ال نینو و لانینا پدیده‌های آب و هوایی باستانی همچنان بر آب و هوای جهانی موثرند

پدیده‌های آب و هوایی ال نینو و لانینا که امروزه بر آب و هوای جهانی تأثیر می‌گذارند، داستان طولانی‌تری از آنچه تصور می‌شد دارند. مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که این نوسانات دمایی در اقیانوس آرام حداقل از ۲۵۰ میلیون سال پیش وجود داشته‌اند و حتی شدت بیشتری نسبت به امروز داشته‌اند. به گزارش دپارتمان اخبار […] منبع خبر ال نینو و لانینا پدیده‌های آب و هوایی باستانی همچنان بر آب و هوای جهانی موثرند پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۰۲ آبان , ۱۴۰۳ - 13:00
 0  5
ال نینو و لانینا پدیده‌های آب و هوایی باستانی همچنان بر آب و هوای جهانی موثرند

پدیده‌های آب و هوایی ال نینو و لانینا که امروزه بر آب و هوای جهانی تأثیر می‌گذارند، داستان طولانی‌تری از آنچه تصور می‌شد دارند. مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که این نوسانات دمایی در اقیانوس آرام حداقل از ۲۵۰ میلیون سال پیش وجود داشته‌اند و حتی شدت بیشتری نسبت به امروز داشته‌اند.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، محققان با استفاده از مدل‌های کامپیوتری پیشرفته، به گذشته‌های دور سفر کردند و شرایط آب و هوایی زمین را در دوره‌های مختلف شبیه‌سازی کردند. نتایج نشان می‌دهد که حتی در دوره‌هایی که قاره‌ها و اقیانوس‌ها در موقعیت‌های بسیار متفاوتی قرار داشتند، ال نینو و لانینا به عنوان نیروهای قدرتمند در شکل‌دهی آب و هوای زمین عمل می‌کردند.

یکی از یافته‌های شگفت‌انگیز این تحقیق، شدت بیشتر این نوسانات در گذشته است. محققان دریافته‌اند که در برخی دوره‌ها، ال نینو و لانینا تأثیرات بسیار قوی‌تری بر آب و هوای زمین داشته‌اند. این نشان می‌دهد که عوامل دیگری مانند موقعیت جغرافیایی قاره‌ها، میزان گازهای گلخانه‌ای و فعالیت خورشید نیز در شدت این پدیده‌ها نقش مهمی دارند. با درک بهتر ال نینو و لانینا در گذشته، می‌توانیم پیش‌بینی‌های دقیق‌تری از تغییرات آب و هوایی آینده داشته باشیم. این اطلاعات به ما کمک می‌کند تا به تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی بهتر پاسخ دهیم و خود را برای رویدادهای شدید آب و هوایی آماده کنیم.

عوامل مختلفی بر شدت و فراوانی ال نینو و لانینا تأثیر می‌گذارند،  دمای آب در مناطق مختلف اقیانوس آرام نقش مهمی در ایجاد و تقویت این نوسانات دارد. بادهای سطحی با تغییر جهت و سرعت، بر جریان‌های اقیانوسی و در نتیجه بر ال نینو و لانینا تأثیر می‌گذارند. تغییرات در فعالیت خورشید می‌تواند بر دمای زمین و در نتیجه بر ال نینو و لانینا تأثیر بگذارد. همچنین موقعیت جغرافیایی قاره‌ها و اقیانوس‌ها بر الگوهای گردش عمومی جو و اقیانوس‌ها تأثیر می‌گذارد.

ال نینو و لانینا دو پدیده آب و هوایی قدرتمند هستند که از گذشته‌های دور بر زمین تأثیر گذاشته‌اند. با درک بهتر این پدیده‌ها، می‌توانیم به پیش‌بینی بهتر تغییرات آب و هوایی آینده کمک کنیم و خود را برای مقابله با اثرات مخرب آن‌ها آماده کنیم. برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.

منبع خبر ال نینو و لانینا پدیده‌های آب و هوایی باستانی همچنان بر آب و هوای جهانی موثرند پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow