5 ویژگی آیفون 16 پرو که گوشی‌های اندرویدی از مدت‌ها پیش داشته‌اند!

آیفون 16 پرو اخیراً با معرفی ویژگی‌های جدید و ارتقاهایی چشمگیر رونمایی شده است، اما بسیاری از این ویژگی‌ها مدت‌هاست که در گوشی‌های اندرویدی موجود هستند! در واقع، اپل بیشتر روی بهبود قابلیت‌های موجود تمرکز کرده است تا ابداع ویژگی‌های کاملاً جدید. در ادامه، به پنج ویژگی آیفون 16 پرو می‌پردازیم که گوشی‌های اندرویدی از […]

۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ - 17:00
 0  4
5 ویژگی آیفون 16 پرو که گوشی‌های اندرویدی از مدت‌ها پیش داشته‌اند!

آیفون 16 پرو اخیراً با معرفی ویژگی‌های جدید و ارتقاهایی چشمگیر رونمایی شده است، اما بسیاری از این ویژگی‌ها مدت‌هاست که در گوشی‌های اندرویدی موجود هستند! در واقع، اپل بیشتر روی بهبود قابلیت‌های موجود تمرکز کرده است تا ابداع ویژگی‌های کاملاً جدید. در ادامه، به پنج ویژگی آیفون 16 پرو می‌پردازیم که گوشی‌های اندرویدی از مدت‌ها پیش از آن بهره‌مند بوده‌اند. پس در ادامه با دیجی رو همراه باشید.

1. دکمه اختصاصی دوربین

آیفون 16 پرو

یکی از ویژگی‌های برجسته در آیفون 16، دکمه جدید کنترل دوربین است. این دکمه خازنی که پایین‌تر از دکمه پاور قرار دارد، به کاربران اجازه می‌دهد تا به سرعت برنامه دوربین را باز کنند و عکس بگیرند. این دکمه از عملکردهای مختلفی نیز پشتیبانی می‌کند؛ به عنوان مثال، با فشار دادن آرام دکمه، می‌توانید زوم را تنظیم کنید و با دو بار ضربه زدن، به تنظیمات دیافراگم، تراز سفیدی، سرعت شاتر و موارد دیگر دسترسی پیدا کنید.

اپل در مراسم رونمایی آیفون 16 پرو تمرکز زیادی روی دکمه اختصاصی دوربین داشت و با آب و تاب در مورد آن حرف می‌زد، اما با این حال، این ویژگی چندان هم جدید نیست! گوشی‌های سری اکسپریا 1 و اکسپریا 5 سونی از سال‌ها پیش دارای یک دکمه اختصاصی شاتر در کناره بدنه خود بودند. هر چند دکمه شاتر سونی در مقایسه با دکمه کنترل دوربین آیفون 16 بسیار محدودتر بود و تنها برای باز کردن برنامه دوربین، گرفتن عکس و ضبط ویدیو کاربرد داشت. اپل با افزودن امکانات بیشتر از جمله بزرگنمایی، کنترل‌های پیشرفته و حتی یکپارچگی با برنامه‌های جانبی، این قابلیت را به سطح جدیدی رسانده است. با این حال، نباید این مسئله را نادیده گرفت اصل ایده دکمه اختصاصی دوربین ابتدا در گوشی‌های اندرویدی پیاده‌سازی شد و اپل در این زمینه نوآوری نکرده است.

2. دوربین فوق عریض 48 مگاپیکسلی

آیفون 16 پرو

در طی سال‌های اخیر، آیفون‌ها به دلیل کیفیت بالای دوربین‌های خود مورد تحسین کاربران و منتقدان قرار گرفته‌اند، اما دوربین‌های فوق عریض آن‌ها در شرایط نوری ضعیف عملکرد خوبی نداشتند و تصاویر گرفته شده با نویز و تاری همراه بود. اپل در آیفون 16 پرو این مشکل را با معرفی یک سنسور 48 مگاپیکسلی فوق عریض برطرف کرده است که نسبت به سنسور 12 مگاپیکسلی مدل‌های قبلی بهبود قابل‌توجهی دارد.

اما این نیز چیزی نیست که قبلاً در گوشی‌های اندرویدی ندیده باشیم. دوربین‌های فوق عریض با وضوح بالا از مدتی قبل در گوشی‌های اندرویدی وجود داشته‌اند. برای مثال، گوشی وان پلاس 10 پرو در سال 2022 با یک لنز فوق عریض 50 مگاپیکسلی عرضه شد. در حال حاضر نیز این نوع سنسورها در بسیاری از گوشی‌های میان‌رده اندرویدی مانند ویوو V40 پرو دیده می‌شوند. بنابراین، هر چند اپل بهبودهای خود را در این زمینه ارائه داده است، اما اندروید پیش از این به چنین قابلیت‌هایی دست یافته بود.

3. فیلمبرداری 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه

آیفون 16 پرو

یکی از ویژگی‌های برجسته دوربین آیفون 16 پرو، سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی آن است که به لطف پردازنده A18 پرو، امکان فیلمبرداری با رزولوشن 4K و نرخ 120 فریم بر ثانیه را فراهم می‌کند. اپل ادعا می‌کند که شما می‌توانید ویدیوهای آهسته را در این حالت ضبط کرده و حتی بعد از ضبط، نرخ فریم را تنظیم کنید.

اما جالب است بدانید که در این ویژگی نیز از گوشی‌های اندرویدی الهام گرفته شده است. هر چند گوگل پیکسل 9 پرو این قابلیت را ندارد، اما بسیاری از پرچمدارهای اندرویدی در سال 2024، از جمله سامسونگ گلکسی S24 اولترا و شیائومی 14 اولترا، از فیلمبرداری با کیفیت 4K و نرخ 120 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، آیفون 16 پرو با ارائه این قابلیت، در واقع در حال رسیدن به استانداردی است که گوشی‌های اندرویدی پیش‌تر تعیین کرده‌اند!

4. پشتیبانی از وای-فای 7

وای-فای 7

اپل در جریان معرفی آیفون 16، به پشتیبانی از استاندارد وای-فای 7 اشاره‌ای نکرد، اما همه مدل‌های آیفون 16 از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند. این بدان معنی است که آیفون‌های جدید می‌توانند به صورت همزمان داده‌ها را از طریق باندهای 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز ارسال و دریافت کنند. هر چند هنوز این ویژگی را تست نکرده‌ایم، اما از نظر تئوری این ارتقا باید سرعت‌های بالاتر وای-فای، تأخیر کمتر و اتصال پایدارتر را به همراه داشته باشد.

با این وجود، پشتیبانی از وای-فای 7 نیز برای اولین بار در گوشی‌های اندرویدی ارائه شد. بسیاری از پرچمدارهای اندرویدی سال 2023 مانند سامسونگ گلکسی S23 اولترا و گوگل پیکسل 8 از وای-فای 7 پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، اپل با معرفی این ویژگی در آیفون 16، تنها به هم سطح شدن با پرچمدارهای اندرویدی نزدیک شده است که تقریباً یک سال است این قابلیت را دارند.

5. شارژ سریع‌تر از طریق پورت USB-C

آیفون 16 پرو

اپل با کنار گذاشتن پورت لایتنینگ و استفاده از پورت USB-C در آیفون 15 تغییرات جدیدی را آغاز کرد، اما سرعت شارژ همچنان بین 20 تا 27 وات باقی مانده است. طبق گواهینامه‌ای که از سوی مرکز صدور گواهینامه کیفیت چین صادر شده است، آیفون 16 پرو از سرعت شارژ تا 39 وات پشتیبانی می‌کند که بهبود قابل توجهی نسبت به نسل قبلی است.

هر چند این بهبود قابل تقدیر است، اما همچنان سرعت شارژ آیفون 16 در مقایسه با اکثر گوشی‌های اندرویدی پرچمدار پایین‌تر است. به عنوان مثال، سامسونگ گلکسی S24 اولترا از شارژ با سرعت 45 وات پشتیبانی می‌کند و وان پلاس 12 تا سرعت 80 وات را ارائه می‌دهد. حتی گوشی‌های میان‌رده اندرویدی مانند وان‌پلاس 12R و آنر 200 پرو نیز به ترتیب از شارژ 100 وات و 66 وات پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، در حالی که افزایش سرعت شارژ در آیفون 16 یک پیشرفت محسوب می‌شود، اپل همچنان از نظر سرعت شارژ از رقبای اندرویدی خود عقب‌تر است.

نتیجه‌گیری

در مجموع، آیفون 16 پرو ویژگی‌های جدید زیادی را ارائه نمی‌دهد. در واقع، اپل با مهارت در بهبود و بهینه‌سازی قابلیت‌های موجود و بازاریابی مؤثر، توانسته است آیفون 16 پرو را جذاب جلوه دهد. هر چند ارتقاهایی در آیفون 16 پرو وجود دارد که آن را به گزینه‌ای مطلوب تبدیل می‌کنند، اما اگر قبلاً یکی از پرچمدارهای اندرویدی مدرن را خریده‌اید، احتمالاً گوشی شما در حال حاضر نیز بسیاری از قابلیت‌هایی که اپل در سال 2024 معرفی کرده است، دارا می‌باشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow