افزایش رقابت در شبکههای اجتماعی؛ کاهش کاربران روزانه X و صعود تردز
با کنارهگیری مدیرعامل X، این پلتفرم با چالشهای جدی مواجه شده است. دادهها از کاهش ۱۰ درصدی کاربران فعال روزانه در سهماهه دوم ۲۰۲۵ خبر میدهند، در حالی که رقبایی مانند Threads به سرعت در حال رشد هستند. به گزارش تکناک، با اعلام رسمی خروج لیندا یاکارینو از سمت مدیرعاملی X (توئیتر سابق)، این پلتفرم […] نوشته افزایش رقابت در شبکههای اجتماعی؛ کاهش کاربران روزانه X و صعود تردز اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

با کنارهگیری مدیرعامل X، این پلتفرم با چالشهای جدی مواجه شده است. دادهها از کاهش ۱۰ درصدی کاربران فعال روزانه در سهماهه دوم ۲۰۲۵ خبر میدهند، در حالی که رقبایی مانند Threads به سرعت در حال رشد هستند.
به گزارش تکناک، با اعلام رسمی خروج لیندا یاکارینو از سمت مدیرعاملی X (توئیتر سابق)، این پلتفرم که پیشگام شبکههای اجتماعی متنی بود، اکنون با چالشهای فزایندهای روبروست. دادههای جدید نشان میدهد که تعداد کاربران فعال روزانه X در حال کاهش است، در حالی که رقیب اصلی آن، Threads از متا، به سرعت در حال رشد است.
نزول X و صعود Threads
بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت Sensor Tower، تعداد کاربران فعال روزانه X تا سهماهه دوم سال ۲۰۲۵، حدود ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. با وجود اینکه پایگاه کاربران X همچنان ۶۵ درصد بزرگتر از Threads متا و ۱۰ برابر بزرگتر از Bluesky است، اما این برتری دیگر تضمین شده نیست.
دادههای جدید از Similarweb نشان میدهد که Threads در حال نزدیک شدن به X از نظر کاربران فعال روزانه موبایل است. در ژوئن ۲۰۲۵، برنامه موبایل Threads برای iOS و Android، ۱۱۵.۱ میلیون کاربر فعال روزانه داشت که نشاندهنده رشد ۱۲۷.۸ درصدی سال به سال است. در همین دوره، X به ۱۳۲ میلیون کاربر فعال روزانه رسید، اما رشد سال به سال آن ۱۵.۲ درصد کاهش یافت. با این حال، X به دلیل حضور قویتر در وب، در مجموع هنوز بزرگتر از Threads است.

قدرت تعامل کاربران و نبرد تبلیغاتی
با وجود رقابت فزاینده از سوی متا، و همچنین پلتفرمهای متنباز مانند Bluesky و Mastodon، X همچنان در حفظ تعامل و وفاداری کاربران خود قدرتمند است. طبق دادههای Sensor Tower، کاربران X به طور متوسط روزانه ۳۱ دقیقه در این پلتفرم وقت میگذرانند که تقریباً چهار برابر Threads با ۸ دقیقه در روز است. علاوه بر این، نزدیک به نیمی (۴۸٪) از کاربران ماهانه جهانی برنامه X در این سهماهه، به صورت روزانه با پلتفرم تعامل داشتند، در مقایسه با ۳۳٪ برای Threads.
از سوی دیگر، Threads به شدت بر رشد اکوسیستم تبلیغاتی خود متمرکز شده است. متا در آوریل گذشته تبلیغات Threads را برای تبلیغکنندگان جهانی فعال کرد و در ماه بعد نیز آزمایشهای تبلیغات ویدیویی را آغاز کرد. این برنامه از مزیت بخشی از کسبوکار بزرگتر تبلیغاتی متا برخوردار است، جایی که ابزارهای آن برای بازاریابان آشنا هستند و میتواند از تجربه تقریباً دو دههای متا در به حداکثر رساندن درآمدهای تبلیغاتی بهرهبرداری کند.
به نقل از تککرانچ، تحت مدیریت یاکارینو، اکوسیستم تبلیغاتی X بهبود یافت، اما مسیری پرنوسان داشته است. هزینههای تبلیغاتی در حوزههای رسانه و سرگرمی، خرید و بازی در X رشد چشمگیری داشتهاند. برندهای بزرگی مانند Apple، Google، Verizon و Dell نیز امسال به لیست برترین تبلیغکنندگان در X پیوستهاند. دادههای Guideline نیز نشان میدهد که هزینههای تبلیغاتی ایالات متحده در نیمه اول سال ۲۰۲۵، ۶۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
چالش متا در ساخت برنامههای اجتماعی جدید
برای سالها، متا در ایجاد برنامههای اجتماعی جدید که بتوانند در بین مصرفکنندگان محبوبیت کسب کنند، با چالش روبرو بود. تنها برنامههای موفق جدید این شرکت، آنهایی بودند که خریداری کرده بود، مانند اینستاگرام و واتساپ. تلاشهای قبلی متا برای ساخت برنامههای اجتماعی جدید، تقریباً به طور کامل شکست خورده و منجر به تعطیلی دهها برنامه آزمایشی شده بود.
این وضعیت با Threads تغییر کرد. این برنامه با استفاده از پایگاه کاربران اینستاگرام رشد اولیه خود را آغاز کرد و اکنون از برنامههای فیسبوک و اینستاگرام برای افزایش ترافیک بهره میبرد. بر اساس آخرین گزارش درآمد متا، Threads در حال حاضر ۳۵۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. در مقابل، ایلان ماسک قبلاً ادعا کرده بود که X دارای ۶۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه است، اگرچه X به عنوان یک شرکت خصوصی، دیگر ملزم به اشتراکگذاری عمومی این معیارها نیست.
نوشته افزایش رقابت در شبکههای اجتماعی؛ کاهش کاربران روزانه X و صعود تردز اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.
واکنش شما چیست؟






