لینوکس انتخابی بهتر از ویندوز ۱۱ 24H2 برای دارندگان Ryzen 9000

انتقال از ویندوز ۱۱ نسخه‌ی 24H2 به لینوکس برای بهبود عملکرد، به‌ویژه در سیستم‌های مجهز به پردازنده‌های AMD Ryzen 9000، می‌تواند انتخاب عاقلانه‌تری باشد. به‌گزارش تک‌ناک، وقتی AMD پردازنده‌های سری Ryzen 9000 را در نمایشگاه کامپیوتکس امسال معرفی کرد، ادعا کرد که به‌لطف افزایش ۱۶ درصدی IPC، شاهد بهبود چشمگیر عملکرد خواهیم بود. ادعاهای این... نوشته لینوکس انتخابی بهتر از ویندوز ۱۱ 24H2 برای دارندگان Ryzen 9000 اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۲۴ مرداد , ۱۴۰۳ - 21:59
 0  2
لینوکس انتخابی بهتر از ویندوز ۱۱ 24H2 برای دارندگان Ryzen 9000

انتقال از ویندوز ۱۱ نسخه‌ی 24H2 به لینوکس برای بهبود عملکرد، به‌ویژه در سیستم‌های مجهز به پردازنده‌های AMD Ryzen 9000، می‌تواند انتخاب عاقلانه‌تری باشد.

به‌گزارش تک‌ناک، وقتی AMD پردازنده‌های سری Ryzen 9000 را در نمایشگاه کامپیوتکس امسال معرفی کرد، ادعا کرد که به‌لطف افزایش ۱۶ درصدی IPC، شاهد بهبود چشمگیر عملکرد خواهیم بود. ادعاهای این شرکت احتمالاً غلط نیست؛ اما عملکرد کلی هر پردازنده صرفاً به IPC وابسته نیست؛ بلکه سرعت کلاک نیز در آن نقش مهمی ایفا می‌کند. اینجاست که بسیاری از رسانه‌هایی که این تراشه را بررسی کردند، به عملکرد ضعیف آن پی بردند. برای مثال، Ryzen 7 9700X هشت‌هسته‌ای بسیار کارآمدتر از پردازنده‌ی 7700X است.

نئووین می‌نویسد طبق مقایسه‌ای که وب‌سایت آلمانی PC Games Hardware (PCGH) انجام داده، به‌نظر می‌رسد ویندوز ۱۱ نسخه‌ی 24H2 ممکن است انتخاب مناسبی برای پردازنده‌های سری Ryzen 9000 مبتنی‌بر Zen 5 نباشد. این وب‌سایت در مقایسه‌ی خود دریافت که در اکثر مواقع، توزیع لینوکس Nobara که برای بازی بهینه شده است، سریع‌تر از ویندوز ۱۱ نسخه‌ی 24H2 عمل می‌کند. این اختلاف عملکرد فقط به بازی‌ها محدود نمی‌شود؛ زیرا آزمایش‌های بهره‌وری نیز ثابت کرد که Ryzen 9700X روی لینوکس بهتر عمل می‌کند.

آزمایش دیگری تفاوت عملکرد را در بسته‌ی الحاقی Cyberpunk 2077: Phantom Liberty نشان داد که به‌شدت به پردازنده وابسته است؛ به‌طوری‌که توسعه‌دهندگان بازی قبلاً درباره‌ی خنک‌سازی کافی هشدار داده بودند. در این عنوان، لینوکس Nobara هم در نرخ فریم متوسط و هم در حداقل نرخ فریم بهتر ظاهر شد که نشان‌دهنده‌ی تجربه‌ی کلی بازی بهتر و روان‌تر در لینوکس است.

Nobara هم در نرخ فریم متوسط و هم در حداقل نرخ فریم بهتر ظاهر شد

درمقابل، Nobara در بایگانی فایل نیز عملکرد موفق‌تری از خود نشان داد؛ زیرا هم در بخش فشرده‌سازی و هم در بخش از فشرده‌سازی خارج‌کردن بسیار سریع‌تر بود (تصویر زیر). مورد اول بیشتر به حافظه وابسته است؛ به‌همین‌دلیل، با اضافه‌کردن حافظه‌ی سریع‌تر افزایش درخورتوجهی می‌یابد. توزیع لینوکس در از فشرده‌سازی خارج‌کردن نیز سریع‌تر بود که نشان می‌دهد در مدیریت کلی منابع، چه حافظه و چه پردازنده، بهتر از ویندوز ۱۱ 24H2 عمل می‌کند.

Nobara در بایگانی فایل نیز عملکرد بسیار خوبی داشت

Phoronix نیز طیف وسیعی از آزمایش‌ها را روی لینوکس انجام داد و دریافت که Zen 5 بهبود چشمگیری درمقایسه‌با Zen 4 تجربه کرده است. این موضوع دوباره نشان می‌دهد که دارندگان سری Ryzen 9000 ممکن است با انتقال به توزیع لینوکس سبک‌تر، به تنظیمات عملکرد بهتری دست پیدا کنند.

مالک یک پردازنده سری Ryzen 9000 ممکن است با انتقال به یک توزیع لینوکس سبک‌تر، به تنظیمات عملکرد بهتری دست پیدا کند

با‌این‌حال، فراموش نکنید که ویندوز ۱۱ نسخه‌ی 24H2 هنوز برای کامپیوترهای غیر کوپایلت پلاس در‌دسترس قرار نگرفته است و این یعنی احتمالاً در آینده بهینه‌سازی‌هایی اعمال خواهند شد. پردازنده‌های سری Ryzen AI 300 که به کامپیوترهای کوپایلت پلاس نیرو می‌بخشد، بر‌اساس Zen 5 نیز ساخته شده‌اند؛ مانند سری Ryzen 9000.

نوشته لینوکس انتخابی بهتر از ویندوز ۱۱ 24H2 برای دارندگان Ryzen 9000 اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow