تجربه بازی سنگ‌کاغذقیچی با هوش مصنوعی

توسعه‌دهنده‌ای با استفاده از Raspberry Pi و هوش مصنوعی، سیستمی طراحی کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد با حرکات دست بازی سنگ‌کاغذقیچی را تجربه کنند. به گزارش تک‌ناک، توسعه‌دهنده‌ای مستقل با نام کاربری Citrus در پلتفرم تخصصی Hackster پروژه‌ای نوآورانه معرفی کرده است که در آن، کاربران می‌توانند با استفاده از حرکات دست و […] نوشته تجربه بازی سنگ‌کاغذقیچی با هوش مصنوعی اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

۱۸ خرداد , ۱۴۰۴ - 03:00
 7
تجربه بازی سنگ‌کاغذقیچی با هوش مصنوعی

توسعه‌دهنده‌ای با استفاده از Raspberry Pi و هوش مصنوعی، سیستمی طراحی کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد با حرکات دست بازی سنگ‌کاغذقیچی را تجربه کنند.

به گزارش تک‌ناک، توسعه‌دهنده‌ای مستقل با نام کاربری Citrus در پلتفرم تخصصی Hackster پروژه‌ای نوآورانه معرفی کرده است که در آن، کاربران می‌توانند با استفاده از حرکات دست و بدون نیاز به ابزار جانبی گران‌قیمت، با سیستم هوشمند مبتنی‌بر Raspberry Pi بازی محبوب سنگ‌کاغذقیچی را تجربه کنند.

 این پروژه نه‌تنها نمایشی از توانایی‌های هوش مصنوعی در سیستم‌های ارزان‌قیمت و قابل‌حمل است؛ بلکه راه را برای کاربردهای عملی در حوزه‌هایی همچون سلامت، سرگرمی، خانه‌های هوشمند و دسترسی‌پذیری نیز هموار می‌کند.

xda-developers می‌نویسد که این سیستم با بهره‌گیری از ترکیب Raspberry Pi 5، نمایشگر لمسی رسمی رزبری‌پای و دوربین هوش مصنوعی Raspberry Pi AI Camera طراحی شده است. برخلاف بسیاری از پروژه‌های مشابه که برای پردازش حرکات دست و تحلیل تصویر نیازمند ارسال داده به سرورهای ابری هستند، Citrus تصمیم گرفته است تمام پردازش‌های موردنیاز را به‌صورت محلی (on-Device) انجام دهد. این تصمیم باعث کاهش تأخیر زمانی، افزایش حریم خصوصی کاربر، کاهش هزینه‌های پردازش ابری و اجرای سریع‌تر بازی شده است.

به گفته توسعه‌دهنده، استفاده از منابع داخلی رزبری‌پای موجب شده است که روند تحلیل و پاسخ‌دهی سیستم بسیار سریع و کاربر تجربه‌ای آنی و روان از تعامل با سیستم داشته باشد. بر‌اساس داده‌های ارائه‌شده در پست اصلی پروژه، مدل یادگیری ماشین استفاده‌شده در این سیستم موفق شده است دقتی بیش از ۹۵ درصد را در شناسایی صحیح حرکات سنگ‌کاغذقیچی ثبت کند. این دقت چشمگیر در کنار قابلیت یادگیری در شرایط نوری و محیطی مختلف باعث شده است تا سیستم عملکرد پایداری از خود نشان دهد و در محیط‌های گوناگون خانگی یا آموزشی کاربردی باشد.

Citrus در مستندات پروژه‌اش اشاره کرده است که این مدل نه‌تنها ازنظر دقت، بلکه ازلحاظ واکنش‌پذیری لحظه‌ای (Low Latency) نیز عملکردی کم‌نظیر دارد؛ به‌گونه‌ای که کاربر حس نمی‌کند در حال تعامل با سیستمی تأخیردار است. هرچند پروژه سنگ‌کاغذقیچی با هوش مصنوعی در قالب بازی ساده ارائه شده است، توسعه‌دهنده به‌‌درستی بر این نکته تأکید می‌کند که چنین سیستمی می‌تواند پایه‌ای برای فناوری‌های جدی‌تر و کاربردی‌تر در حوزه‌های دیگر باشد. برخی از این کاربردهای بالقوه عبارت‌اند از:

  • دسترسی‌پذیری برای افراد دچار ناتوانی‌های جسمی: افراد می‌توانند با حرکات ساده دست، تجهیزات دیجیتال و لوازم خانگی یا رابط‌های کاربری را کنترل کنند.
  • کنترل بدون تماس در خانه‌های هوشمند: اجرای فرامین ساده مانند روشن‌کردن چراغ‌ها و تنظیم دما یا بازکردن قفل در با حرکات دست.
  • کاربرد در حوزه سلامت و توان‌بخشی: طراحی تمرین‌های تعاملی برای بیماران در حال فیزیوتراپی یا کنترل وضعیت بدن بدون تماس مستقیم.
  • سرگرمی و آموزش: طراحی بازی‌ها و برنامه‌های آموزشی مبتنی‌بر حرکت برای کودکان یا کلاس‌های آموزش برنامه‌نویسی هوش مصنوعی با تمرکز بر سخت‌افزارهای کوچک.

پروژه Citrus به‌خوبی نشان می‌دهد که دیگر برای اجرای سیستم‌های تشخیص حرکت به تجهیزات پیشرفته یا سرویس‌های ابری گران‌قیمت نیازی نیست. با استفاده از سخت‌افزار کوچک، اما توانمند Raspberry Pi، توسعه‌دهندگان می‌توانند پروژه‌هایی طراحی کنند که هم سرگرم‌کننده و آموزشی باشند و هم در دنیای واقعی نقش مهمی ایفا کنند.

این پروژه الهام‌بخش توسعه‌دهندگان، معلمان، مهندسان و حتی پژوهشگران حوزه سلامت خواهد بود تا با کمترین هزینه، راه‌حل‌هایی مؤثر و دردسترس خلق کنند. انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک شاهد گسترش این رویکرد و استفاده‌ی وسیع‌تری از هوش مصنوعی تعبیه‌شده در دستگاه‌های کوچک در زندگی روزمره باشیم.

نوشته تجربه بازی سنگ‌کاغذقیچی با هوش مصنوعی اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow