مدیرعامل تترلند: معاملات بازار رمزارزها تاثیری روی قیمت دلار ندارد

طی روزهای اخیر بانک مرکزی اقدام به ایجاد محدودیت روی حساب‌های صرافی‌های رمزارزی کرد که نگرانی‌هایی را برای فعالان این عرصه ایجاد کرده است. هرچند امروز شنبه اعلام شد که این محدودیت برداشته شده اما این نگرانی وجود دارد که بانک مرکزی در غیاب قوانین و نهاد مقررات‌گذار در این عرصه اقدام به محدودیت‌های مختلف …

۰۵ آبان , ۱۴۰۳ - 20:00
 0  2
مدیرعامل تترلند: معاملات بازار رمزارزها تاثیری روی قیمت دلار ندارد

طی روزهای اخیر بانک مرکزی اقدام به ایجاد محدودیت روی حساب‌های صرافی‌های رمزارزی کرد که نگرانی‌هایی را برای فعالان این عرصه ایجاد کرده است. هرچند امروز شنبه اعلام شد که این محدودیت برداشته شده اما این نگرانی وجود دارد که بانک مرکزی در غیاب قوانین و نهاد مقررات‌گذار در این عرصه اقدام به محدودیت‌های مختلف روی این بازار کند که نتیجه آن می‌تواند به زیرزمینی شدن بازار رمزارزها منجر شود. در این زمینه گفت و گویی را با رضا مسعودی فر مدیرعامل صرافی رمزارزی تتر لند انجام داده‌ایم که می‌خوانید: 

 بانک مرکزی برای مدت چند روز، محدودیت‌هایی را برای واریز و دریافت ریالی از صرافی‌های رمزارزی ایجاد کرد. هرچند به نظر می رسد این محدودیت اکنون برطرف شده اما در یک سناریوی بدبینانه اگر چنین سیاستی دوباره و در مدت زمان طولانی‌تر برقرار شود انتظار چه واکنشی را از سوی کاربران خواهیم داشت؟  به نظر شما صرافی‌های رمزارز چه مقدار روی تغییرات نرخ ارز موثر هستند و چنین سیاستی چه حد می‌تواند مناسب باشد؟

این اقدامات غیر کارشناسانی که پیش‌تر نیز شاهد آن بوده‌ایم از دو سال قبل با ایجاد محدودیت ۲۵ میلیون تومانی روی ترمینال‌های رمز ارزی شروع شد  و هنوز هم این موضوع ادامه دارد. دو سال قبل به امید کنترل نرخ ارز و جلوگیری از افزایش نرخ دلار و محدود کردن بازار رمزارز این اقدام صورت گرفت اما دیدیم که نتیجه آن چیزی نبود جز تشکیل بازارهای زیرزمینی و غیر مجاز.

 این اقدام جدید هم که برای مسدود کردن حساب های بانکی در روز پنجشنبه گذشته انجام شد و پایان هفته هم ادامه داشت٬ نتیجه و تاثیری روی بازار ارز نداشت و نخواهد داشت چرا که اصلا رمزارز و بازار رمزارز هیچ گونه تاثیری روی بازار ارز نمی‌تواند داشته باشد و حتی تاثیر برعکس دارد و صرفا نشان می‌دهد می‌کند که با چه نرخی معاملات در حال انجام است .اصولاً حجم معاملات به ابعاد واندازه‌ای نیست که بتواند تاثیر چندانی داشته باشد.

 

بازار رمزارزها به دلیل عدم تمرکز این ویژگی را دارد که کاربران سرمایه خود را از مسیر رسمی به مسیرهای زیرزمینی و غیر رسمی هدایت کنند؟ آیا رگولاتور پولی از تبعات چنین اقدامی آگاه است؟

طبیعتاً جلوی تکنولوژی‌های جدید را نمی‌توان گرفت و به خاطر ماهیت آن‌ها هرگز نمی‌توان آن‌ها رو مسدود کرد. قطعاً آب راه خودش را پیدا می‌کند و بانک مرکزی با این اقدامات صرفا تسلط خودش را بر بازار کمتر و کمتر می‌کند. با این اتفاقات تراکنش های شفافی که در ترمینال‌های رمز ارزی در حال انجام است و می‌توان آن‌ها را رصد کرد و حتی می‌توان مالیات ارزش افزوده آن را دریافت کرد٬به بازاری که نه از حجم آن اطلاعاتی وجود ندارد و نه می‌توان مالیات و ارزش افزوده از آن اخذ کرد٬ هدایت می‌شود. از طرفی دیگر این بازارهای زیرزمینی برای کاربر هم ریسک و مخاطراتی دارد و حتی ممکن است در این بین کلاهبردارانی وجود داشته باشند که از این فضا و این آب گل آلود سواستفاده کنند.

 

 راهکار بازیگران رسمی بازار رمزارز که البته هم اکنون از طریق رگولاتور به رسمیت کامل هم شناخته نشده‌اند، برای مقابله با چنین اقداماتی که ریسک‌های زیادی را هم به سرمایه کاربران و هم به بازیگران ( صرافی‌ها  ) وارد می‌کند چیست؟ 

ما همواره طی ۸ سال آمادگی خود را برای تعامل با حاکمیت جهت قانون‌گذاری و تنظیم مقررات اعلام کردیم تا  از این طریق و با وضع قوانین مشخص٬پدیده رمز ارزها از بلاتکلیفی خارج شده و طلسم این فضای خاکستری که همچنان وجود دارد بالاخره شکسته شود. 

صرافی‌ها در این سال‌ها اقدامات زیادی در راستای افزایش امنیت معاملات و امنیت دارایی‌های کاربران انجام داد‌ه‌اند. چه سامانه‌های احراز هویتی که صرافی‌های رمزار‌ارزی از آن استفاده می‌کنند٬ چه سامانه شاهکار ثبت احوال برای استعلام و رعایت تمامی قوانین پول‌شویی و حتی نهایت همکاری با نهادهای قضایی بابت رهگیری تراکنش های مشکوک٬ همه اقداماتی هستند که به صورت داوطلبانه و با اختیار خود صرافی‌های رمز ارزی طی این سال‌ها انجام شده و همچنان هم آماده هرگونه همکاری و تعامل با حاکمیت هستند.

تترلند در این چند روز چه اقداماتی را برای اطمینان بخشی به کاربران خودش برای حفاظت از دارایی آنان انجام داد؟ 

ما در مجموعه تترلند طی این چند روز تسویه‌های رمزارزی را بدون مشکل و به حالت طبیعی خود انجام دادیم و در خصوص تسویه‌های تومانی هم تا جایی که بتوانیم منابع مالی را مدیریت کنیم و حتی با تامین مالی محدود٬ تا سقف مشخصی از وجوه تومانی کاربران را تسویه کردیم. این حداقل کاری بود که می‌توانستیم انجام دهیم که تا حد ممکن کمترین تعداد کاربر را درگیر این محدودیت کنیم. اما همچنان برخی از کاربران متاسفانه نتوانستند پنجشنبه و جمعه وجوه خود را دریافت کنند که صمیمانه از آن‌ها پوزش می‌خواهیم.

 البته باقی مانده این تسویه‌ها نیز همین امروز و در اولین فرصت صبح زود انجام شد و در حال حاضر هیچ کاربری نیست که تسویه تومانی خود را دریافت نکرده باشد. امیدواریم که دیگر شاهد چنین اقدامات شتاب‌زده‌‌ای از سمت بانک مرکزی و حاکمیت نباشیم تا اعتماد کاربران ایرانی به پلتفرم های داخلی از بین نرود.

 

 به طور کل چه راهکاری را برای رفع نگرانی‌های ناشی از تغییرات نرخ ارز در شرایط بحرانی مانند روزهای اخیر به رگولاتور و تصمیم‌گیران اقتصادی و پولی پیشنهاد میکنید؟

تغییرات نرخ ارزی که در روزهای اخیر شاهد آن هستیم پایه‌های اقتصادی نداشته و بیشتر ریشه در تحولات سیاسی و نظامی کشور و منطقه دارد. بنابراین راهکار اقتصادی و یا روش مشخص اقتصادی که برای این روزها بخواهد پیشنهاد شود٬ وجود ندارد. اما آنچه که امروز در اقتصاد کشور شاهد آن هستیم٬ نتیجه سیاست‌های اقتصادی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و همچنین سیاست های پولی اتخاذ شده طی سال‌های اخیر است.

 

با تشکر از شما. 

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow