سندی از یکی از شرکت‌های بزرگ تبلیغاتی فاش شده است که ظاهراً این نگرانی‌ها را تأیید می‌کند.

404 Media می‌نویسد که این سند به گروه رسانه‌ای Cox Media Group (CMG) تعلق دارد. شرکت مذکور که در‌زمینه‌ی بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کند، با غول‌های فناوری مانند متا، گوگل، مایکروسافت و آمازون همکاری کرده است. افشای این اسناد نگرانی‌های بیشتری درباره‌ی حریم خصوصی و شنود غیرمجاز اطلاعات شخصی کاربران به‌همراه داشته است.

فناوری‌ای به نام "Voice Data" برای نظارت و شنود فعالانه گوشی های هوشمند استفاده می‌کند

بر‌اساس سندی که در نوامبر ۲۰۲۳ منتشر شده است، گروه رسانه‌ای Cox Media Group (CMG) به شرکت‌های بزرگ فناوری توضیح داده که از فناوری‌ای به نام Voice Data برای نظارت و شنود گوشی هوشمند استفاده می‌کند. در این سند، به‌صراحت ذکر شده است: «بله، تلفن‌های ما در حال شنود ما هستند.» این ادعا نشان می‌دهد که دستگاه‌های هوشمند به‌طور مداوم داده‌های صوتی ما را جمع‌آوری می‌کنند و به شرکت‌ها امکان می‌دهند تا از این اطلاعات برای هدف‌گیری دقیق‌تر تبلیغات استفاده کنند.

در بخشی از این سند، توضیح داده شده است که اکثر دستگاه‌های هوشمند تقریباً در تمام طول روز در فاصله‌ای نزدیک به ما قرار دارند؛ به‌طوری‌که این دستگاه‌ها می‌توانند مکالمات ما را شنود کنند و این داده‌ها به‌منظور ارائه‌ی تبلیغات هدفمند جمع‌آوری و تحلیل می‌شوند. این افشاگری نگرانی‌های گسترده‌ای را درباره‌ی نقض حریم خصوصی کاربران و استفاده از اطلاعات شخصی برای اهداف تجاری برانگیخته است.

در این سند، به‌وضوح توضیح داده شده است که کسب‌وکارهای کوچک با شناخت دقیق‌تر نیازهای مصرف‌کنندگان می‌توانند تبلیغاتشان را هدفمندتر و از هدررفت بودجه جلوگیری کنند و مخاطبان خود را گسترش دهند. بخش دیگری از این سند بر این موضوع تأکید کرده است و بدون نگرانی درباره‌ی رضایت یا حریم خصوصی مصرف‌کنندگان، به‌صراحت به توانایی خود برای استفاده از داده‌های صوتی می‌بالد:

تنها به این اکتفا نکنید که بدانید چه چیزی جست‌وجو می‌کنند؛ بلکه بدانید درباره‌ی چه چیزی صحبت می‌کنند.

این جمله نشان‌دهنده‌ی رویکرد مستقیم و جسورانه‌ای است که CMG در استفاده از فناوری‌های نوین اتخاذ کرده است. در‌ادامه‌ی این بخش آمده است که روند یادشده ممکن است شبیه به جادوی سیاه به‌نظر برسد؛ اما در‌واقع فناوری مبتنی‌بر هوش مصنوعی است. توانایی روزافزون در دسترسی به داده‌های میکروفون در دستگاه‌هایی مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها به شرکای فناوری این شرکت اجازه می‌دهد تا داده‌های صوتی را از مکالمات مصرف‌کنندگان قبل از خرید جمع‌آوری و تحلیل کنند.

این ادعا نگرانی‌های زیادی درباره‌ی نقض حریم خصوصی کاربران و استفاده‌ی بدون رضایت آن‌ها از داده‌های شخصی برای اهداف تبلیغاتی مطرح کرده است. چنین رویکردی حاکی از تمرکز فزاینده‌ی شرکت‌ها بر استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای تحلیل مکالمات خصوصی است تا بتوانند تبلیغاتشان را دقیق‌تر به مصرف‌کنندگان نشان دهند.

گروه رسانه‌ای Cox Media Group در سند خود به دسترسی بی‌سابقه‌ به رفتار مصرف‌کنندگان اشاره می‌کند و می‌‌گوید که این امکان به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تبلیغات شخصی‌سازی‌شده‌ای را ارائه دهند که مخاطبان هدف با خود بگویند: «وای، انگار ذهن ما را خوانده‌اند!» این سند نشان می‌دهد که استفاده از داده‌های صوتی برای هدف‌گیری تبلیغات با تکیه بر تحلیل مکالمات خصوصی، می‌تواند به سطح جدیدی از شخصی‌سازی در تبلیغات منجر شود.

CMG همچنین در این سند ادعا می‌کند که این روش کاملاً قانونی است؛ زیرا دستگاه‌های هوشمند و دستیارهای صوتی از‌لحاظ فنی برای انجام وظایف خود باید همیشه در حالت «گوش‌دادن» باشند. با‌این‌حال پس از انتشار گزارش 404 Media، به‌نظر می‌رسد که گوگل، یکی از شرکای بزرگ‌ CMG، همکاری خود را با این گروه رسانه‌ای متوقف کرده است. این اقدام احتمالاً به‌دلیل نگرانی‌های قانونی و اخلاقی مرتبط با حریم خصوصی کاربران و شنود مکالمات آنان برای اهداف تجاری صورت گرفته است.

نوشته آیا گوشی‌های هوشمند در حال شنود ما هستند؟ اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow