هم‌بنیان‌گذار Waze: نسل آینده پشت فرمان نخواهد نشست

اوری لوین، کارآفرین سریالی و هم‌بنیان‌گذار سرویس ناوبری Waze، با اشاره به پیشرفت‌های سریع در حوزه حمل‌ونقل خودران اعلام کرد که نسل آینده انسان‌ها دیگر پشت فرمان خودروها نخواهند نشست.  به گزارش تکناک،او معتقد است تحول در فناوری‌های مرتبط با خودروهای خودران تا حدی پیش خواهد رفت که کودکان متولد امروز، موسوم به نسل بتا، […] نوشته هم‌بنیان‌گذار Waze: نسل آینده پشت فرمان نخواهد نشست اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

۲۶ تیر , ۱۴۰۴ - 05:00
 3
هم‌بنیان‌گذار Waze: نسل آینده پشت فرمان نخواهد نشست

اوری لوین، کارآفرین سریالی و هم‌بنیان‌گذار سرویس ناوبری Waze، با اشاره به پیشرفت‌های سریع در حوزه حمل‌ونقل خودران اعلام کرد که نسل آینده انسان‌ها دیگر پشت فرمان خودروها نخواهند نشست.

 به گزارش تکناک،او معتقد است تحول در فناوری‌های مرتبط با خودروهای خودران تا حدی پیش خواهد رفت که کودکان متولد امروز، موسوم به نسل بتا، هرگز نیاز به یادگیری رانندگی نخواهند داشت.

لوین در گفت‌وگو با بیزینس اینسایدر گفت:آن‌ها رانندگی نخواهند کرد. و نسل پس از آن‌ها اگر بشنوند که زمانی مردم خودشان پشت فرمان می‌نشستند، این حرف را باور نخواهند کرد.

به نقل از بیزینس‌اینسایدر، اظهارات این کارآفرین حوزه فناوری در حالی مطرح می‌شود که شرکت تسلا به‌تازگی سرویس روباتاکسی خود را به‌صورت محدود در شهر آستین راه‌اندازی کرده است. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، اعلام کرده که این سرویس تا پایان سال ۲۰۲۵ در بسیاری از شهرهای آمریکا فعال خواهد شد و تا نیمه دوم سال ۲۰۲۶، میلیون‌ها خودروی خودران تسلا در خیابان‌ها تردد خواهند کرد.

از سوی دیگر، Waymo، زیرمجموعه شرکت Alphabet (مالک گوگل)، از سال ۲۰۲۰ خدمات تاکسی خودران خود را به عموم مردم در شهرهایی نظیر لس‌آنجلس، فینیکس، سان‌فرانسیسکو، آستین و آتلانتا ارائه داده و تاکنون میلیون‌ها سفر تمام‌خودکار انجام داده است.

لوین بر این باور است که ظرف یک دهه آینده، بیشتر خدمات حمل‌ونقل پولی — از جمله حمل‌ونقل عمومی، لجستیک و سرویس‌های خودرو درخواستی — به‌طور کامل خودران خواهند شد. او گفت: «تأثیر این تغییر بسیار چشمگیر خواهد بود و در مناطق شهری، دیگر راننده‌ای دیده نخواهد شد.»

به گفته او، هر فناوری جدید زمانی به مرحله «به‌اندازه کافی خوب» می‌رسد که وارد بازار شود و توسط کاربران استفاده گردد. سپس، این فناوری از طریق بازخورد کاربران تکامل پیدا می‌کند.

آینده پشت فرمان

لوین یکی از مهم‌ترین مزایای حمل‌ونقل خودران را بازگرداندن زمان به افراد می‌داند. او گفت:
«در یک شبانه‌روز ۲۴ ساعته، حتی اختصاص یک ساعت به رانندگی نیز زمان قابل‌توجهی از زندگی را در بر می‌گیرد.»

از نگاه اقتصادی نیز، حذف راننده از زنجیره خدمات می‌تواند هزینه سفرها را به‌طور چشمگیری کاهش دهد. لوین توضیح داد:
«اگر امروز فردی برای سفر با Uber مبلغ ۱۰۰ دلار پرداخت کند، بیشتر این مبلغ به راننده تعلق می‌گیرد و بخش کمی به شرکت می‌رسد. اما اگر راننده از معادله حذف شود، کل هزینه سفر می‌تواند به حدود ۲۵ دلار برسد. این یعنی سفری بسیار ارزان‌تر و افزایش تقاضا در این سطح قیمتی.»

با وجود خوش‌بینی لوین، برخی از تحلیل‌گران دیدگاهی متفاوت دارند. تحلیل‌گران بانک HSBC در گزارشی تازه اعلام کرده‌اند که بازار پیش‌بینی‌شده برای تاکسی‌های خودران به‌شدت اغراق‌آمیز بوده و احتمال دارد سال‌ها طول بکشد تا این خدمات به سوددهی برسند.

لوین آینده خودروهای خودران را تنها آغاز تحول می‌داند. او معتقد است این فناوری می‌تواند بسیاری از صنایع دیگر از جمله خرده‌فروشی و املاک تجاری را نیز دگرگون کند. به گفته او، در آینده ممکن است به‌جای رفتن به فروشگاه، یک ون فروشگاهی مستقیماً به درب منزل مشتری بیاید.

او در پایان گفت:
«پنجاه سال پیش برای آسانسور راننده وجود داشت. و امروز بدیهی است که دیگر به راننده برای آسانسور نیازی نداریم. این همان مسیری است که برای خودروها نیز در پیش داریم.»

نوشته هم‌بنیان‌گذار Waze: نسل آینده پشت فرمان نخواهد نشست اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow