این ربات به بهبود توان‌بخشی بازماندگان سکته مغزی کمک می کند

محققان به تازگی سیستمی را طراحی کرده‌اند که به ربات اجازه می‌دهد با استفاده از هدستی که فعالیت عصبی را تشخیص می‌دهد، به بیماران سکته مغزی کمک کند تا تمرینات توان‌بخشی خود را بهبود بخشند.  به گزارش تک‌ناک، این دستگاه با هدایت بیماران از طریق تمرینات فیزیکی و ارائه بازخورد در لحظه، به آنها کمک... نوشته این ربات به بهبود توان‌بخشی بازماندگان سکته مغزی کمک می کند اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۳۱ مرداد , ۱۴۰۳ - 13:59
 0  1
این ربات به بهبود توان‌بخشی بازماندگان سکته مغزی کمک می کند

محققان به تازگی سیستمی را طراحی کرده‌اند که به ربات اجازه می‌دهد با استفاده از هدستی که فعالیت عصبی را تشخیص می‌دهد، به بیماران سکته مغزی کمک کند تا تمرینات توان‌بخشی خود را بهبود بخشند. 

به گزارش تک‌ناک، این دستگاه با هدایت بیماران از طریق تمرینات فیزیکی و ارائه بازخورد در لحظه، به آنها کمک می‌کند تا سریع‌تر بهبود یابند.

این تکنولوژی می‌تواند در آینده به بهبود فرایندهای توان‌بخشی و افزایش اثربخشی درمان‌ها کمک کند.

دانشمندان این سیستم را به عنوان بخشی از مطالعه آزمایشی بین‌المللی VITALISE، که توسط تیم تعامل با ربات انسانی (HRI) ملی رباتاریوم، با مشارکت مؤسسه فناوری AIT اتریش هدایت می‌شود، طراحی کردند.

این ربات‌های کمکی می‌توانند سیگنال‌های مغزی کاربر را برای درک حرکات مورد نظر آنها پردازش کنند. به این صورت، آنها می‌توانند به عنوان یک مربی توان‌بخشی رباتیک عمل نمایند.

ربات مربی متخصص توان‌بخشی

ربات‌های مورد استفاده در این مطالعه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که به بیماران کمک کنند تا بدون مداخله پزشک انسانی به برنامه‌های توان‌بخشی خود پایبند باشند.

آنها قادر به ارائه پشتیبانی شخصی بر اساس نیازهای فردی بیمار هستند.

چنین سیستم‌هایی می‌توانند برای کمک به قربانیان سکته مغزی و آسیب مغزی در توان‌بخشی مجدد به آسیب‌های اندام، مورد استفاده قرار گیرند.

هدستی که محققان برای آزمایش توسعه داده‌اند از یک رابط کامپیوتری مغز (BCI) استفاده می‌کند که قادر به خواندن فعالیت‌های عصبی است.

برخلاف فناوری BCI Neuralink، این هدست برای استفاده نیازی به جراحی ندارد.

بازیابی توانایی بازماندگان سکته مغزی به کمک یک ربات

به گفته محققان این پروژه، حدود 80 درصد از بازماندگان سکته حاد و آسیب مغزی، از اختلالات اندام فوقانی رنج می‌برند که می‌تواند کیفیت زندگی آنها را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

با وجود این، توان‌بخشی حرکت اندام فوقانی نیاز به تمرینات تکراری دارد، که ممکن است برای بازماندگان سکته مغزی و آسیب مغزی مشکل‌ساز باشد.

همچنین اغلب آنها از فراموشی رنج می‌برند، به این معنی که 70 درصد روال‌های توان‌بخشی تجویز شده خود را کامل نمی‌کنند.

در یک بیانیه مطبوعاتی، لین بیلی که یکی از محققان این مطالعه است، گفت:

«ما آینده‌ای را متصور هستیم که در آن بیماران به مربیان رباتیک شخصی دسترسی دارند و این ربات‌ها توصیه‌های توان‌بخشی مؤثری را به بیماران می‌دهند.»

آزمایش سه ماهه مربی رباتیک

در طی یک دوره سه ماهه، محققان آزمایشی را با 16 بازمانده سکته مغزی و آسیب مغزی انجام دادند.

شش درمانگر برای ثبت و آزمایش ظرفیت سیستم برای درک قصد کاربر و ارائه انگیزه حضور داشتند.

آنها تصمیم گرفتند تا تعیین کنند که آیا ربات‌ها می‌توانند امواج مغزی را بخوانند و نمونه‌هایی از حرکاتی که بیماران باید انجام می‌دادند را در زمان واقعی ارائه کنند.

همچنین محققان از بیماران سؤال کردند تا مشخص کنند که ربات‌ها تا چه اندازه در ایجاد انگیزه و هدایت آنها از طریق تمرینات مؤثر هستند.

 

نوشته این ربات به بهبود توان‌بخشی بازماندگان سکته مغزی کمک می کند اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow