تعطیلی فروشگاه اپل در چین؛ این پایان سلطنت آیفون در بزرگ‌ترین بازار جهان است؟

تعطیلی فروشگاه اپل در چین نه‌تنها از مشکلات اقتصادی این کشور حکایت می‌کند؛ بلکه رقابت سخت با برندهای بومی را نیز به نمایش می‌گذارد. به گزارش تک‌ناک، اپل برای نخستین بار یکی از فروشگاه‌های رسمی خود را در چین، بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند جهان، تعطیل می‌کند. این تصمیم درحالی اتخاذ شده که اقتصاد چین با […] نوشته تعطیلی فروشگاه اپل در چین؛ این پایان سلطنت آیفون در بزرگ‌ترین بازار جهان است؟ اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

۰۷ مرداد , ۱۴۰۴ - 21:00
 3
تعطیلی فروشگاه اپل در چین؛ این پایان سلطنت آیفون در بزرگ‌ترین بازار جهان است؟

تعطیلی فروشگاه اپل در چین نه‌تنها از مشکلات اقتصادی این کشور حکایت می‌کند؛ بلکه رقابت سخت با برندهای بومی را نیز به نمایش می‌گذارد.

به گزارش تک‌ناک، اپل برای نخستین بار یکی از فروشگاه‌های رسمی خود را در چین، بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند جهان، تعطیل می‌کند. این تصمیم درحالی اتخاذ شده که اقتصاد چین با مشکلات متعددی مواجه است و رقبای داخلی اپل سهم این شرکت آمریکایی را کاهش محسوسی داده‌اند.

بنابر گزارش منابع خبری، اپل اعلام کرده است فروشگاه خود را در مرکز خرید پارکلند در شهر دالیان (واقع در شمال‌شرق چین) در ۹ آگوست ۲۰۲۵ تعطیل خواهد کرد. این فروشگاه از سال ۲۰۰۸ مشغول فعالیت بوده؛ اما کاهش شدید تعداد بازدیدکنندگان در این مجتمع تجاری و خروج برندهای مطرحی چون Michael Kors و Armani، دلیل اصلی این تصمیم عنوان شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این اقدام تنها نشانه‌ای از مشکلات بزرگ‌تر در اقتصاد چین است؛ جایی که با وجود اجرای برنامه‌های حمایتی نظیر طرح‌های تعویض کالای قدیمی با جدید و ارائه یارانه برای خرید گوشی‌های هوشمند و خودروهای برقی، مصرف‌کنندگان همچنان در خرج‌کرد دچار تردید هستند.

فون‌آرنا می‌نویسد اپل که چین را دومین بازار بزرگ خود می‌داند، هم‌اکنون زیر فشار شدید برندهای بومی همچون هواوی و شیائومی و ویوو قرار گرفته است. آمارها نشان می‌دهند که فروش اپل در چین در ۶ فصل مالی گذشته به‌صورت پیوسته کاهش یافته است. در سال گذشته میلادی نیز، درآمد این شرکت در مقایسه با اوج خود در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰ درصد افت کرده است.

بااین‌‌حال، اپل تأکید کرده است که همچنان به فعالیت خود در دالیان ادامه خواهد داد و فروشگاهی دیگر در این شهر فعال باقی می‌ماند. همچنین، کوپرتینویی‌ها قصد دارند در ماه جاری میلادی، فروشگاه جدیدی در شهر شن‌ژن افتتاح کند. با این اقدام، تعداد فروشگاه‌های اپل در چین همچنان ۵۸ باب باقی خواهد ماند؛ رقمی که در ابتدای سال ۲۰۲۵ نیز ثبت شده بود.

تعطیلی فروشگاه اپل در چین

در مقابل، برندهای داخلی چین رشد درخورتوجهی را تجربه کرده‌اند. به گزارش مؤسسه تحقیقاتی Canalys، هواوی در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۵ توانست با فروش ۱۲/۲ میلیون دستگاه و سهم ۱۸ درصدی از بازار، دوباره به رتبه اول در چین بازگردد. این موفقیت درحالی به دست آمده که بازار کلی گوشی‌های هوشمند در کشور با افت همراه بوده است.

پس‌از هواوی، ویوو با فروش ۱۱/۸ میلیون دستگاه در جایگاه دوم قرار دارد و برندهای اوپو و شیائومی نیز رتبه‌های بعدی را تصاحب کرده‌اند. اپل نیز با فروش حدود ۱۰/۱ میلیون دستگاه و سهم ۱۵ درصدی، در رتبه پنجم و پایین‌تر از رقبا قرار گرفته است.

این تحولات نشان می‌دهند که در کنار تعطیلی یکی از فروشگاه‌های شاخص اپل، استقبال مردم چین از آیفون نیز روندی نزولی یافته است. در همین حال، علاقه‌مندان به فناوری در خارج از چین با محدودیت‌هایی در دسترسی به مدل‌های پیشرفته برندهای چینی مواجه هستند؛ چراکه بسیاری از این گوشی‌ها فقط برای بازار داخلی عرضه می‌شوند. از نگاه تحلیلگران، این مسئله ضعف بزرگی برای رقابت جهانی این برندها به شمار می‌رود.

نوشته تعطیلی فروشگاه اپل در چین؛ این پایان سلطنت آیفون در بزرگ‌ترین بازار جهان است؟ اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow