رونمایی ضعیف تسلا، سهام اوبر و لیفت را افزایش داد

شرکت‌های اوبر و لیفت در معاملات اولیه پس از ارائه جزییات ناچیز از سوی ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در خصوص برنامه‌های خود برای یک سرویس خودران که می‌تواند رقیب سرویس‌های تاکسی اینترنتی باشد، با افزایش ارزش سهام روبرو شدند. سهام اوبر به میزان ۷ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح خود رسید، و سهام …

۲۲ مهر , ۱۴۰۳ - 21:00
 0  4
رونمایی ضعیف تسلا، سهام اوبر و لیفت را افزایش داد

شرکت‌های اوبر و لیفت در معاملات اولیه پس از ارائه جزییات ناچیز از سوی ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در خصوص برنامه‌های خود برای یک سرویس خودران که می‌تواند رقیب سرویس‌های تاکسی اینترنتی باشد، با افزایش ارزش سهام روبرو شدند.

سهام اوبر به میزان ۷ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح خود رسید، و سهام لیفت نیز تا ۸.۳ درصد افزایش یافت. این در حالی است که سهام تسلا پس از رونمایی ماسک از روبوتاکسی جدیدی با نام «سایبرکب» در کالیفرنیا، تا ۱۰ درصد سقوط کرد.

ماسک در این رونمایی از نمونه اولیه دو نفره و یک «روبوون» که ظرفیت جابجایی تا ۲۰ نفر را دارد، جزییات دقیقی ارائه نداد، که باعث ناامیدی سرمایه‌گذاران تسلا شد. در حالی که او گفت تولید سایبرکب ممکن است از سال ۲۰۲۶ آغاز شود و قیمت آن کمتر از ۳۰,۰۰۰ دلار باشد، اما به این نکته اشاره کرد که تمایل دارد در این پیش‌بینی‌ها بیش از حد خوش‌بینانه باشد.

به گفته یکی از تحلیل‌گران بازار سهام به نام جان کولانتونی از شرکت Jefferies، این رویداد بهترین نتیجه ممکن برای اوبر بود. او در گزارشی که به تاکسی تسلا به عنوان «بی‌اثر» اشاره داشت، خاطرنشان کرد که تسلا شواهد قابل تأییدی از پیشرفت در ویژگی‌های رانندگی خودکار یا تعداد روبوتاکسی‌هایی که قصد تولید آنها را دارد، ارائه نکرده است.

این رویداد به گفته مایک او’روک، استراتژیست ارشد بازار در JonesTrading، شب سرنوشت‌سازی برای سهام تسلا محسوب می‌شد. تسلا تحت فشار بود تا ارزشیابی بالای خود را توجیه کند و ثابت کند که می‌تواند در فناوری خودروی خودران پیشرو باشد.

مدیرعامل اوبر، دارا خسروشاهی، پیش از این در خصوص آینده وسایل نقلیه خودران دیدگاه محتاطانه‌تری ارائه داده بود و گفته بود که انتظار ندارد روبوتاکسی‌ها تا سال‌ها بخش قابل توجهی از ناوگان این شرکت را تشکیل دهند. او در مصاحبه‌ای با پادکست Bloomberg Green’s Zero اشاره کرد که هنوز فناوری به مرحله کافی نرسیده، ناظران قانونی احتیاط دارند و هزینه‌ها نیز هنوز رقابتی نیستند.
یکی از موارد بحث‌برانگیز دیگر این رویداد تسلا این بود که تصور می شد ربات‌های اپتیموس – که در این رویداد معرفی شدند –  به‌طور کامل خودکار هستند و حتی به مهمانان نوشیدنی سرو می‌کردند. اما گزارش‌ها نشان داد که این ربات‌ها به صورت کنترل از راه دور و توسط انسان‌ها از اتاق دیگری هدایت می‌شدند، که برخی از حضار را به این اشتباه انداخت که این ربات‌ها کاملاً خودکار هستند.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow