گوگل در اندروید ۱۵ پشتیبانی واقعی از نرخ نوسازی متغیر (VRR) را معرفی میکند
اندروید ۱۵ با بهرهگیری از فناوری نرخ نوسازی متغیر (VRR)، نرخ نوسازی نمایشگر را با محتوای بازیها همگامسازی و تجربه بصری بینظیری برای گیمرها فراهم میکند. به گزارش تکناک، گوگل با انتشار نسخه اندروید ۱۵ به پیشرفت مهمی در نمایشگرهای اندروید دست یافته و پشتیبانی واقعی از نرخ نوسازی متغیر (VRR) را معرفی کرده است. […] نوشته گوگل در اندروید ۱۵ پشتیبانی واقعی از نرخ نوسازی متغیر (VRR) را معرفی میکند اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.
اندروید ۱۵ با بهرهگیری از فناوری نرخ نوسازی متغیر (VRR)، نرخ نوسازی نمایشگر را با محتوای بازیها همگامسازی و تجربه بصری بینظیری برای گیمرها فراهم میکند.
به گزارش تکناک، گوگل با انتشار نسخه اندروید ۱۵ به پیشرفت مهمی در نمایشگرهای اندروید دست یافته و پشتیبانی واقعی از نرخ نوسازی متغیر (VRR) را معرفی کرده است. این ویژگی نرخ نوسازی تطبیقی (ARR) نام دارد و به نمایشگرها اجازه میدهد تا نرخ تازهسازی خود را براساس نوع محتوای نمایشدادهشده بهصورت پویا تنظیم کنند. هدف اصلی این فناوری کاهش مصرف انرژی و بهبود تجربه کاربری است.
وضعیت کنونی VRR در دستگاههای اندروید و محدودیتهای آن
درحالحاضر، فناوری VRR در نمایشگرهای اندروید فقط در برخی از پنلهای پیشرفته، مانند پنلهای 8T LTPO (اکسید پلیکریستالی با دمای پایین) موجود است. این پنلها از نرخ نوسازی متغیر بهرهمند هستند؛ اما درواقع تنها در بین مجموعهای از نرخهای ازپیشتعیینشده جابهجا میشوند و امکان تنظیم پیوسته از ۱ تا ۱۲۰ هرتز را ندارند. برای مثال، پنل 8T LTPO در گوشی iQOO Neo9 Pro، تنها در نرخهای مشخصی همچون ۱، ۱۰، ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ هرتز نوسازی میشود و نرخهای بین این مقادیر را نمیتواند انتخاب کند.
این محدودیتها ناشی از چهارچوب نرمافزاری اندروید است که پیشاز نسخه ۱۵ فقط از حالتهای نمایش مجزا پشتیبانی میکرد. این وضعیت با فناوری VRR در کامپیوترها متفاوت است؛ جایی که نرخ نوسازی میتواند بلافاصله با نرخ فریم هماهنگ و متناسب با فریمهای رندرشده تنظیم شود. این همگامسازی بلادرنگ باعث انتقال نرمتر و واکنش سریعتر هنگام بازیها میشود؛ اما اندروید تا به امروز فاقد این سطح از انعطافپذیری بوده است.
تحول نرخ نوسازی تطبیقی در اندروید ۱۵
گوگل با انتشار اندروید ۱۵، چهارچوب نمایش اندروید را بازنگری کرده و پشتیبانی واقعی از نرخ نوسازی تطبیقی را فراهم آورده است. در این نسخه، نمایشگرها میتوانند در حالت نمایش واحد، نرخ نوسازی خود را تنظیم کنند.
این بهبود ازطریق بهروزرسانی در لایه انتزاعی سختافزار Hardware Composer (HWC) به دست آمده است و نسخه ۳ HWC HAL این امکان را به سیستم میدهد تا نرخ نوسازی را بر اساس نوع محتوا و بدون نیاز به تغییر حالت بهینهسازی کند. ویژگی مذکور کاهش لگ یا لرزشهای بصری را بهدنبال دارد که اغلب در نتیجه تغییر حالتهای نمایش رخ میداد.
سازگاری سختافزاری و مشکلات پیش رو
گیزموچاینا مینویسد که قابلیت استفاده از ARR در اندروید ۱۵ نیازمند سازگاری سختافزاری است. این ویژگی فقط در برخی از دستگاههای جدید مانند گوشیهای مجهز به پردازنده انسنپدراگون ۸ الیت کوالکام کاربردی خواهد بود. دستگاههای قدیمیتر حتی درصورت بهروزرسانی به اندروید ۱۵، ممکن است بهدلیل پشتیبانینشدن سختافزاری یا کرنل، از این قابلیت بهرهمند نشوند.
نکته مهم این است که ARR جدید گوگلهمگامسازی مشابه کامپیوتر برای بازیها را نمیتواند ارائه دهد و تنها نرخهای تازهسازی مجاز است که با تقسیمکنندههای اثر پارگی (TE) پنل همخوانی دارند.
اگرچه ارتقای ARR در اندروید ۱۵ گامی مثبت به شمار میرود، پذیرش گسترده آن به پشتیبانی سختافزاری و تمایل تولیدکنندگان به استفاده از نسخه ۳ HWC HAL بستگی دارد. این امر ممکن است ویژگی مذکور را به مدلهای جدیدتر و پرچمدار محدود کند. بااینحال، اضافهشدن پشتیبانی واقعی از VRR در اندروید، بهعنوان تحولی مهم در بهینهسازی مصرف انرژی و بهبود تجربه نمایشگر در دستگاههای اندروید محسوب میشود.
نوشته گوگل در اندروید ۱۵ پشتیبانی واقعی از نرخ نوسازی متغیر (VRR) را معرفی میکند اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.
واکنش شما چیست؟