استراتژی جدید اپل برای عرضه محصولات؛ آیا پایان چرخه‌های سالانه نزدیک است؟

اپل به‌تدریج از استراتژی عرضه سالانه محصولاتش فاصله می‌گیرد و به‌سمت رویکردی منعطف‌تر با فواصل زمانی نامنظم برای معرفی محصولات جدید می‌رود. به‌گزارش تک‌ناک، اپل، غول فناوری جهان، به‌نظر می‌رسد که به‌آرامی از استراتژی سنتی خود در عرضه سالانه محصولات فاصله می‌گیرد. این تغییر می‌تواند به‌معنای انتشار محصولات در بازه‌های زمانی متغیر و کمتر وابسته […] نوشته استراتژی جدید اپل برای عرضه محصولات؛ آیا پایان چرخه‌های سالانه نزدیک است؟ اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۱۶ مهر , ۱۴۰۳ - 18:00
 0  1
استراتژی جدید اپل برای عرضه محصولات؛ آیا پایان چرخه‌های سالانه نزدیک است؟

اپل به‌تدریج از استراتژی عرضه سالانه محصولاتش فاصله می‌گیرد و به‌سمت رویکردی منعطف‌تر با فواصل زمانی نامنظم برای معرفی محصولات جدید می‌رود.

به‌گزارش تک‌ناک، اپل، غول فناوری جهان، به‌نظر می‌رسد که به‌آرامی از استراتژی سنتی خود در عرضه سالانه محصولات فاصله می‌گیرد. این تغییر می‌تواند به‌معنای انتشار محصولات در بازه‌های زمانی متغیر و کمتر وابسته به زمان باشد. به‌طوری‌که زمان‌بندی عرضه محصولات به‌جای برنامه‌ریزی سالانه، به پیشرفت واقعی در توسعه سخت‌افزار و نرم‌افزار بستگی داشته باشد. این اقدام ممکن است اپل را انعطاف‌پذیرتر کند و به آن اجازه دهد تا از فشارهای مرتبط با عرضه‌های بزرگ پاییزی رها شود.

اپل به تدریج از استراتژی انتشار سالانه محصولات خود فاصله می‌گیرد

سنت دیرینه اپل در عرضه سالانه


سال‌هاست که اپل محصولاتش را به‌صورت منظم و با چرخه‌های سالانه به‌روزرسانی می‌کند. این استراتژی نه‌تنها به شرکت کمک کرده است تا هر سال توجه رسانه‌ها و مصرف‌کننده‌ها را به خود جلب کند؛ بلکه مدل ثابتی برای مدیریت و هماهنگی بخش‌های مختلف سازمانی و تولیدی اپل ایجاد کرده است. درمقابل، عرضه پاییزی این محصولات به‌خصوص در سه‌ماهه چهارم سال که با فصل خرید تعطیلات هم‌زمان می‌شود، به افزایش چشمگیر فروش اپل کمک می‌کند.

این استراتژی مزایای زیادی برای اپل داشته است. کارکنان این شرکت به هدفی مشخص و زمان‌بندی‌شده برای توسعه محصولات هدایت می‌شوند. همچنین تحلیلگران و سرمایه‌گذاران نیز با آگاهی از این چرخه‌های تکراری، می‌توانند پیش‌بینی‌های دقیق‌تری درباره‌ی وضعیت مالی و عملکرد شرکت انجام دهند. اپل نیز با برگزاری رویدادی سالانه در پاییز، تمامی محصولات جدید خود را در فرصتی طلایی به بازار معرفی می‌کند و اطمینان می‌یابد که حداکثر توجه را از رسانه‌ها و کاربران دریافت می‌کند.

اپل به تدریج از استراتژی انتشار سالانه محصولات خود فاصله می‌گیرد

ترک‌های ایجادشده در استراتژی سالانه


با این‌حال، چند سال اخیر نشان داده است که این استراتژی در حال تغییر است. با افزایش تعداد محصولات اپل و متنوع‌تر‌شدن آن‌ها، ازجمله آیفون، آیپد، مک، ایرپاد و اپل واچ، به‌روزرسانی همه‌ی این دستگاه‌ها در چرخه سالانه بسیار دشوار شده است. در‌واقع، برخی از محصولات مانند اپل واچ اولترا یا آیفون SE نیازمند به‌روزرسانی مکرر نیستند و می‌توانند با فاصله زمانی بیشتری به‌روزرسانی شوند. به‌همین‌دلیل، اپل در سال‌های اخیر بارها از چرخه عرضه سالانه خود فاصله گرفته است.

برای مثال، این شرکت در ماه می گذشته نسل جدید آیپدها و در ژانویه ۲۰۲۳ نیز، مک‌های جدید و مدل جدید هوم‌پاد را معرفی کرد. این روند نشان می‌دهد که اپل به‌تدریج به‌سمت عرضه محصولات در بازه‌های زمانی مختلف و بر‌اساس نیاز بازار و آماده‌سازی محصول حرکت می‌کند.

اپل به تدریج از استراتژی انتشار سالانه محصولات خود فاصله می‌گیرد

فشارهای ناشی از عرضه‌های بزرگ پاییزی

بلومبرگ می‌نویسد که اپل به‌خوبی آگاه است که چرخه عرضه‌های بزرگ پاییزی فشار زیادی به تیم‌های مهندسی و توسعه نرم‌افزار وارد می‌کند. این فشارها به‌تأخیر‌افتادن برخی از ویژگی‌های مهم در به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری اپل را به‌دنبال داشته است. برای مثال، برخی از ویژگی‌های جدید iOS و macOS که در کنفرانس توسعه‌دهندگان جهانی در ژوئن معرفی شده بودند، به‌دلیل آماده‌نبودن ماه‌ها پس از عرضه اولیه دستگاه‌ها به‌طور رسمی فعال شدند. این موضوع علاوه‌بر ایجاد نارضایتی در میان کاربران، می‌تواند به اعتبار شرکت نیز آسیب بزند.

اپل نیز در‌مقابل این مشکلات بی‌تفاوت نبوده است. به‌عنوان نمونه، در رویداد معرفی آیفون ۱۶، این شرکت به‌صراحت اعلام کرد که برخی از ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل (Apple Intelligence) به‌صورت مرحله‌ای و طی چند ماه آینده به دستگاه‌ها اضافه خواهد شد.

اپل به تدریج از استراتژی انتشار سالانه محصولات خود فاصله می‌گیرد

آینده عرضه محصولات اپل


به‌نظر می‌رسد که اپل در سال‌های آینده به‌جای تمرکز بر عرضه بزرگ محصولات در بازه زمانی مشخص، برنامه‌ای منعطف‌تر و پیش‌بینی‌‌ناپذیرتر را دنبال خواهد کرد. این رویکرد به اپل اجازه می‌دهد تا محصولاتی که به به‌روزرسانی‌های سالانه نیازی ندارند (مانند اپل واچ اولترا و آیفون SE)، با فاصله زمانی بیشتری ارتقا دهد. علاوه‌براین، اپل قصد دارد تا در نیمه دوم سال ۲۰۲۵، محصولات جدیدی مانند آیفون پایین‌رده و نیز آیپدها و مک‌های جدید M4 را معرفی کند.

همچنین، کوپرتینویی‌ها قصد دارند تا تغییراتی اساسی در نحوه‌ی به‌روزرسانی نرم‌افزارها ایجاد کنند. این تغییرات می‌تواند به کاهش فشار برای آماده‌سازی همه ویژگی‌ها تا ماه سپتامبر کمک کند و در‌نتیجه، اپل محصولاتش را به‌صورت مرحله‌ای و با‌کیفیت بیشتری به بازار عرضه کند. چنین تغییراتی ممکن است در ابتدا برای برخی از سرمایه‌گذاران نگران‌کننده به‌نظر برسد. باوجوداین، در بلندمدت می‌تواند اپل را به نوآوری‌های بیشتر و کاهش تأخیرهای ناگهانی در عرضه محصولات برساند.

اپل به تدریج از استراتژی انتشار سالانه محصولات خود فاصله می‌گیرد

جمع‌بندی

اپل با تغییر استراتژی عرضه محصولات خود از چرخه‌های سالانه به برنامه‌ای انعطاف‌پذیرتر و روان‌تر، به‌دنبال کاهش فشارهای تولید و بهبود کیفیت محصولات و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری است. این رویکرد می‌تواند به نوآوری بیشتر و ارتقای تجربه کاربری منجر شود و در‌عین‌حال، اپل را از وابستگی به رویدادهای بزرگ سالانه آزاد کند. با این تغییرات آینده اپل ممکن است کمتر پیش‌بینی‌پذیر باشد. بااین‌حال، همان‌طور‌که همیشه نشان داده است، این شرکت همچنان توانایی ارائه تجربه‌های جدید و جذاب را به کاربران خود دارد.

نوشته استراتژی جدید اپل برای عرضه محصولات؛ آیا پایان چرخه‌های سالانه نزدیک است؟ اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow