ادوبی شاخص مشابه robots.txt را برای تصاویر معرفی کرد

ادوبی شاخص مشابه فایل robots.txt برای تصاویر طراحی کرده که به‌صورت متادیتا مشخص می‌کند تصویر به استفاده در آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مجاز است یا خیر. به گزارش تک‌ناک، ادوبی از ابزار جدیدی پرده‌برداری کرده است که به سازندگان محتوا اجازه می‌دهد تا با افزودن اطلاعات مالکیت به تصاویر، استفاده آن‌ها در آموزش مدل‌های هوش […] نوشته ادوبی شاخص مشابه robots.txt را برای تصاویر معرفی کرد اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۴ - 01:00
 1
ادوبی شاخص مشابه robots.txt را برای تصاویر معرفی کرد

ادوبی شاخص مشابه فایل robots.txt برای تصاویر طراحی کرده که به‌صورت متادیتا مشخص می‌کند تصویر به استفاده در آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مجاز است یا خیر.

به گزارش تک‌ناک، ادوبی از ابزار جدیدی پرده‌برداری کرده است که به سازندگان محتوا اجازه می‌دهد تا با افزودن اطلاعات مالکیت به تصاویر، استفاده آن‌ها در آموزش مدل‌های هوش مصنوعی را محدود کنند. این ابزار که به‌عنوان نسخه‌ای تصویری از فایل robots.txt عمل می‌کند، بخشی از تلاش ادوبی برای ایجاد استانداردی جدید در حوزه اصالت و مالکیت آثار دیجیتال است.

تک‌کرانچ می‌نویسد که سال‌ها فایل robots.txt راهکاری برای مدیریت دسترسی خزنده‌های وب به محتوای وبسایت‌ها بوده است. اکنون ادوبی با افزودن قابلیت‌هایی به ابزار Credentials محتوا، به‌دنبال ارائه روشی مشابه برای تصاویر است. این ابزار به تولیدکنندگان آثار تصویری اجازه می‌دهد تا مشخص کنند که رضایت دارند تصاویرشان در آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده شود یا خیر.

فایل robots.txt راهکاری برای مدیریت دسترسی خزنده‌های وب به محتوای سایت‌ها بود

اپلیکیشن تحت‌وب جدید ادوبی با نام Adobe Content Authenticity App طراحی شده است تا به کاربران امکان دهد اطلاعاتی مانند نام و حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی و درخواست استفاده‌نکردن از تصاویر در آموزش هوش مصنوعی را در متادیتای تصاویر JPG و PNG ثبت کنند. این متادیتاها ازطریق ترکیبی از اثرانگشت دیجیتال و واترمارک متن‌باز و متادیتای رمزنگاری‌شده در پیکسل‌های تصویر جاسازی می‌شود. ناگفته نماند که حتی درصورت ویرایش عکس، این اطلاعات همچنان شناسایی‌شدنی است.

ادوبی افزونه‌ای نیز برای مرورگر کروم منتشر کرده است که کاربران با نصب آن می‌توانند تصاویر دارای Credentials محتوا را تشخیص دهند. اگر تصویری این ویژگی را داشته باشد، نماد «CR» کوچک روی آن ظاهر خواهد شد.

در کنار قابلیت افزودن اطلاعات مالکیت، این ابزار گزینه‌ای برای اعلام مخالفت با استفاده از تصاویر در آموزش مدل‌های هوش مصنوعی دارد. با‌این‌حال، هنوز توافق رسمی با شرکت‌های توسعه‌دهنده مدل‌های هوش مصنوعی برای رعایت این استاندارد امضا نشده است. ادوبی اعلام کرده است در حال مذاکره با شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه است تا آن‌ها را به پذیرش و رعایت این چهارچوب تشویق کند.

برنامه تحت وب جدید ادوبی با نام Adobe Content Authenticity App

ادوبی با شبکه اجتماعی لینکدین نیز همکاری کرده است تا از برنامه تأیید هویت این شبکه اجتماعی برای اثبات صحت مالکیت استفاده کند. در این بین، کاربران می‌توانند حساب‌های X و اینستاگرام خود را به تصاویر پیوست کنند؛ هرچند این دو پلتفرم هنوز تأییدیه رسمی ارائه نمی‌دهند.

اقدام ادوبی در شرایطی صورت می‌گیرد که سال گذشته، شرکت متا با واکنش منفی عکاسان مواجه شد؛ چراکه تصاویر ویرایش‌شده آن‌ها به‌صورت خودکار با برچسب «ساخته‌شده با هوش مصنوعی» نشانه‌گذاری می‌شد. این اقدام به تغییر برچسب به «اطلاعات مربوط به هوش مصنوعی» انجامید.

ادوبی و متا هر دو عضو کمیته راهبری ائتلاف C2PA هستند؛ اما این اتفاق نشان داد که نحوه پیاده‌سازی استاندارد در پلتفرم‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. ادوبی تأکید کرده است که هدف از Credentials محتوا، تأیید مالکیت یا مشروعیت حقوقی آثار نیست؛ بلکه صرفاً راهی برای اعلام این موضوع فراهم می‌کند که چه کسی تصویر را ساخته است. این شرکت اعلام کرده است قصد دارد در آینده پشتیبانی از فرمت‌های صوتی و ویدئویی را نیز به ابزار جدید خود بیفزاید.

نوشته ادوبی شاخص مشابه robots.txt را برای تصاویر معرفی کرد اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow