زن مهاجر ایرانی در فهرست 34 میلیاردر زن موفق آمریکا

دکتر مکی زنگنه (Maky Zanganeh)، یکی از اعضای هیئت‌مدیره‌ی شرکت بیوتکنولوژی Summit Therapeutics، با افزایش سهام شرکتش، به جمع ۳۴ زن میلیاردر موفق دنیا پیوست. به‌گزارش تک‌ناک، در روزهای اخیر، شرکت Summit Therapeutics به‌دلیل موفقیت‌های علمی و پیشرفت داروی ضدسرطان خود، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه‌ی بهداشت و درمان را جلب کرده است. این […] نوشته زن مهاجر ایرانی در فهرست 34 میلیاردر زن موفق آمریکا اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ - 03:00
 0  2
زن مهاجر ایرانی در فهرست 34 میلیاردر زن موفق آمریکا

دکتر مکی زنگنه (Maky Zanganeh)، یکی از اعضای هیئت‌مدیره‌ی شرکت بیوتکنولوژی Summit Therapeutics، با افزایش سهام شرکتش، به جمع ۳۴ زن میلیاردر موفق دنیا پیوست.

به‌گزارش تک‌ناک، در روزهای اخیر، شرکت Summit Therapeutics به‌دلیل موفقیت‌های علمی و پیشرفت داروی ضدسرطان خود، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه‌ی بهداشت و درمان را جلب کرده است. این موفقیت‌ها نه‌تنها به افزایش ارزش سهام این شرکت منجر شد؛ بلکه دکتر مکی زنگنه، مهاجر ایرانی و یکی از مدیران مشترک این شرکت را به جمع میلیاردرهای جدید وارد کرد. در‌حالی‌که Summit هنوز داروی تأیید‌شده‌ای نساخته، افزایش ارزش سهام این شرکت به‌دلیل نتایج مثبت آزمایش‌های داروی ضدسرطان جدید اتفاق افتاده است.

از شرکت کوچک تا موفقیت‌های بزرگ

شرکت Summit Therapeutics که ۲۱ سال پیش تأسیس شد، با تنها ۱۳۰ نفر کارمند به‌عنوان یکی از شرکت‌های کوچک در عرصه‌ی بیوتکنولوژی شناخته می‌شود. این شرکت به‌دلیل نداشتن داروی تأیید‌شده و درآمد، در‌مقایسه‌با شرکت‌های بزرگ دارویی، همواره در سایه بوده است. بااین‌حال، اخیراً داروی تجربی Ivonescimab که Summit ساخته است، با نتایج مثبت در درمان سرطان ریه، توانست توجه جهانیان را به خود جلب کند.

داروی Ivonescimab در آزمایش‌های اخیر خود موفق شد تا عملکردی بهتر از داروی Keytruda، محصول شرکت Merck، از خود نشان دهد. Keytruda، یکی از داروهای پرفروش‌ جهان‌، سال گذشته درآمد ۲۵ میلیارد دلاری را ازآنِ خود کرد. این در حالی است که Ivonescimab توانست خطر پیشرفت تومور در بیماران مبتلا به سرطان ریه غیرسلولی کوچک را درمقایسه‌با Keytruda به میزان ۴۹ درصد کاهش دهد. در‌حالی‌که بیماران مصرف‌کننده‌ی Keytruda به‌طور متوسط ۵/۸ ماه بدون رشد تومور زندگی می‌کردند، بیماران مصرف‌کننده‌ی Ivonescimab این مدت را تا ۱۱/۴ ماه تجربه کردند.

این نتایج خیره‌کننده باعث شد تا سهام Summit Therapeutics که در نزدک فهرست شده است، از ۶ سپتامبر (۱۶ شهریور) تقریباً دو برابر شود. این افزایش سهام ارزش بازار این شرکت را به ۱۷ میلیارد دلار رساند. هر‌چند سهام شرکت مذکور در ۱۳ سپتامبر (۲۳ شهریور) به اوج خود، یعنی ۳۱/۹۳ دلار رسید، تا ۱۹ سپتامبر (۲۹ شهریور) با اندکی کاهش به ۲۳/۱۶ دلار رسید. این جهش بزرگ باعث شد تا دکتر مکی زنگنه، یکی از مدیران مشترک شرکت، به‌عنوان میلیاردر جدید با ارزش تخمینی ۱/۱ میلیارد دلار شناخته شود.

دکتر مکی زنگنه؛ زن ایرانی خودساخته در دنیای بیوتکنولوژی

به‌نقل از فوربز، دکتر مکی زنگنه که اکنون یکی از ۳۴ زن خودساخته‌ی میلیاردر در ایالات متحده است، در تهران به‌دنیا آمد و کوچک‌ترین فرزند خانواده‌اش بود. والدین او که هر دو معمار بودند، تصمیم گرفتند در اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰، به آلمان مهاجرت کنند. پس از ترک ایران و اقامت در آلمان، زنگنه به‌سراغ یادگیری زبان آلمانی رفت و با مشکلات مهاجرت و زندگی در کشور جدید کنار آمد.

زنگنه سپس به فرانسه رفت و در دانشگاه استراسبورگ دندان‌پزشکی خواند. با اینکه وی در سال ۱۹۹۵ به‌عنوان دندان‌پزشک کودکان فارغ‌التحصیل شد، به‌سرعت متوجه شد که علاقه‌ی چندانی به این حرفه ندارد. در سال ۱۹۹۷، یکی از دوستان ایرانی‌اش را با صنعت جراحی روباتیک آشنا کرد و زنگنه در Computer Motion، شرکت فعال در حوزه‌ی جراحی روباتیک، به‌عنوان هماهنگ‌کننده‌ی فعالیت‌های اروپایی شروع به کار کرد.

این آغاز مسیر حرفه‌ای زنگنه در صنعت بیوتکنولوژی بود. او سپس با رابرت دوگان (Robert Duggan)، کارآفرین بزرگ آمریکایی، آشنا شد و به‌کمک وی توانست شرکت داروسازی Pharmacyclics را بازسازی کند. Pharmacyclics به موفقیت بزرگی دست یافت و دوگان در سال ۲۰۱۳ به فهرست میلیاردرهای فوربز پیوست. زنگنه که نقش مهمی در این موفقیت ایفا کرد، بعداً به‌عنوان مدیرعامل مشترک Summit Therapeutics انتخاب شد.

دکتر مکی زنگنه: یک زن ایرانی خودساخته در دنیای بیوتکنولوژی

پیشرفت‌های داروی Ivonescimab و گسترش بازار Summit

داروی Ivonescimab که Summit Therapeutics آن را در سال ۲۰۲۲ از شرکت هنگ‌کنگی Akeso با پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار خریده است، حالا به‌عنوان یکی از داروهای امیدوارکننده‌‌ی ضدسرطان در بازار شناخته می‌شود. Summit حق بازاریابی این دارو را در مناطقی همچون ایالات متحده، کانادا، اروپا، و خاورمیانه به‌دست آورده است.

داده‌های مربوط به آزمایش Ivonescimab که در چین انجام شده بود، در ۸ سپتامبر (۱۸ شهریور) منتشر شد. بااین‌حال، برای تأیید نهایی این دارو به‌وسیله‌ی سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، Summit باید آزمایش فاز ۳ جهانی را انجام دهد. این فرایند ممکن است ۱۸ ماه یا بیشتر طول بکشد.

تحلیلگران از شرکت سرمایه‌گذاری Stifel هیچ درآمدی برای Summit تا سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی نمی‌کنند. با‌این‌حال، نتایج مثبت آزمایش Ivonescimab می‌تواند به‌زودی مسیر Summit را برای ورود به بازارهای جهانی هموار کند.

موفقیت اخیر دکتر مکی زنگنه و Summit Therapeutics نشان‌دهنده‌ی قدرت شرکت‌های کوچک بیوتکنولوژی در رقابت با غول‌های بزرگ دارویی است. با افزایش ارزش سهام و ساخت داروی Ivonescimab، این شرکت به یکی از نام‌های مهم در صنعت داروسازی تبدیل خواهد شد و به‌احتمال زیاد در آینده نیز شاهد موفقیت‌های بیشتر آن خواهیم بود.

دکتر زنگنه به‌عنوان زنی ایرانی که از کودکی با مشکلات مهاجرت و جنگ روبه‌رو بوده، حالا در جمع میلیاردرهای صنعت بیوتکنولوژی قرار گرفته و نشان داده است که هیچ محدودیتی برای دستیابی به موفقیت وجود ندارد. Summit Therapeutics با تمرکز بر ساخت داروهای نوآورانه و درمان‌های پیشرفته، به مسیر خود برای تبدیل‌شدن به یکی از بازیگران اصلی در حوزه‌ی داروسازی ادامه خواهد داد.

نوشته زن مهاجر ایرانی در فهرست 34 میلیاردر زن موفق آمریکا اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow