کشف گنجینه‌ای از ویروس‌های باستانی در یخچال‌های طبیعی هیمالیا

محققان در یک کشف شگفت‌انگیز، موفق به شناسایی حدود 1700 گونه ویروسی باستانی در یخچال‌های طبیعی هیمالیا شده‌اند. این ویروس‌ها که به مدت 41 هزار سال در دل یخ‌ها به خواب رفته بودند، اکنون با ذوب شدن یخچال‌ها، فرصتی برای مطالعه بر روی سازگاری ویروس‌ها با تغییرات آب و هوایی در طول هزاران سال فراهم […] منبع خبر کشف گنجینه‌ای از ویروس‌های باستانی در یخچال‌های طبیعی هیمالیا پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۱۳ شهریور , ۱۴۰۳ - 19:59
 0  1
کشف گنجینه‌ای از ویروس‌های باستانی در یخچال‌های طبیعی هیمالیا

محققان در یک کشف شگفت‌انگیز، موفق به شناسایی حدود 1700 گونه ویروسی باستانی در یخچال‌های طبیعی هیمالیا شده‌اند. این ویروس‌ها که به مدت 41 هزار سال در دل یخ‌ها به خواب رفته بودند، اکنون با ذوب شدن یخچال‌ها، فرصتی برای مطالعه بر روی سازگاری ویروس‌ها با تغییرات آب و هوایی در طول هزاران سال فراهم آورده‌اند.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، در مطالعه‌ای که در مجله Nature Geoscience منتشر شده، محققان توضیح دادند که این ویروس‌ها از طریق تجزیه و تحلیل DNA موجود در نمونه‌های یخ گرفته شده از یخچال طبیعی گولیا در فلات تبت شناسایی شده‌اند. این یخچال‌های طبیعی به عنوان کپسول‌های زمانی عمل می‌کنند و اطلاعات ارزشمندی درباره تاریخچه زمین و موجودات زنده در خود جای داده‌اند.

محققان با بررسی دقیق DNA این ویروس‌های باستانی، به دنبال یافتن سرنخ‌هایی در مورد چگونگی سازگاری ویروس‌ها با تغییرات محیطی هستند. آنها امیدوارند با مطالعه این ویروس‌ها، به درک بهتری از روند تکامل ویروس‌ها و ارتباط آنها با تغییرات آب و هوایی دست یابند. ذوب شدن سریع یخچال‌های طبیعی در سراسر جهان به دلیل تغییرات اقلیمی، نگرانی‌هایی را در مورد آزاد شدن این ویروس‌های باستانی به محیط زیست ایجاد کرده است. برخی از محققان معتقدند که برخی از این ویروس‌ها ممکن است توانایی آلوده کردن انسان‌ها یا سایر موجودات زنده را داشته باشند.

ژان-میشل کلاوری، یکی از محققان این مطالعه، معتقد است که اگر ویروس‌های ساده‌ای مانند ویروس‌های آمیبی بتوانند برای هزاران سال در یخچال‌های طبیعی زنده بمانند، احتمالاً ویروس‌های پیچیده‌تر مانند ویروس‌های عامل بیماری‌های انسانی نیز می‌توانند در این شرایط زنده بمانند و عفونت‌زا باقی بمانند. کشف این ویروس‌های باستانی نشان می‌دهد که ویروس‌ها از دیرباز با تغییرات آب و هوایی سازگار شده‌اند و تکامل یافته‌اند. محققان همچنین متوجه شده‌اند که برخی از این ویروس‌ها شباهت‌هایی به ویروس‌های امروزی دارند که نشان‌دهنده ارتباط بین ویروس‌ها و تغییرات محیطی است.

یخچال‌های طبیعی به عنوان بایگانی طبیعی، اطلاعات ارزشمندی درباره تغییرات آب و هوایی گذشته و حال در خود نگه می‌دارند. با مطالعه این یخچال‌ها، می‌توان به درک بهتری از تأثیر تغییرات اقلیمی بر محیط زیست و زندگی انسان دست یافت. با ادامه روند گرمایش جهانی، یخچال‌های طبیعی در سراسر جهان با سرعت بیشتری در حال ذوب شدن هستند. این امر نه تنها به تنوع زیستی تهدید وارد می‌کند، بلکه می‌تواند منجر به آزاد شدن عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌های باستانی شود. کشف ویروس‌های باستانی در یخچال‌های طبیعی هیمالیا، زنگ خطری برای بشریت است. این کشف نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی می‌تواند عواقب غیرمنتظره‌ای داشته باشد و ما باید برای مقابله با این چالش‌ها آماده باشیم.

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.

 

منبع خبر کشف گنجینه‌ای از ویروس‌های باستانی در یخچال‌های طبیعی هیمالیا پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow