اعلام جنگ مارک زاکربرگ به صنعت تبلیغات

مارک زاکربرگ به‌تازگی با اعلام چشم‌اندازی جدید برای تولید بی‌نهایت محتوای تبلیغاتی (infinite creative)، عملاً به ساختار فعلی صنعت تبلیغات اعلان جنگ کرده است. به گزارش تکناک، این رویکرد که بر پایه هوش مصنوعی و تولید خودکار و گسترده تبلیغات شخصی‌سازی‌شده بنا شده، می‌تواند مدل‌های سنتی تبلیغات، از جمله آژانس‌های تبلیغاتی، ابزارهای هدف‌گذاری، و زنجیره […] نوشته اعلام جنگ مارک زاکربرگ به صنعت تبلیغات اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۴ - 01:00
 1
اعلام جنگ مارک زاکربرگ به صنعت تبلیغات

مارک زاکربرگ به‌تازگی با اعلام چشم‌اندازی جدید برای تولید بی‌نهایت محتوای تبلیغاتی (infinite creative)، عملاً به ساختار فعلی صنعت تبلیغات اعلان جنگ کرده است.

به گزارش تکناک، این رویکرد که بر پایه هوش مصنوعی و تولید خودکار و گسترده تبلیغات شخصی‌سازی‌شده بنا شده، می‌تواند مدل‌های سنتی تبلیغات، از جمله آژانس‌های تبلیغاتی، ابزارهای هدف‌گذاری، و زنجیره تأمین محتوای تبلیغاتی را دگرگون یا حتی منسوخ کند.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا، به تازگی در گفتگو با بن تامپسون، تحلیلگر برجسته صنعت فناوری، اعلام کرد که در نظر دارد تغییرات اساسی در نحوه عملکرد صنعت تبلیغات ایجاد کند. زاکربرگ با توصیف چشم‌انداز خود از تبلیغات مبتنی بر هوش مصنوعی، به وضوح اشاره کرد که هدف او حذف کل اکوسیستم تبلیغات از تولید محتوا گرفته تا اجرای آن است. این صحبت‌های زاکربرگ به وضوح نشان می‌دهند که متا در حال آماده شدن برای انقلاب در دنیای تبلیغات است.

در حالی که مدت‌هاست صنعت تبلیغات با تأثیر هوش مصنوعی آشنا است، صحبت‌های اخیر زاکربرگ به طور خاص بر این نکته تأکید دارند که متا قصد دارد تولید محتوای تبلیغاتی را به طور کامل به دست هوش مصنوعی بسپرد. زاکربرگ در این گفتگو بیان کرد که هوش مصنوعی پیش از این به بهبود هدف‌گیری تبلیغات کمک کرده است، اما اکنون متا در نظر دارد تولید خلاقانه تبلیغات را نیز به این سیستم اضافه کند.

ورج می‌نویسد که زاکربرگ گفت: «هنوز بخش خلاقانه باقی مانده است، جایی که کسب‌وکارها به ما مراجعه می‌کنند و تصویری از پیامی که می‌خواهند منتقل کنند یا ویدیویی که دارند، ارائه می‌دهند، که تولید آن دشوار است. فکر می‌کنم ما به این بخش بسیار نزدیک شده‌ایم.» وی افزود: «و هرچه بیشتر تولید کنند، بهتر است. چون می‌توان آن را آزمایش کرد و دید چه چیزی جواب می‌دهد. خب، چه می‌شود اگر بتوانید به تعداد بی‌پایان تولید کنید؟»

وی ادامه داد: «یا ما آن را برایشان تولید کنیم. همیشه این امکان وجود دارد که کسب‌وکارها خلاقیت مورد نظر خود را بیاورند، اما به طور کلی ما به جایی خواهیم رسید که کسب‌وکارها به ما مراجعه می‌کنند، هدف خود را مشخص می‌کنند، به حساب بانکی خود متصل می‌شوند و هیچ نیازی به خلاقیت، هدف‌گیری دموگرافیک یا اندازه‌گیری ندارند، فقط باید نتایجی را که ما به آنها می‌دهیم، بخوانند.»

این سخنان زاکربرگ به وضوح نشان‌دهنده یک دیدگاه جدید در صنعت تبلیغات است. او تصور می‌کند که یک کسب‌وکار می‌تواند به متا بگوید که مشتریانی برای محصول خود می‌خواهد و بقیه فرآیند تبلیغات، از تولید عکس و ویدیو گرفته تا نوشتن متن تبلیغاتی، هدف‌گیری تبلیغات، اندازه‌گیری عملکرد و بهبود آن، تماماً توسط هوش مصنوعی انجام شود.

زاکربرگ با این طرح، عملاً می‌خواهد تحولی در بازار تبلیغات ایجاد کند که تمام سیستم‌های فعلی را تحت تأثیر قرار خواهد داد. این اقدام به طور خاص به برندهای بزرگ و آژانس‌های تبلیغاتی بزرگ که همواره سیستم‌های پیچیده‌ای برای ارزیابی نتایج تبلیغات خود دارند، تهدید بزرگی به شمار می‌رود. به اعتقاد برخی از کارشناسان این بخش، این مدل جدید تبلیغات مبتنی بر هوش مصنوعی باعث می‌شود که برندها و آژانس‌ها به طور کامل از سیستم‌های سنتی خود بی‌نیاز شوند.

جنگ زاکربرگ با صنعت تبلیغات

در واکنش به این اظهارات، بسیاری از فعالان صنعت تبلیغات نگرانی‌های خود را بیان کردند. یکی از مدیران عامل آژانس‌های تبلیغاتی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: «امنیت برند هنوز یک مسئله بزرگ است، بنابراین اجازه دادن به پلتفرم‌ها برای ساخت و بهینه‌سازی خلاقیت، یک مفهوم ترسناک است.» این مدیر اضافه کرد: «مشکل اصلی وعده‌ای است که زاکربرگ داده است – ’فقط نتایج را بخوانید‘. هیچ‌کسی به آنچه که آن‌ها ارائه می‌دهند، اعتماد نخواهد کرد، چون در واقع خودشان تکالیفشان را چک می‌کنند.»

یکی دیگر از مدیران اجرایی رسانه‌ای نیز انتقاد شدیدی از این طرح داشت و گفت: «’نتایج را که ما می‌دهیم بخوانید’ طلا است. این کامل‌ترین چرخه از تحقیر تا خصومت است.»

البته این مدل جدید تبلیغات هوش مصنوعی به کسب‌وکارهای کوچک که نمی‌توانند هزینه‌های آژانس‌های بزرگ را تأمین کنند، کمک خواهد کرد و احتمالاً این کسب‌وکارها بیشتر به سمت پلتفرم‌هایی مانند متا خواهند رفت. اما واضح است که اقتصاد پلتفرم در آینده‌ای نزدیک دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد و با گسترش تبلیغات تولید شده توسط هوش مصنوعی، دنیای تبلیغات به طرز چشم‌گیری دگرگون خواهد شد.

در نهایت، با افزایش نفوذ هوش مصنوعی در صنعت تبلیغات، شاهد تغییرات عمده‌ای خواهیم بود که نه تنها پلتفرم‌های تبلیغاتی بلکه خود صنعت تبلیغات را به چالش خواهد کشید. تحولاتی که از هم‌اکنون پیش‌بینی می‌شود تأثیرات عمیقی بر نحوه تعامل برندها، آژانس‌ها و مشتریان داشته باشد.

نوشته اعلام جنگ مارک زاکربرگ به صنعت تبلیغات اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow