هوش مصنوعی مولد در بازی‌های ویدیویی؛ منجی یا تهدید؟!

هوش مصنوعی در سال‌های اخیر تاثیر بسزایی بر اکثر حوزه‌های خلاقانه داشته است. در حالی که امکانات این فناوری بسیار گسترده است، باید مراقب باشیم تا اطمینان حاصل کنیم این تغییرات که اتفاقاً بسیار هم سریع در حال اتفاق افتادن هستند، در نهایت به نفع ما باشند و نه ضررمان. هوش مصنوعی مولد چیست و […]

۳۰ تیر , ۱۴۰۳ - 20:00
 0  1
هوش مصنوعی مولد در بازی‌های ویدیویی؛ منجی یا تهدید؟!

هوش مصنوعی در سال‌های اخیر تاثیر بسزایی بر اکثر حوزه‌های خلاقانه داشته است. در حالی که امکانات این فناوری بسیار گسترده است، باید مراقب باشیم تا اطمینان حاصل کنیم این تغییرات که اتفاقاً بسیار هم سریع در حال اتفاق افتادن هستند، در نهایت به نفع ما باشند و نه ضررمان.

هوش مصنوعی مولد چیست و چگونه بازی‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند؟

هوش مصنوعی مولد (Generative AI) شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که با تولید خودکار محتوا مانند تصاویر، موسیقی و موارد دیگر سر و کار دارد.

وقتی صحبت از بازی‌های ویدیویی به میان می‌آید، هوش مصنوعی مولد در این حوزه حد و مرزی نمی‌شناسد. برخی از زمینه‌هایی که این فناوری جدید ممکن است روی آن‌ها تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • گرافیک، از جمله صحنه‌های پس‌زمینه، بافت‌های سه‌بعدی و اسپرایت‌ها یا مدل‌های شخصیت‌ها
  • منابع صوتی از افکت‌های صوتی گرفته تا موسیقی متن کامل بازی‌ها
  • مصنوعات متنی مانند روایت، گفتار و نثر توصیفی
  • نقشه‌ها و روند پیشروی در بازی

هوش مصنوعی مولد در بازی‌های ویدیویی

چرا هوش مصنوعی مولد می‌تواند برای بازی‌ها مضر باشد؟

هوش مصنوعی مولد یک حوزه جدید و سرگرم کننده از فناوری است که افراد باهوش زیادی در آن کار می‌کنند. اما این نگرانی وجود دارد که برای بازی‌های ویدیویی معایب استفاده از این فناوری به اندازه‌ای زیاد باشد که مزایای آن را تحت تأثیر قرار دهد.

از دست رفتن مشاغل در صنعت بازی‌سازی

فارغ از هرگونه معضل اخلاقی یا حقوقی در مورد هوش مصنوعی، اکثر مردم بر سر یک نتیجه توافق دارند و آن هم اینکه افرادی که در بخشی مشاغل خاص کار می‌کنند، بیکار خواهند شد. با گسترش روزافزون هوش مصنوعی، شاید هنرمندان فعلی مجبور شوند به بازآموزی مهارت‌های جدید بپردازند و یا حتی شاید رشته‌های جدیدی پدیدار شوند. اما در هر صورت، هدف هوش مصنوعی مولد، آسان‌تر و سریع‌تر کردن برخی کارها است و از همین رو از دست رفتن برخی مشاغل انسانی اجتناب‌ناپذیر است.

بدیهی است که با پیشرفت فناوری، نیاز به برخی مشاغل خاص افزایش می‌یابد و سپس از مد می‌افتند. اما از دست دادن مشاغل به صورت گسترده و در مدت زمان کوتاه بر افراد و کل صنعت تأثیر خواهد گذاشت. سال‌های 2023 و 2024 برای صنعت بازی‌سازی سال‌های وحشتناکی بوده‌اند، به طوری که تاکنون حداقل 20 هزار نفر شغل خود را از دست داده‌اند!

هوش مصنوعی مولد در بازی‌های ویدیویی

اتوماسیون خلاقیت را بی‌ارزش می‌کند

اگر چه هنرمندان می‌توانند از هوش مصنوعی مولد بهره‌مند شده و در کارهای خود از آن استفاده کنند، اما کاملاً واضح است که اگر عنصر انسانی را از تولیدات هنری حذف کنیم، چیزی را از دست می‌دهیم. آیا یک هوش مصنوعی می‌تواند خلاقیت ذاتی در بازی‌های عجیب و غریبی مانند Baba Is You، طنز و هجو در بازی‌ای مانند The Stanley Parable یا پیچش‌های داستانی و گیج‌کننده بازی Super Mario Wonder را بازسازی کند؟

بسیاری از هنرهای بصری هوش مصنوعی که تاکنون دیده‌ایم، سبک مشابهی داشته‌اند؛ سبکی غیر واقعی و عجیب و غریب که ما را به سوی ابتذال هنری به سبک هوش مصنوعی سوق می‌دهند. اغلب ما به عنوان کسانی که نظاره‌گر پیشرفت عظیم گرافیک رایانه‌ای در دهه‌های اخیر بوده‌ایم، این موضوع را به خوبی درک کرده‌ایم که بازی‌های ویدیویی به عنوان یک اثر هنری چقدر متنوع‌تر شده‌اند. اما در این برهه از زمان، به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی ما را با خطر بازگشت به عقب مواجه خواهد کرد و این هنر را به انحطاط خواهد برد.

محتوای بدون محدودیت ممکن است برای مخاطب توهین‌آمیز یا نامناسب باشد

واقعاً به عنوان یک بازیساز چگونه می‌توانید محتوای اثر خود را بررسی کنید، وقتی که نمی‌دانید هنگام عرضه چه چیزی ممکن است باشد؟! اگر به هوش مصنوعی مولد آزادی عمل زیادی داده شود، ممکن است شروع به استفاده از کلماتی کند که دوست ندارید یا تصاویری ایجاد کند که برای مخاطب نامناسب است. هوش مصنوعی می‌تواند دارای جهت‌گیری‌های خاصی باشد، بنابراین ممکن است در نهایت مخاطب را آزرده کند یا بازی‌هایی بسازد که فاقد تنوع باشند.

تاکنون موارد زیادی از “خارج شدن از کنترل” هوش مصنوعی وجود داشته و در آن‌ها هوش مصنوعی مولد از لحنی بی‌ادبانه یا کلماتی متعصبانه استفاده کرده است. در واقع، برخی از مسائل مربوط به ایمنی خودروهای خودران در اینجا نیز صدق می‌کند؛ اگر هوش مصنوعی محتوای نامطلوبی ایجاد کند، دقیقا چه کسی مقصر است؟!

هوش مصنوعی مولد در بازی‌های ویدیویی

هوش مصنوعی صرفاً یک موج زودگذر است؟

در حالی که بازی‌های ویدیویی می‌توانند آثاری بسیار خلاقانه و مبتکرانه باشند، اما تمایل استودیوهای بازیسازی محافظه‌کار به چسبیدن به یک ایده واحد همواره به عنوان یک معضل در این صنعت شناخته شده است. همه ما به یاد داریم که چگونه اغلب بازی‌ها به یکباره به سمت استفاده از ریزتراکنش‌ها رفتند و یا شاهد ادعاهای بی‌شماری در مورد ارزهای دیجیتال در بازی‌ها بوده‌ایم که هیچ نتیجه‌ای به همراه نداشته‌اند.

هر فناوری جنجالی و جدیدی که معرفی می‌شود، شرکت‌ها برای استفاده از آن در بازی‌هایشان هجوم می‌برند و اغلب از خود نمی‌پرسند که چرا باید این کار را انجام دهند؟! در بحث هوش مصنوعی هم این نگرانی وجود دارد که شرکت‌ها به جای گوش دادن به خواسته‌های واقعی گیمرها، صرفاً به دنبال استفاده از این فناوری و بهره بردن از نام دهان پرکن آن باشند.

آیا مزایایی هم وجود دارد؟

مسلماً می‌توان کاربردهای مفیدی برای هوش مصنوعی در بازی‌ها دید. در چنین مواردی، هوش مصنوعی مزیت‌های ملموس و مشخصی ارائه می‌دهد و هیچ شغل یا خلاقیت انسانی را تهدید نمی‌کند.

به عنوان مثال، هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان یک مترجم برای نام‌های بازیکنان عمل کند و به طور پویا دیالوگ‌های صوتی را تولید کند. انجام این کار به صورت دستی تقریباً غیرممکن خواهد بود و هوش مصنوعی می‌توان این غیرممکن‌ها را به واقعیت بدل کند.

با این حال، این فقط یک نمونه خاص است و به نظر می‌رسد بهترین ایده این است که در استفاده از هوش مصنوعی عجله و رقابت بی‌مورد نداشته و از این فناوری واقعاً در جاهایی بهره ببریم که تغییر مثبتی ایجاد کند. در غیر این صورت مسلماً با پیامدهای ناخواسته و نامطلوب زیادی مواجه خواهیم شد که شاید برای جبران کردن آن‌ها دیر باشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow