قدرت احیاکننده و شگفت انگیز کافئین بر سلامت عروق

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که کافئین می‌تواند به بهبود سلامت عروق کمک کند و اثرات احیا کننده بر سیستم عروقی داشته باشد. به گزارش تک‌ناک، این تحقیق نشان داده است که مصرف کافئین می‌تواند به‌ طور مثبت بر سلول‌های پوششی رگ‌ها تأثیر بگذارد و به بهبود عملکرد قلب و عروق کمک کند. این نتایج ممکن […] نوشته قدرت احیاکننده و شگفت انگیز کافئین بر سلامت عروق اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۲۲ مهر , ۱۴۰۳ - 14:00
 0  4
قدرت احیاکننده و شگفت انگیز کافئین بر سلامت عروق

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که کافئین می‌تواند به بهبود سلامت عروق کمک کند و اثرات احیا کننده بر سیستم عروقی داشته باشد.

به گزارش تک‌ناک، این تحقیق نشان داده است که مصرف کافئین می‌تواند به‌ طور مثبت بر سلول‌های پوششی رگ‌ها تأثیر بگذارد و به بهبود عملکرد قلب و عروق کمک کند.

این نتایج ممکن است در آینده برای توسعه روش‌های درمانی جدید در بیماری‌های قلبی و عروقی مورد استفاده قرار گیرد.

این تحقیق که توسط دانشمندان ایتالیایی روی بیماران مبتلا به لوپوس انجام شده است، به پتانسیل کافئین برای افرادی که به دلیل مشکلات التهابی در معرض خطر بیشتری برای بیماری‌های عروقی هستند، اشاره دارد.

کافئین و سلامت قلب

این مطالعه جدید که در تاریخ ۹ اکتبر در مجله Rheumatology توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده است، نشان می‌دهد که افزایش مصرف کافئین می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد.

بیماری‌های عروقی که شامل آسیب به رگ‌های خونی است، باعث عواقب شدیدی مانند: حملات قلبی و سکته‌های مغزی می‌شود که از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند.

برای بیمارانی که از بیماری‌های روماتیسمی-التهابی مانند: لوپوس و آرتروز رنج می‌برند، این خطرات به طور قابل توجهی بالاتر است. این خطر افزایش یافته هم از خود بیماری‌ها و هم از برخی درمان‌ها، به ویژه درمان‌های حاوی مشتقات کورتیزون ناشی می‌شود.

بهبود سلامت عروق از طریق رژیم غذایی

 تاکنون، توصیه‌های پزشکان برای کاهش این خطرات در مورد اجتناب از عوامل خطرناک بوده است. این توصیه‌ها شامل توقف عواملی که باعث التهاب می‌شوند، کاهش مصرف داروهای کورتیزون، همچنین توصیه‌های معمول مانند: سیگار نکشیدن، کاهش کلسترول و کنترل فشار خون بالا بود.

اما محققان دانشگاه ساپینزای رم در ایتالیا که در این مطالعه شرکت داشتند، معتقد هستند که بیماران ممکن است بتوانند با انجام کاری که واقعاً لذت‌بخش است، سلامت عروق خود را بهبود بخشند.

نتایج آزمایشگاهی این محققان نشان می‌دهد که کافئین موجود در قهوه، چای و کاکائو، به طور فعال به سلول‌های پیش‌ساز اندوتلیال کمک می‌کند. سلول‌های پیش‌ساز اندوتلیال گروهی از سلول‌ها هستند که به بازسازی پوشش رگ‌های خونی کمک می‌کنند و در رشد عروقی نقش دارند.

مصرف کافئین ممکن است با تقویت بازسازی پوشش رگ‌های خونی، سلامت عروق را بهبود بخشد

نقش کافئین در سلامت قلب و عروق

به نظر می‌رسد که رژیمی غنی از ویتامین D (موجود در ماهی‌های چرب و تخم‌مرغ) و ویتامین A  (موجود در بسیاری از میوه‌ها) و اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه و کم سدیم، در کاهش بار التهابی نقش دارد. دانشمندان همچنین در مورد نقش کافئین در کاهش بار التهابی کنجکاو بوده‌اند.

علاوه بر اثر محرک شناخته شده بر بدن، کافئین اثر ضد التهابی نیز دارد، چرا که با گیرنده‌های موجود بر سطح سلول‌های ایمنی پیوند می‌خورد. تاکنون اثر مصرف کافئین بر سلامت قلب و عروق به طور گسترده‌ای با نتایج متناقض،‌ مورد بررسی قرار گرفته است.

محققان در این مطالعه ۳۱ بیمار مبتلا به لوپوس که عوامل خطرناک قلبی-عروقی عادی نداشتند را با استفاده از یک پرسشنامه غذایی هفت روزه بررسی کردند.

پس از یک هفته، محققان خون بیماران را برای اندازه‌گیری سلامت رگ‌های خونی گرفتند. آنها به این نتیجه رسیدند بیمارانی که کافئین مصرف کرده بودند، سلامت عروقی بهتری داشتند، که این یافته از طریق سلول‌های اندوتلیال که لایه داخلی مهم رگ‌های خونی را تشکیل می‌دهند، اندازه‌گیری شد.

یافته‌های مطالعه و تحقیقات آینده

فولیا چکارلی، محقق اصلی این مطالعه گفت: «مطالعه حاضر تلاشی برای ارائه اطلاعات به بیماران در مورد نقش احتمالی رژیم غذایی در کنترل بیماری است. باید نتایج از طریق یک مطالعه بزرگ دیگر تأیید شوند، که هدف آن ارزیابی تأثیر واقعی مصرف قهوه بر روند بیماری باشد.»

نوشته قدرت احیاکننده و شگفت انگیز کافئین بر سلامت عروق اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow