Instinct MI325X؛ اولین GPU هوش مصنوعی با ۲۵۶ گیگابایت حافظه HBM3e

AMD کارت گرافیک هوش مصنوعی Instinct MI325X را با حافظه HBM3e و ظرفیت خیره‌کننده ۲۵۶ گیگابایتی رونمایی کرد. به‌گزارش تک‌ناک، AMD به‌تازگی شتاب‌دهنده جدید Instinct MI325X AI GPU خود را رونمایی کرده است که با ۲۵۶ گیگابایت حافظه HBM3e عرضه می‌شود. این GPU توانایی پردازش هوش مصنوعی را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد و قرار […] نوشته Instinct MI325X؛ اولین GPU هوش مصنوعی با ۲۵۶ گیگابایت حافظه HBM3e اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۲۱ مهر , ۱۴۰۳ - 03:00
 0  2
Instinct MI325X؛ اولین GPU هوش مصنوعی با ۲۵۶ گیگابایت حافظه HBM3e

AMD کارت گرافیک هوش مصنوعی Instinct MI325X را با حافظه HBM3e و ظرفیت خیره‌کننده ۲۵۶ گیگابایتی رونمایی کرد.

به‌گزارش تک‌ناک، AMD به‌تازگی شتاب‌دهنده جدید Instinct MI325X AI GPU خود را رونمایی کرده است که با ۲۵۶ گیگابایت حافظه HBM3e عرضه می‌شود. این GPU توانایی پردازش هوش مصنوعی را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد و قرار است در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ به تولید انبوه برسد. علاوه‌بر‌این، AMD اعلام کرد که مدل بعدی، MI355X، در سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد که ۲۸۸ گیگابایت حافظه HBM3e خواهد داشت و با بهبودهای عملکردی چشمگیری خواهد بود.

Instinct MI325X GPU هوش مصنوعی با ۲۵۶ گیگابایت

ارتقای ظرفیت حافظه و معماری قدرتمند

Wccftech می‌نویسد که AMD با معرفی MI325X توانست مرزهای جدیدی را در ظرفیت حافظه HBM3e برای GPU‌های هوش مصنوعی جابه‌جا کند. این محصول جدید از معماری CDNA 3 بهره می‌برد و در‌مقایسه‌با مدل قبلی MI300X بهبودهایی در عملکرد و ظرفیت حافظه به‌همراه دارد. حافظه HBM3e در این GPU به ۲۵۶ گیگابایت رسیده است که با سرعت انتقال داده تا ۶ ترابایت‌برثانیه به عملکرد قدرتمندی دست یافته است.

GPU جدید AMD می‌تواند ۲/۶ پتا فلاپس (PFLOPs) در حالت FP8 و ۱/۳ پتا فلاپس در حالت FP16 پردازش کند که به‌لطف ۱۵۳ میلیارد ترانزیستور موجود در این تراشه، عملکردی بی‌نظیر در بازار به‌شمار می‌رود. این شتاب‌دهنده جدید به‌گونه‌ای طراحی شده است که بتواند در بارهای کاری خاص هوش مصنوعی ۳۰ درصد عملکرد بهتری از تراشه H100 انویدیا ارائه دهد.

AMD افزود که سرورهای مجهز به GPU جدیدش در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵ وارد بازار خواهند شد. این سرورها تا ۸ واحد MI325X را در خود جای خواهند داد که ظرفیت کلی حافظه به ۲ ترابایت HBM3e و پهنای باند حافظه به ۴۸ ترابایت‌برثانیه می‌رسد.

Instinct MI325X GPU هوش مصنوعی با ۲۵۶ گیگابایت
Instinct MI325X GPU هوش مصنوعی با ۲۵۶ گیگابایت

شتاب‌دهنده MI355X با معماری CDNA 4 و ۲۸۸ گیگابایت حافظه

AMD برنامه‌های خود را برای سال ۲۰۲۵ نیز اعلام کرده است که شامل معرفی شتاب‌دهنده Instinct MI355X خواهد بود. این GPU از معماری CDNA 4 و لیتوگرافی ۳ نانومتری بهره می‌برد و قرار است تا سال آینده با ۲۸۸ گیگابایت حافظه HBM3e عرضه شود. AMD ادعا کرده است که CDNA 4 بهبودهای عملکردی خیره‌کننده‌ی به‌همراه خواهد داشت؛ از‌‌جمله افزایش ۳۵ برابری در عملکرد کلی درمقایسه‌با CDNA 3 و بهبود ۷ برابری در محاسبات هوش مصنوعی.

این GPU در‌مقایسه‌با MI325X نیز حدود ۸۰ درصد افزایش عملکرد در حالت FP16 را به‌همراه دارد که به ۲/۳ پتا فلاپس می‌رسد. در حالت FP8 نیز، MI355X می‌تواند ۴/۶ پتا فلاپس را پردازش کند. این شتاب‌دهنده از محاسبات FP6 و FP4 نیز پشتیبانی می‌کند که توانایی پردازش ۹/۲ پتا فلاپس در این حالت‌ها را دارد. با معرفی این GPU در نیمه دوم سال ۲۰۲۵، انتظار می‌رود پلتفرم‌هایی که از این تراشه استفاده می‌کنند، به ظرفیت حافظه HBM3E تا ۲/۳ ترابایت و پهنای باند ۶۴ ترابایت‌برثانیه بتوانند دست پیدا کنند.

Instinct MI325X GPU هوش مصنوعی با ۲۵۶ گیگابایت

بهبودهای نرم‌افزاری با ROCm 6.2

علاوه‌بر ارتقای سخت‌افزاری، AMD در بخش نرم‌افزاری نیز با اکوسیستم ROCm 6.2 توانسته است عملکرد GPU‌های Instinct خود را به سطح جدیدی برساند. به‌گفته AMD، این اکوسیستم جدید به‌طور میانگین باعث بهبود عملکرد ۲/۴ برابری در طیف وسیعی از بارهای کاری هوش مصنوعی شده و در مواقع خاص، بهبودهایی تا ۲/۸ برابر در استنتاج و آموزش مدل‌های هوش مصنوعی به‌ارمغان آورده است.

Instinct MI325X GPU هوش مصنوعی با ۲۵۶ گیگابایت

رقابت شدید با انویدیا و اینتل

با‌توجه‌به اینکه AMD توانسته است در سال‌های اخیر با محصولات سری Instinct خود جایگاه قوی‌تری در بازار هوش مصنوعی به‌دست آورد، به‌نظر می‌رسد که این شرکت با عرضه MI325X و MI355X قصد دارد رقابت خود را با انویدیا و اینتل بیش‌از‌پیش تقویت کند.

انویدیا به‌عنوان یکی از پیشتازان بازار GPU‌های هوش مصنوعی، همواره رقیب اصلی AMD بوده است؛ اما با این محصولات جدید، AMD به‌دنبال جلب توجه بیشتر مشتریان و شرکای خود در این بازار پر رقابت است. به‌طور کلی، آینده AMD در بازار هوش مصنوعی بسیار روشن به‌نظر می‌رسد و این شرکت با معرفی محصولات جدید خود نشان داده است که عزم جدی برای حضور قدرتمندتر در این عرصه دارد.

Instinct MI325X GPU هوش مصنوعی با ۲۵۶ گیگابایت

نوشته Instinct MI325X؛ اولین GPU هوش مصنوعی با ۲۵۶ گیگابایت حافظه HBM3e اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow