فضاپیمای MAVEN به مدت 10 سال به کاوش در اسرار جو مریخ پرداخته است

فضاپیمای MAVEN ناسا در طول یک دهه گذشته، دستاوردهای چشمگیری در درک ما از جو مریخ و تکامل آن داشته است. این کاوشگر با تمرکز بر برهم‌کنش‌های جو مریخ با بادهای خورشیدی و طوفان‌های خورشیدی، اطلاعات ارزشمندی درباره دلایل از دست رفتن تدریجی جو مریخ و تبدیل این سیاره از یک محیط بالقوه قابل سکونت […] منبع خبر فضاپیمای MAVEN به مدت 10 سال به کاوش در اسرار جو مریخ پرداخته است پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۰۷ مهر , ۱۴۰۳ - 16:00
 0  4
فضاپیمای MAVEN به مدت 10 سال به کاوش در اسرار جو مریخ پرداخته است

فضاپیمای MAVEN ناسا در طول یک دهه گذشته، دستاوردهای چشمگیری در درک ما از جو مریخ و تکامل آن داشته است. این کاوشگر با تمرکز بر برهم‌کنش‌های جو مریخ با بادهای خورشیدی و طوفان‌های خورشیدی، اطلاعات ارزشمندی درباره دلایل از دست رفتن تدریجی جو مریخ و تبدیل این سیاره از یک محیط بالقوه قابل سکونت به یک بیابان سرد و خشک فراهم کرده است.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، فضاپیمای MAVEN در سال ۲۰۱۴ با هدف مطالعه جو فوقانی مریخ و فرآیندهای مرتبط با آن، به مدار این سیاره وارد شد. از آن زمان تاکنون، MAVEN داده‌های بی‌شماری جمع‌آوری کرده که به دانشمندان کمک کرده است تا فرآیندهای پیچیده حاکم بر جو مریخ را بهتر درک کنند.

در طول یک دهه فعالیت، MAVEN دستاوردهای چشمگیری داشته است MAVEN نشان داده است که طوفان‌های خورشیدی نقش بسیار مهمی در فرسایش جو مریخ دارند. ذرات پرانرژی منتشر شده از خورشید، با برخورد به جو مریخ، باعث از دست رفتن تدریجی آن می‌شوند. همچنین MAVEN با مطالعه ایزوتوپ‌های گاز آرگون در جو مریخ، به این نتیجه رسیده است که بخش قابل توجهی از جو اولیه مریخ به دلیل برخورد یون‌ها با سرعت بالا به جو و پاشیده شدن گازها به فضا، از بین رفته است.

این فضاپیما انواع مختلفی از شفق‌های قطبی را در مریخ کشف کرده است. این شفق‌ها بر اثر برخورد ذرات پرانرژی با جو مریخ ایجاد می‌شوند و اطلاعات ارزشمندی درباره میدان مغناطیسی و جو این سیاره در اختیار دانشمندان قرار می‌دهند. همچنین MAVEN با مطالعه طوفان‌های گرد و غبار بزرگ در مریخ، به این نتیجه رسیده است که این طوفان‌ها می‌توانند باعث افزایش سرعت فرار آب از جو مریخ شوند. نقشه‌برداری از بادهای مریخی، نقشه‌برداری از جریان‌های الکتریکی در جو مریخ، مشاهده ناپدید شدن باد خورشیدی و مطالعه پاسخ مریخ به طوفان‌های خورشیدی از دیگر اقدانات این فضاپیما بوده است.

ماموریت MAVEN نقش بسیار مهمی در پیشبرد دانش ما در مورد مریخ و سیارات دیگر داشته است. اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این فضاپیما به دانشمندان کمک می‌کند تا فرآیندهای پیچیده حاکم بر جو سیارات را بهتر درک کنند و به سوالات اساسی درباره پیدایش و تکامل حیات در کیهان پاسخ دهند. برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.

منبع خبر فضاپیمای MAVEN به مدت 10 سال به کاوش در اسرار جو مریخ پرداخته است پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow