حکم قاضی آمریکایی به انحصارطلبی گوگل در حوزه جستجوگرها

شرکت گوگل بعد از حکم قاضی فدرال با چالش بزرگی روبرو شده است. این حکم پس از یک محاکمه ده هفته‌ای در سال ۲۰۲۳، صادر شده و ادعا دارد که گوگل، به طور غیرقانونی از انحصار خود بر صنعت جستجو سواستفاده کرده است. قاضی امیت مهتا از دادگاه منطقه‌ای آمریکا در ناحیه کلمبیا، در حکم …

۱۸ مرداد , ۱۴۰۳ - 12:59
 0  1
حکم قاضی آمریکایی به انحصارطلبی گوگل در حوزه جستجوگرها

شرکت گوگل بعد از حکم قاضی فدرال با چالش بزرگی روبرو شده است. این حکم پس از یک محاکمه ده هفته‌ای در سال ۲۰۲۳، صادر شده و ادعا دارد که گوگل، به طور غیرقانونی از انحصار خود بر صنعت جستجو سواستفاده کرده است.

قاضی امیت مهتا از دادگاه منطقه‌ای آمریکا در ناحیه کلمبیا، در حکم خود اعلام کرد:« گوگل یک انحصارگر است و از قدرت انحصاری خود برای جلوگیری از رقابت و حفظ موقعیت مسلط خود در بازار استفاده کرده است.این شرکت، بخش ۲ قانون شرمن را نقض کرده است.»

این قاضی تا زمان نگارش این حکم، هیچ راه‌حلی برای گوگل ارائه نکرده است و ممکن است دستور دهد تا گوگل نحوه عملکرد خود را تغییر داده یا حتی بخش‌هایی از کسب و کار خود را به فروش برساند.

بر اساس محتوای این دعوای حقوقی، گوگل به طور غیرقانونی برای حفظ موقعیت مسلط خود در فضای جستجوی دیجیتال، اقداماتی انجام داده است، از جمله پرداخت میلیاردها دلار در سال به شرکت‌هایی مانند اپل، سامسونگ و موزیلا برای اینکه موتور جستجوی پیش‌فرض گوگل روی تلفن‌ها و مرورگرهای وب باقی بماند. وزارت دادگستری استدلال کرد که گوگل تقریبا ۹۰ درصد از جستجوهای وب را تسهیل می‌کند و با پرداخت هزینه برای حفظ  پیش‌فرض ماندن موتور جستجوی خود، از پیشرفت رقبا جلوگیری کرده است. در نتیجه، گوگل هم از نظر درآمد و هم از نظر جمع‌آوری داده‌ها سود برده است.

قاضی در حکم خود نوشت: « دستگاه‌ها و مرورگرهای وب، به‌طور پیش‌فرض از یک موتور جستجوی خاص استفاده می‌کنند. پیش‌فرض بودن بسیار ارزشمند است. بسیاری از کاربران از همان موتور پیش‌فرض استفاده می‌کنند و گوگل از طریق همین مزیت، روزانه میلیاردها جستجو دریافت می‌کند و حجم عظیمی از داده‌های کاربران را از این جستجوها استخراج کرده و از این اطلاعات برای بهبود کیفیت جستجو استفاده می‌کند.»

به گفته قاضی پرونده، گوگل اذعان کرده است که از دست دادن موقعیت موتور جستجوی پیش‌فرض در پلتفرم‌های مختلف، به درآمد این شرکت ضرر می‌رساند: «به عنوان مثال، گوگل پیش‌بینی کرده که از دست دادن پیش‌فرض بودن در مرورگر Safari باعث کاهش قابل توجهی در تعداد جستجوها و از دست رفتن میلیاردها دلار درآمد خواهد شد».

گوگل درباره تصمیم قاضی، بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی X از کنت واکر- رئیس امور جهانی- منتشر کرد:

«این تصمیم تأیید می‌کند که گوگل بهترین موتور جستجو را ارائه می‌دهد، اما نتیجه‌گیری می‌کند که ما نباید به راحتی آن را در دسترس قرار دهیم. ما قدردان هستیم که دادگاه تشخیص داده گوگل، ‘با کیفیت‌ترین موتور جستجوی صنعت است که اعتماد صدها میلیون کاربر را کسب کرده است’، ‘از دیرباز بهترین موتور جستجو بوده، به ویژه در دستگاه‌های موبایل’، ‘به نوآوری در جستجو ادامه داده است’ و ‘اپل و موزیلا گاهی اوقات کیفیت جستجوی گوگل را نسبت به رقبا ارزیابی می‌کنند و آن را برتر می‌یابند.’ با توجه به این موارد، و اینکه مردم به طور فزاینده‌ای به روش‌های متنوع به دنبال اطلاعات هستند، ما قصد داریم که تجدیدنظر کنیم. البته استراتژی کنونی ادامه دارد و ما همچنان بر ساخت محصولات مفید و آسان برای استفاده، تمرکز خواهیم کرد.”

در طول محاکمه، گوگل استدلال کرد که سهم بزرگ بازارش به دلیل داشتن محصولی است که مصرف‌کنندگان آن را پسندیده‌اند.

علاوه بر این، وزارت دادگستری ادعا کرد که گوگل روی تبلیغاتی که در نتایج جستجو ظاهر می‌شود، انحصار دارد و استدلال کرد که گوگل قیمت تبلیغات را به طور مصنوعی بالاتر از هزینه‌های بازار آزاد افزایش داده است.

قاضی در حکم خود تأیید کرد که “گوگل از قدرت انحصاری خود استفاده کرده و قیمت‌هایی بیش از حد رقابتی، برای تبلیغات متنی در قسمت جستجوی عمومی تعیین کرده است. این رفتار به گوگل اجازه داده تا سودهای انحصاری کسب کند.” با این حال، قاضی اضافه کرد که گوگل در بازار گسترده‌تر، قدرت انحصاری در تبلیغات جستجو ندارد.

این قاضی همچنین به دلیل عدم حفظ پیام‌های چت کارکنان که ممکن است به این پرونده مربوط باشند، از اعمال تحریم علیه گوگل خودداری کرد. در حکم آمده است که از سال ۲۰۰۸، گوگل به طور پیش‌فرض پیام‌های چت بین کارکنان خود را پس از ۲۴ ساعت حذف می‌کند.

گوگل و وزارت دادگستری قرار است در ماه سپتامبر دوباره به دادگاه فدرال برگردند تا درباره این پرونده‌ای مرتبط با فناوری تبلیغات بحث کنند.

منبع:engadget

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow