ارتباط میل به شیرینی با افزایش خطر ابتلا به دیابت و افسردگی!

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که میل به شیرینی ممکن است با افزایش خطر ابتلا به افسردگی، دیابت و بیماری‌های قلبی‌-عروقی مرتبط باشد. به گزارش تک‌ناک، مصرف بیش از حد قند می‌تواند باعث مشکلات متابولیک شود که بر سلامت روان تأثیر منفی می‌گذارد. این یافته‌ها بر اهمیت مدیریت مصرف قند در رژیم غذایی برای کاهش این […] نوشته ارتباط میل به شیرینی با افزایش خطر ابتلا به دیابت و افسردگی! اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۲۹ مهر , ۱۴۰۳ - 18:00
 0  3
ارتباط میل به شیرینی با افزایش خطر ابتلا به دیابت و افسردگی!

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که میل به شیرینی ممکن است با افزایش خطر ابتلا به افسردگی، دیابت و بیماری‌های قلبی‌-عروقی مرتبط باشد.

به گزارش تک‌ناک، مصرف بیش از حد قند می‌تواند باعث مشکلات متابولیک شود که بر سلامت روان تأثیر منفی می‌گذارد. این یافته‌ها بر اهمیت مدیریت مصرف قند در رژیم غذایی برای کاهش این خطرات تأکید می‌کنند.

تحقیقات جدید از دانشگاه سوری انگلستان که در مجله Journal of Translational Medicine منتشر شده است، داده‌های ناشناس ۱۸۰,۰۰۰ داوطلب از بانک اطلاعات بیولوژیکی بریتانیا (UK Biobank) را تحلیل کرده است. پژوهشگران با استفاده از هوش مصنوعی این افراد را به سه گروه غذایی زیر دسته‌بندی کردند:

  • سلامتی‌محور: ترجیح می‌دهند میوه و سبزیجات را به جای غذاهای حیوانی و شیرینی‌جات مصرف کنند.
  • همه‌چیزخوار: به بیشتر غذاها از جمله گوشت، ماهی، سبزیجات، همچنین شیرینی‌ و دسر علاقه دارند.
  • عاشق شیرینی: ترجیح می‌دهند شیرینی‌جات و نوشیدنی‌های قندی را بیشتر مصرف کنند و کمتر به گزینه‌های سالم‌تر مانند: میوه و سبزیجات علاقه دارند.

تأثیر میل به شیرینی بر سلامت

در مرحله‌ بعد پژوهشگران در نمونه‌های خونی داوطلبان، ۲۹۲۳ پروتئین و ۱۶۸ متابولیت را اندازه‌گیری کردند تا ببینند غلظت این پروتئین‌ها و متابولیت‌ها در هر گروه چگونه است.

پروتئین‌ها، یکی از اصلی‌ترین عناصر بدن ما هستند و همه چیز از مبارزه با عفونت‌ها تا انقباض عضلات و تفکر را انجام می‌دهند. متابولیت‌ها مولکول‌های کوچکی هستند که در هنگام هضم و فرایندهای شیمیایی دیگر در بدن تولید می‌شوند و می‌توانند اطلاعات زیادی درباره عملکرد بدن ما بدهند.

با مقایسه این پروتئین‌ها و متابولیت‌های خونی، پژوهشگران می‌توانند تصویر واضح‌تری از تفاوت‌های بیولوژیکی بین گروه‌ها به‌دست آورند.

میل به شیرینی با افزایش خطر  ابتلا به دیابت و افسردگی مرتبط است!

دیدگاه‌ به دست آمده از ترجیحات غذایی

 پروفسور نوفار گیفمن، نویسنده ارشد مطالعه گفت: «به نظر می‌رسد غذاهایی که دوست دارید یا ندارید به صورت مستقیم با سلامت شما مرتبط هستند. اگر غذاهای مورد علاقه شما کیک، شیرینی‌جات و نوشیدنی‌های قندی هستند، نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد که این ممکن است تأثیرات منفی بر سلامت شما داشته باشد. ما به این نتیجه رسیدیم افرادی که میل به شیرینی دارند، ۳۱ درصد بیشتر ممکن است که افسردگی داشته باشند. ما همچنین دریافتیم که عاشقان شیرینی نرخ بالاتری از دیابت، همچنین بیماری‌های قلبی‌-عروقی در مقایسه با دو گروه دیگر دارند.»

وی تصریح کرد: «با استفاده از روش‌های هوش مصنوعی مبتنی بر داده، ما توانستیم گروه‌هایی از افراد را شناسایی کنیم که براساس ترجیحات غذایی خود تعریف شده‌اند و این گروه‌ها به دلیل ارتباط آنها با نتایج سلامتی، همچنین نشانگرهای بیولوژیکی معنی‌دار هستند.»

قند فرآوری‌شده عامل کلیدی در رژیم غذایی بسیاری از افراد است و این نتایج شواهد بیشتری ارائه می‌دهد که به عنوان جامعه، باید تمام تلاش خود را برای فکر کردن قبل از خوردن انجام دهیم.

نشانگرهای بیولوژیکی و نتایج سلامتی

پژوهشگران همچنین تفاوت‌های بین این سه گروه را در آزمایش‌های بیوشیمیایی استاندارد خون بررسی کردند.

پروفسور گیفمن عنوان کرد: «در گروه افرادی که به شیرینی‌جات علاقه دارند، سطوح بالاتری از پروتئین واکنشی C مشاهده شد، که نشان‌دهنده التهاب است. نتایج خون آنها همچنین سطوح بالاتری از گلوکز و پروفایل‌های لیپیدی ضعیف‌تری را نشان می‌دهد، که این هشدار قوی برای دیابت و بیماری‌های قلبی است.»

بالعکس، گروهی که به سلامت خود اهمیت می‌دادند و مصرف فیبر غذایی بالاتری داشتند، خطر کمتری برای نارسایی قلبی، بیماری‌های مزمن کلیوی و سکته مغزی داشتند، در حالی که گروه همه‌چیزخوار خطرات سلامتی متوسطی داشتند.

براساس تحقیقات بنیاد تغذیه بریتانیا، به‌ طور متوسط در بریتانیا، بین ۹ تا ۱۲.۵ درصد از کالری‌های یک فرد از قندهای آزاد تأمین می‌شود. قند آزاد به عنوان قندی تعریف می‌شود که به غذا یا نوشیدنی اضافه می‌گردد.

بیسکویت‌ها، نان‌های شیرین، کیک‌ها، شیرینی‌جات و کلوچه، بزرگ‌ترین منابع قند آزاد برای بزرگسالان هستند، اما به‌ طور کلی، نوشیدنی‌های گازدار شیرین و نوشیدنی‌های الکلی بیشترین سهم را در مصرف قند آزاد دارند.

نوشته ارتباط میل به شیرینی با افزایش خطر ابتلا به دیابت و افسردگی! اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow