AMD دو ویژگی جدید گرافیکی برای بهبود عملکرد بازی‌ها معرفی کرد

شرکت AMD دو ویژگی AFMF 2 و Variable Graphics Memory را برای بهبود عملکرد گرافیکی در واحدهای APU سری AI 300 رونمایی کرد. به‌گزارش تک‌ناک، قابلیت‌های جدیدی برای تقویت عملکرد گرافیکی در واحدهای APU سری AI 300 ای‌ام‌دی معرفی شدند. هدف از رونمایی این ویژگی‌ها افزایش نرخ فریم و بهینه‌سازی مصرف حافظه‌ی گرافیکی عنوان شده […] نوشته AMD دو ویژگی جدید گرافیکی برای بهبود عملکرد بازی‌ها معرفی کرد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۲۲ شهریور , ۱۴۰۳ - 19:00
 0  2
AMD دو ویژگی جدید گرافیکی برای بهبود عملکرد بازی‌ها معرفی کرد

شرکت AMD دو ویژگی AFMF 2 و Variable Graphics Memory را برای بهبود عملکرد گرافیکی در واحدهای APU سری AI 300 رونمایی کرد.

به‌گزارش تک‌ناک، قابلیت‌های جدیدی برای تقویت عملکرد گرافیکی در واحدهای APU سری AI 300 ای‌ام‌دی معرفی شدند. هدف از رونمایی این ویژگی‌ها افزایش نرخ فریم و بهینه‌سازی مصرف حافظه‌ی گرافیکی عنوان شده است. این پیشرفت‌ها به کاربران امکان می‌دهد تا بازی‌ها را با عملکرد بهتر و کارآمدتر تجربه کنند.

 Variable Graphics Memory برای دستگاه‌های بازی دستی و لپ‌تاپ‌هایی که از منبع حافظه مشترک بین CPU و GPU استفاده می‌کنند، بسیار کاربردی خواهد بود

ویژگی Variable Graphics Memory

AMD با معرفی ویژگی جدید Variable Graphics Memory به کاربران لپ‌تاپ‌ها اجازه می‌دهد تا بخشی از حافظه‌ی رم سیستم خود را به عملکرد گرافیکی و اجرای بازی‌ها اختصاص دهند. به‌زودی، لپ‌تاپ‌های سری استریکس پوینت (Strix Point) از این قابلیت بهره‌مند خواهند شد. کاربران می‌توانند به‌راحتی و بدون نیاز به ورود به بایوس، حافظه‌ی سیستم را به پردازش‌های گرافیکی اختصاص دهند.

محدودیت‌ها و مزایا

این ویژگی به‌خصوص برای دستگاه‌های بازی دستی و لپ‌تاپ‌هایی کاربردی خواهد بود که از منبع حافظه‌ی مشترک بین CPU و GPU استفاده می‌کنند. حالا با استفاده از برنامه‌ی آدرنالین (Adrenalin)، کاربران خواهند توانست تا با فشردن یک دکمه، حداکثر ۷۵ درصد از حافظه‌ی رم سیستم خود را به GPU اختصاص دهند و عملکرد گرافیکی خود را بهبود ببخشند.

ویژگی Variable Graphics Memory شرکت AMD در‌حال‌حاضر فقط برای لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های استریکس پوینت AI 300 فعال شده است. میزان رمی که می‌توانید به حافظه‌ی ویدئویی اختصاص دهید، وابسته به کل حافظه‌ی سیستم شماست. به‌عنوان مثال، AMD توضیح می‌دهد که در حالت متوسط، لپ‌تاپی با ۳۲ گیگابایت رم و ۵۱۲ مگابایت VRAM می‌تواند به لپ‌تاپی با ۲۴ گیگابایت رم و ۸ گیگابایت VRAM اختصاصی تبدیل شود.

افزایش VRAM تأثیر بسزایی بر عملکرد بازی‌ها خواهد گذاشت؟

پاسخ به این پرسش بستگی به بازی‌ها دارد. برخی از بازی‌های سنگین مانند Alan Wake II، حداقل به ۶ گیگابایت VRAM نیاز دارند. در‌صورتی‌که حافظه‌ی VRAM کافی نداشته باشید، ممکن است هنگام اجرای بازی با خطا مواجه شوید. این موضوع برای کاربران کنسول‌های بازی دستی مانند Steam Deck و ROG Ally ایسوس و Legion Go لنوو اهمیت زیادی دارد. آن‌ها مدتی است که تنظیمات VRAM خود را برای بهبود عملکرد بازی‌ها تغییر می‌دهند.

در آزمایش‌های اولیه با لپ‌تاپ Zenbook S 16 ایسوس، یکی از مدل‌های مجهز به پردازنده‌های استریکس پوینت، عملکرد این ویژگی بررسی شد. طبق گزارش Joanna Nelius، فعال‌سازی این ویژگی باعث بهبود درخورتوجه در اجرای بازی‌هایی مانند Control شد و نرخ نوسازی آن از ۵۴ به ۶۵ فریم‌بر‌ثانیه افزایش یافت. بااین‌حال، همه‌ی بازی‌ها به این میزان افزایش عملکرد را تجربه نکردند و حتی در برخی مواقع کاهش نرخ فریم نیز گزارش شد.

بازی Zenbook S 16 Ryzen AI 9 HX 370 (0.5GB RAM) Zenbook S 16 Ryzen AI 9 HX 370 (8GB RAM)
Borderlands 3 77 76
Control 54 65
Cyberpunk 2077 40 44
Far Cry 6 56 62
Hitman 3 (Dartmoor) 55 55
Hitman 3 (Dubai) 61 56
Red Dead Redemption 2 47 49
Returnal 31 35
Shadow of the Tomb Raider 53 54
Total War: Warhammer 3 (Battle) 51 48
Total War: Warhammer 3 (Campaign) 38 35

در‌نهایت، عملکرد این ویژگی بسته به بازی‌ها و شرایط مختلف متغیر است و نتایج کاربران احتمال دارد متفاوت باشد. با‌این‌حال، بسیاری از علاقه‌مندان منتظر نتایج دقیق‌تری از تأثیر این ویژگی روی بازی‌های خاص هستند.

ویژگی Fluid Motion Frames 2

به‌نقل از وب‌سایت رسمی ای‌ام‌دی، این شرکت فناوری جدید Fluid Motion Frames 2 خود را به‌طور پیش‌نمایش فنی برای لپ‌تاپ‌های سری Strix Point ارائه کرده است. فناوری یادشده که پیش‌از‌این برای GPUهای دسکتاپ و نسل قبلی GPUهای نوت‌بوک معرفی شده بود، با تولید فریم‌های اضافی، نرخ فریم بازی‌ها را افزایش می‌دهد و اکنون این کار با لرزش و تأخیر کمتری انجام می‌شود.

AMD اعلام کرده که با ترکیب فناوری Variable Graphics Memory و Fluid Motion Frames 2، می‌توان به افزایش چشمگیری در نرخ فریم دست یافت. گفتنی است که این افزایش به شرطی حاصل می‌شود که کاربر قبل از اعمال تکنیک تولید فریم حداقل ۵۰ فریم‌بر‌ثانیه داشته باشد. با‌این‌حال، ای‌ام‌دی هنوز توضیح نداده است که نسخه‌ی جدید AFMF 2 درمقایسه‌با نسخه‌ی قبلی نرخ فریم بیشتری تولید می‌کند یا خیر.

تیم قرمز همچنین ادعا کرده است که با ترکیب AFMF 2 و VGM و فناوری ارتقای تصویر FSR، کاربرانی که پیش‌از‌این در بازی‌هایی مانند Horizon Zero Dawn به نرخ ۳۹ فریم‌بر‌ثانیه دست می‌یافتند، اکنون می‌توانند این نرخ را به‌طور نظری تا ۶۶ فریم‌بر‌ثانیه و روان‌تر تجربه کنند. این بهبود روی صفحه‌نمایش‌های لپ‌تاپ با رزولوشن ۲۸۸۰ در ۱۸۰۰ محقق می‌شود.

نوشته AMD دو ویژگی جدید گرافیکی برای بهبود عملکرد بازی‌ها معرفی کرد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow