پاکسازی HIV از مغز با یک داروی ضدسرطان

محققان دانشگاه تولین دریافته‌اند که داروی آزمایشی ضدسرطان BLZ945 می‌تواند سطح ویروس HIV را در مغز کاهش دهد. به گزارش تک‌ناک، این دارو روی سلول‌های ماکروفاژ که ویروس را در خود نگه می‌دارند، قرار می‌گیرد و ممکن است به رفع ویروس از نواحی پنهان در مغز کمک کند، که این موضوع یکی از چالش‌های بزرگ... نوشته پاکسازی HIV از مغز با یک داروی ضدسرطان اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۰۸ مرداد , ۱۴۰۳ - 13:59
 0  2
پاکسازی HIV از مغز با یک داروی ضدسرطان

محققان دانشگاه تولین دریافته‌اند که داروی آزمایشی ضدسرطان BLZ945 می‌تواند سطح ویروس HIV را در مغز کاهش دهد.

به گزارش تک‌ناک، این دارو روی سلول‌های ماکروفاژ که ویروس را در خود نگه می‌دارند، قرار می‌گیرد و ممکن است به رفع ویروس از نواحی پنهان در مغز کمک کند، که این موضوع یکی از چالش‌های بزرگ در درمان HIV است.

بر اساس یک مطالعه جدید که توسط محققان مرکز ملی تحقیقات پستانداران دانشگاه تولین انجام شد، یک داروی آزمایشی که برای درمان سرطان ساخته شده است، امکان دارد به پاکسازی ویروس HIV از سلول‌های آلوده در مغز کمک کند.

برای اولین بار، این محققان دریافتند که یک داروی سرطان به طور قابل‌ توجهی سطوح SIV که معادل غیرانسانی HIV در پستانداران است را در مغز با هدف قرار دادن و تخلیه سلول‌های ایمنی خاصی که حامل ویروس هستند، کاهش می‌دهد.

این کشف که در مجله Brain منتشر شده است، گامی مهم در راستای از بین بردن HIV از منابع صعب‌العبور در مغز است که در آنجا ویروس از درمان مؤثر پنهان می‌شود.

وونگ کی کیم، سرپرست تیم تحقیقات گفت: «این تحقیق گام مهمی در مقابله با مسائل مربوط به مغز ناشی از HIV است، که هنوز هم افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، حتی زمانی که از داروهای مؤثر HIV استفاده می‌کنند. با هدف قرار دادن خاص سلول‌های آلوده در مغز، ممکن است بتوانیم ویروس را از این مناطق پنهان پاک کنیم، که تاکنون یک چالش بزرگ در درمان HIV بوده است.»

پاکسازی HIV از مغز با یک داروی تجربی امکان‌پذیر است.

محدودیت‌های درمان‌های فعلی HIV

درمان ضد رتروویروسی (ART) جزء ضروری درمان موفق HIV است، که ویروس را در سطوح غیرقابل شناسایی در خون حفظ و HIV را از یک بیماری بدون درمان تبدیل به یک وضعیت قابل کنترل می‌کند. با وجود این، ART به طور کامل HIV را ریشه‌کن نمی‌کند و نیاز به درمان مادام‌العمر دارد. با این روش ویروس در مخزن‌های ویروسی در مغز، کبد و غدد لنفاوی باقی می‌ماند، جایی که خود را دور از دسترس ART قرار می‌دهد.

مغز به دلیل سد خونی-مغزی که یک غشای محافظ است و از آن در برابر مواد مضر محافظت می‌کند، باعث مسدود کردن درمان‌ها نیز می‌شود و به ویروس اجازه می‌دهد که باقی بماند و تاکنون منطقه‌ای چالش‌برانگیز برای درمان HIV بوده است. علاوه بر این، سلول‌هایی در مغز که به عنوان ماکروفاژها شناخته می‌شوند، عمر بسیار طولانی‌مدتی دارند و پس از آلوده شدن، ریشه‌کنی آنها دشوار است.

بر اساس تحقیقات عفونت ماکروفاژها به اختلال عملکرد عصبی-شناختی منجر می‌شود، که حدود نیمی از مبتلایان به HIV تجربه می‌کنند. ریشه‌کن کردن ویروس از مغز برای درمان جامع HIV حیاتی است و می‌تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به مشکلات عصبی-شناختی مرتبط با HIV را به میزان قابل‌ توجهی بهبود بخشد.

پتانسیل BLZ945 در درمان HIV

مهارکننده مولکولی کوچک مورد استفاده که BLZ945 نام دارد، در گذشته برای استفاده درمانی در بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و سرطان مغز مورد مطالعه قرار گرفته بود، اما هرگز در زمینه پاکسازی HIV از مغز بررسی روی آن انجام نشده است.

این مطالعه که در مرکز تحقیقات ملی پستانداران دانشگاه تولین انجام شد، از سه گروه برای شبیه‌‌سازی عفونت و درمان HIV انسانی استفاده کرد. یک گروه تحت کنترل درمان نشده و دو گروه تحت د

نوشته پاکسازی HIV از مغز با یک داروی ضدسرطان اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow