دانشمندان در یک کشف شگفت‌انگیز موفق به کنترل الکترون‌ها شدند

همان‌طور که می‌دانید، الکترون‌ها ذرات بسیار ریزی هستند که در اطراف هسته اتم می‌چرخند. دانشمندان در آزمایشگاه‌های خود موفق شده‌اند اتم‌ها را به گونه‌ای کنترل کنند که آن‌ها هم مانند الکترون‌ها در یک مسیر مشخص و بدون برخورد به یکدیگر حرکت کنند. به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، این کشف می‌تواند به ما […] منبع خبر دانشمندان در یک کشف شگفت‌انگیز موفق به کنترل الکترون‌ها شدند پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ - 00:00
 0  2
دانشمندان در یک کشف شگفت‌انگیز موفق به کنترل الکترون‌ها شدند

همان‌طور که می‌دانید، الکترون‌ها ذرات بسیار ریزی هستند که در اطراف هسته اتم می‌چرخند. دانشمندان در آزمایشگاه‌های خود موفق شده‌اند اتم‌ها را به گونه‌ای کنترل کنند که آن‌ها هم مانند الکترون‌ها در یک مسیر مشخص و بدون برخورد به یکدیگر حرکت کنند.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، این کشف می‌تواند به ما کمک کند تا کامپیوترهای بسیار قدرتمندتری بسازیم و حتی انرژی پاک و نامحدودی تولید کنیم. تصور کنید کامپیوتری داشته باشیم که هزاران برابر سریع‌تر از کامپیوترهای امروزی کار کند یا بتوانیم برق مورد نیازمان را از یک منبع کوچک و دائمی تامین کنیم. اینها تنها بخشی از امکاناتی هستند که این کشف جدید برای ما به ارمغان می‌آورد.

برای اینکه بهتر این موضوع را درک کنیم، باید بدانیم که منظور از “حالت لبه‌ای” چیست. تصور کنید یک رودخانه را. آب در رودخانه همیشه در حال حرکت است و از یک سمت به سمت دیگر جریان دارد. حالا تصور کنید که ذرات بسیار ریز (مثل شن یا گل) در آب وجود داشته باشند. این ذرات هم همراه با آب حرکت می‌کنند اما بیشتر در کناره‌های رودخانه جمع می‌شوند. به این حالت، حالت لبه‌ای می‌گویند.

در مورد الکترون‌ها و اتم‌ها هم همین اتفاق می‌افتد. دانشمندان توانسته‌اند شرایطی را ایجاد کنند که اتم‌ها در یک مسیر مشخص و در لبه‌های یک محیط حرکت کنند، درست مانند ذرات شن در رودخانه.

دانشمندان با استفاده از لیزرهای بسیار دقیق، اتم‌ها را به دام انداختند و آن‌ها را به دمای بسیار پایینی رساندند. سپس با ایجاد یک میدان مغناطیسی، اتم‌ها را وادار کردند تا در یک مسیر دایره‌ای حرکت کنند. در این شرایط، اتم‌ها به جای اینکه در همه جای محیط پخش شوند، در امتداد لبه‌ی این مسیر دایره‌ای حرکت می‌کردند. این کشف هنوز در مراحل اولیه است، اما دانشمندان امیدوارند که بتوانند از آن برای ساخت دستگاه‌های الکترونیکی جدید و بسیار کارآمد استفاده کنند. همچنین، این کشف می‌تواند به ما کمک کند تا درک بهتری از دنیای اطراف خود پیدا کنیم و به سوالات بنیادی در مورد ماهیت ماده و انرژی پاسخ دهیم. برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید. 

 

منبع خبر دانشمندان در یک کشف شگفت‌انگیز موفق به کنترل الکترون‌ها شدند پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow