A18 Pro اپل ۱۳ درصد سریع‌تر از A17 Pro است؛ اما با مصرف انرژی بیشتر

پردازنده‌ی جدید A18 Pro اپل ازنظر گرافیکی ۱۳ درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی A17 Pro است؛ اما درعوض انرژی بیشتری نیز مصرف می‌کند. به‌گزارش تک‌ناک، پردازنده‌ی A18 Pro، قلب تپنده‌ی آیفون‌های ۱۶ پرو و ۱۶ پرو مکس، با ارائه‌ی ۱۸ درصد عملکرد سریع‌تر از نسل قبلی خود (A17 Pro) در بنچمارک Metal Geekbench 6، پیش‌از‌این عنوان […] نوشته A18 Pro اپل ۱۳ درصد سریع‌تر از A17 Pro است؛ اما با مصرف انرژی بیشتر اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ - 03:00
 0  0
A18 Pro اپل ۱۳ درصد سریع‌تر از A17 Pro است؛ اما با مصرف انرژی بیشتر

پردازنده‌ی جدید A18 Pro اپل ازنظر گرافیکی ۱۳ درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی A17 Pro است؛ اما درعوض انرژی بیشتری نیز مصرف می‌کند.

به‌گزارش تک‌ناک، پردازنده‌ی A18 Pro، قلب تپنده‌ی آیفون‌های ۱۶ پرو و ۱۶ پرو مکس، با ارائه‌ی ۱۸ درصد عملکرد سریع‌تر از نسل قبلی خود (A17 Pro) در بنچمارک Metal Geekbench 6، پیش‌از‌این عنوان قدرتمندترین تراشه‌ی موبایلی اپل را از‌آن خود کرده بود. این تراشه نه‌تنها در بخش چند‌هسته‌ای، بلکه در آزمایش‌های تک‌هسته‌ای نیز به‌طور تنگاتنگ با تراشه‌ی قدرتمند M1 رقابت کرده است.

Wccftech می‌نویسد که در جدیدترین آزمون گرافیکی GFXBench Aztec Ruins، پردازنده‌ی جدید اپل باردیگر مرزهای عملکرد را جابه‌جا کرده است. با‌این‌حال، بررسی دقیق‌تر نتایج نشان می‌دهد که این افزایش عملکرد با افزایش مصرف انرژی همراه بوده است. به‌عبارت‌دیگر، نسبت کارایی به مصرف انرژی (Performance per Watt) در این تراشه درمقایسه‌با نسل قبلی کاهش یافته است.

S. White Review در پلتفرم Bilibili چندین بنچمارک را اجرا کرده است. در‌این‌میان، نتایج بنچمارک گرافیکی GFXBench Aztec Ruins نشان می‌دهد که تراشه‌ی A18 Pro موفق شده است نرخ ۷۲ فریم‌بر‌ثانیه را در این بنچمارک به‌دست آورد. این عملکرد ۱۶ درصد سریع‌تر از تراشه‌ی A18 (با ۶۲ فریم‌بر‌ثانیه) و ۱۳ درصد سریع‌تر از تراشه‌ی A17 Pro به‌کاررفته در آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس با ۶۴ فریم‌بر‌ثانیه است.

A18 Pro اپل، ۱۳ درصد سریع‌تر از A17 Pro

افزایش عملکرد بین نسل‌های مختلف تراشه‌ها امری طبیعی است؛ اما با بررسی دقیق‌تر نتایج، به نکات جالبی دست می‌یابیم. یکی از این نکات، مصرف انرژی بیشتر تراشه‌ی A18 Pro است. این تراشه حین اجرای بنچمارک، به‌طور متوسط ۱۱/۵ وات انرژی مصرف کرده است که درمقایسه‌با ۹/۷۲ وات مصرفی تراشه‌ی A17 Pro بیشتر است.

نکته‌ی مهم این است که با وجود افزایش عملکرد، نسبت کارایی به مصرف انرژی در تراشه‌ی A18 Pro درمقایسه‌با نسل قبلی کاهش یافته است. این موضوع کمی تعجب‌آور است؛ زیرا تراشه‌ی مذکور با استفاده از لیتوگرافی ۳ نانومتری نسل دوم TSMC ساخته شده که معمولاً به کاهش مصرف انرژی منجر می‌شود.

A18 Pro اپل، ۱۳ درصد سریع‌تر از A17 Pro

برای سنجش کارایی انرژی تراشه‌ی A18 Pro، نرخ فریم را بر مصرف برق تقسیم و به‌اصطلاح «عملکرد به وات» آن را محاسبه می‌کنند. این امکان وجود دارد که اپل برای کسب امتیازات بیشتر در بنچمارک‌ها، به تراشه‌ی جدیدش اجازه داده باشد تا با حداکثر توان خود کار کند. بااین‌حال، این موضوع طبیعتاً به افزایش مصرف انرژی منجر خواهد شد. همچنین، بهبود طراحی سیستم خنک‌کننده در آیفون‌ ۱۶ پرو و ۱۶ پرو مکس ممکن است به تراشه اجازه دهد تا در محدوده‌ی توان بیشتری کار کند.

گفتنی است که بنچمارک‌هایی مانند GFXBench برای فشار‌آوردن به حداکثر توان تراشه طراحی شده‌اند و در استفاده‌ی روزمره چنین مصرف انرژی زیادی مشاهده نخواهد شد. با‌این‌حال، این نتایج به ما نشان می‌دهند که A18 Pro در اجرای بازی‌های سنگین و گرافیکی، عملکرد قدرتمندی خواهد داشت و احتمالاً با افزایش دما و مصرف انرژی کمتر از نسل قبلی خود، تجربه‌ی بازی بهتری ارائه خواهد داد.

نوشته A18 Pro اپل ۱۳ درصد سریع‌تر از A17 Pro است؛ اما با مصرف انرژی بیشتر اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow