تاریخچه جذاب مسجد رستم پاشا استانبول

مسجد رستم پاشا (Rüstem Pasha Mosque) یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول و شاهکار تاریخی به‌جامانده از قرن شانزدهم است که توسط معمار سینان، برجسته‌ترین معمار امپراتوری عثمانی، ساخته شده است. در آن دوران، رستم پاشا، وزیر اعظم و داماد سلطان سلیمان عثمانی، دستور ساخت این مسجد را صادر کرد. به تمام گردشگرانی که با […] منبع خبر تاریخچه جذاب مسجد رستم پاشا استانبول پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۲۰ مرداد , ۱۴۰۳ - 18:59
 0  1
تاریخچه جذاب مسجد رستم پاشا استانبول

مسجد رستم پاشا (Rüstem Pasha Mosque) یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول و شاهکار تاریخی به‌جامانده از قرن شانزدهم است که توسط معمار سینان، برجسته‌ترین معمار امپراتوری عثمانی، ساخته شده است. در آن دوران، رستم پاشا، وزیر اعظم و داماد سلطان سلیمان عثمانی، دستور ساخت این مسجد را صادر کرد.

به تمام گردشگرانی که با خرید بلیط هواپیمای استانبول و رزرو یکی از نزدیک‌ترین هتل های استانبول به جاهای دیدنی این شهر مانند هتل تکسیم متروپارک استانبول عازم ترکیه می‌شوند، بازدید از مسجد رستم پاشا را توصیه می‌کنیم. در این مطلب، قصد داریم درباره تاریخچه جذاب و معماری منحصربه‌فرد مسجد رستم پاشا صحبت کنیم.

آشنایی با تاریخچه ساخت و بازسازی مسجد رستم پاشا

رستم پاشا همسر شاهزاده خانم مهرماه سلطان، داماد و وزیر اعظم سلطان سلیمان پادشاه عثمانی با دستور ساخت مسجدی در قلب استانبول، محله شلوغ امینونو و روبه‌روی پل گاتالا، درواقع یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر را پایه‌گذاری کرد.

او قبل از این‌که با دختر سلطان سلیمان و خرم سلطان ازدواج کند در یکی از قصرهای داخلی کار می‌کرد. بعد از این‌که در سال 1544 به‌عنوان وزیر شاه انتخاب شد، به‌همراه مهرماه سلطان و مادرش خرم سلطان اداره امور سیاسی را برعهده گرفت؛ زیرا سلطان سلیمان به‌دلیل پیری، دیگر قادر به انجام کاری نبود.

معمار سینان ساخت مسجد هشت ستونی رستم‌ پاشا را از سال 1550 شروع کرد و در سال 1561 به اتمام رساند. زمانی که این مسجد به مرحله بهره‌برداری رسید، دو سال از مرگ رستم پاشا می‌گذشت. مسجد رستم پاشا بعد از آتش‌سوزی سال 1666 و همچنین زلزله سال 1776 دچار آسیب‌دیدگی شدیدی شد، اما سلاطین عثمانی بلافاصله آن را بازسازی کردند. آخرین بازسازی این مسجد نیز از سال 2017 شروع شد و بعد از سه سال در تاریخ 2020 پایان رسید.

ویژگی‌های معماری مسجد رستم پاشا استانبول

مسجد رستم‌ پاشا ازنظر ویژگی‌های معماری شباهت زیادی به دیگر آثار معمار سینان دارد، اما برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد، این اثر هنری را نسبت‌به دیگر آثار این معمار معروف عثمانی متمایز می‌کند.

در این مسجد، حیاطی وجود دارد که با ایوان‌های گنبدی‌شکل احاطه شده است. فضای مرکزی نمازخانه مستطیل‌شکل مسجد به‌‌صورت هشت‌ضلعی طراحی و با ساختار گنبدی‌شکل مزین شده است. در اطراف گنبد مرکزی نیز چهار ساختار نیمه‌گنبدی وجود دارد.

یکی از ویژگی‌های جالب درخصوص معماری مسجد ورودی آن است. ورودی به شکل پلکانی باریک است که به یک حیاط بزرگ منتهی می‌شود. نمای داخلی و بیرونی مسجد با استفاده از سنگ مرمر سفید پوشیده شده است. کاشی‌های به‌کاررفته در مسجد رستم پاشا توسط معروف‌ترین مرکز تولید کاشی در آن دوران به نام ایزنیک (Iznik) واقع در غرب آناتولی تولید شده بود.‌

تولید این کاشی‌های تزیین‌شده از اواخر قرن 16 تا اواخر قرن هفدهم ادامه داشت. در دوران عثمانی و وزارت رستم پاشا، در تمام پروژه‌های ساخت‌وساز از کاشی‌های ایزنیک استفاده می‌شد‌ و دیگر نیازی به واردات کاشی از ایتالیا نبود. طرح گل روی کاشی‌های ایزنیک را هنرمندی به‌نام کارا میمی (kara mimi) طراحی کرده بود و برای رنگ‌آمیزی آن‌ها از رنگ‌هایی مانند قرمز و سبز زیتونی استفاده می‌کرد. در آن دوران، ساخت رنگ قرمز کار هر کسی نبود و بیشتر رنگ‌های آبی، سبز، زرد و سفید کاربرد داشت.

درهای چوبی به‌کاررفته در مسجد رستم‌ پاشا به شکل منبت‌کاری و کنده‌کاری هستند و روی دیوارها و سقف دهلیز با استفاده از طلاکاری‌های پیچیده تزیین شده است. برای مشاهده معماری باشکوه و زیبای مسجد رستم پاشا از نزدیک، ابتدا یکی از بهترین هتل های چهارستاره معروف مانند هتل تکسیم متروپارک استانبول را برای اقامت انتخاب کنید و بعد از رسیدن به مقصد و استراحت در هتل، برای بازدید از این مسجد و سایر جاذبه‌های گردشگری اطراف آن آماده شوید.

معرفی جاهای دیدنی نزدیک به مسجد رستم‌ پاشا

مسجد رستم پاشا در ناحیه اروپایی فاتح، محله رستم پاشا و خیابان هسیرجیلار (Hasircilar) قرار دارد. از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف این مسجد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسجد جدید استانبول واقع در فاصله 400

  • متری مسجد

  • بازار مصری‌ها واقع در فاصله 270 متری مسجد

  • کاخ توپکاپی واقع در فاصله 1.8 کیلومتری مسجد

  • کافی‌شاپ مهمت افندی واقع در فاصله 230 متری مسجد

  • پل گاتالا واقع در فاصله 1 کیلومتری هتل

آب انبار باسیلیکا، میدان سلطان احمد، موزه قرن شانزدهمی سلطان احمد، بازار استانبول، موزه آبی و پارک آبی استابول نیز با مسجد رستم پاشا فاصله کمی دارند. اگر در زمان رزرو هتل استانبول یکی از هتل های نزدیک به مسجد رستم پاشا مانند هتل تکسیم متروپارک استانبول را برای اقامت انتخاب کنید، همزمان با بازدید از مسجد می‌توانید به این مکان‌های دیدنی که معرفی کردیم نیز دسترسی داشته باشید.

خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل استانبول در فلای تودی

در این مطلب، مسجد رستم پاشا یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول را معرفی کردیم و توضیح دادیم که این مسجد از لحاظ معماری ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. افرادی که قصد سفر به استانبول و بازدید از مسجد زیبای رستم پاشا و جاهای دیدنی اطراف آن را دارند برای رزرو هتل استانبول می‌توانند هتل تکسیم متروپارک استانبول را انتخاب کنند. این هتل به‌دلیل ارائه بهترین خدمات و امکانات رفاهی، به یکی از پرطرف‌دارترین هتل های استانبول تبدیل شده است.

یکی از معتبرترین مراجع آنلاین برای خرید بلیط هواپیما استانبول و رزرو هتل در این شهر، سایت «فلای تودی» است. با مراجعه به این سایت، در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان مراحل خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل را به انجام رساند. تیم پشتیبانی فلای تودی نیز به‌‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سؤالات کاربران هستند.

salb-techna

منبع خبر تاریخچه جذاب مسجد رستم پاشا استانبول پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow