Llama 3.1، بزرگ‌ترین مدل هوش مصنوعی متا، منتشر خواهد شد

متا بزرگ‌ترین و بهترین مدل هوش مصنوعی منبع‌باز خود موسوم به Llama 3.1 را منتشر می‌کند. این مدل قوی‌تر از مدل‌های مشابه شرکت‌های OpenAI و آنتروپیک پیشی می‌گیرد. به‌گزارش تک‌ناک، در ماه آوریل، متا گام بلندی در مسیر دموکراتیک‌کردن هوش مصنوعی و در‌دسترس قرار‌دادن آن برای همه‌ی کاربران برداشت و کار روی مدل هوش مصنوعی... نوشته Llama 3.1، بزرگ‌ترین مدل هوش مصنوعی متا، منتشر خواهد شد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۰۲ مرداد , ۱۴۰۳ - 21:59
 0  3
Llama 3.1، بزرگ‌ترین مدل هوش مصنوعی متا، منتشر خواهد شد

متا بزرگ‌ترین و بهترین مدل هوش مصنوعی منبع‌باز خود موسوم به Llama 3.1 را منتشر می‌کند. این مدل قوی‌تر از مدل‌های مشابه شرکت‌های OpenAI و آنتروپیک پیشی می‌گیرد.

به‌گزارش تک‌ناک، در ماه آوریل، متا گام بلندی در مسیر دموکراتیک‌کردن هوش مصنوعی و در‌دسترس قرار‌دادن آن برای همه‌ی کاربران برداشت و کار روی مدل هوش مصنوعی منبع‌بازی را آغاز کرد که عملکردش با بهترین مدل‌های خصوصی شرکت‌های پیشرو در این حوزه، مانند OpenAI، برابری می‌کند.

حالا متا این مدل را با نام Llama 3.1 کرده که بزرگ‌ترین مدل هوش مصنوعی منبع‌باز جهان است. این شرکت ادعا می‌کند که Llama 3.1 در چندین معیار عملکرد از مدل‌های GPT-4o و Claude 3.5 Sonnet شرکت آنتروپیک پیشی می‌گیرد.

متا دستیار هوش مصنوعی مبتنی‌بر Llama را در کشورها و زبان‌های بیشتری عرضه می‌کند و درعین‌حال به آن قابلیتی اضافه می‌کند که می‌تواند تصاویر را براساس شباهت خاص هر فرد تولید کند.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، اکنون پیش‌بینی می‌کند که دستیار هوش مصنوعی این شرکت تا پایان سال جاری به پرمخاطب‌ترین دستیار تبدیل خواهد شد و از ChatGPT پیشی خواهد گرفت.

Llama 3.1 بسیار پیچیده‌تر از مدل‌های Llama 3 کوچک‌تر است که چند ماه پیش منتشر شدند. بزرگ‌ترین نسخه این مدل ۴۰۵ میلیارد پارامتر دارد و با بیش از ۱۶ هزار پردازنده‌ی گرافیکی H100 انویدیا آموزش دیده است. متا هزینه‌ی توسعه‌ی Llama 3.1 را فاش نکرده است؛ اما با‌توجه‌به قیمت گران چیپ‌های انویدیا، می‌توان تخمین زد که این هزینه صدهامیلیون دلار بوده است.

برای کمک به انتشار Llama 3.1 در جهان، متا با بیش از ۲۴ شرکت ازجمله مایکروسافت، آمازون، گوگل، انویدیا و دتابریکس همکاری می‌کند تا به توسعه‌دهندگان کمک کند نسخه‌های خود را مستقر کنند. متا ادعا می‌کند که اجرای Llama 3.1 تقریباً نصف هزینه‌ی اجرای GPT-4o OpenAI در تولید است. این مدل وزن‌ها را منتشر می‌کند تا شرکت‌ها بتوانند آن را روی داده‌های سفارشی آموزش دهند و آن را مطابق میل خود تنظیم کنند. متا بزرگترین و بهترین مدل هوش مصنوعی منبع باز را با عنوان Llama 3.1 متا بزرگترین و بهترین مدل هوش مصنوعی منبع باز را با عنوان Llama 3.1

ورج می‌نویسد همان‌طور‌که انتظار می‌رود، متا درباره‌ی داده‌های استفاده‌شده برای آموزش Llama 3.1 زیاد صحبت نمی‌کند. کارشناسان حوزه‌ی هوش مصنوعی این موضوع را به محرمانه‌بودن آن مرتبط می‌دانند؛ درحالی‌که منتقدان این رویکرد را تاکتیکی برای به‌تعویق‌انداختن موج اجتناب‌ناپذیر دعاوی حق تکثیر آینده قلمداد می‌کنند.

متا فقط می‌گوید که از داده‌های مصنوعی یا داده‌های تولید‌شده‌ی یکی از مدل‌های زبانی به‌جای انسان استفاده کرده است تا نسخه‌ی ۴۰۵ میلیارد پارامتری Llama 3.1 نسخه‌های کوچک‌تر ۷۰ و ۸ میلیارد پارامتری را بهبود بخشد.

از هفته‌ی جاری، Llama 3.1 ابتدا از‌طریق واتساپ و وب‌سایت متا AI در ایالات متحده در‌دسترس خواهد بود و پس‌از‌آن در اینستاگرام و فیس‌بوک منتشر خواهد شد. همچنین، این مدل هوش مصنوعی در حال به‌روزرسانی برای پشتیبانی از زبان‌های جدید از‌جمله فرانسوی، آلمانی، هندی، ایتالیایی و اسپانیایی است.

درحالی‌که پیشرفته‌ترین مدل ۴۰۵ میلیارد پارامتری Llama 3.1 برای استفاده در Meta AI رایگان است، پس از گذشتن از تعداد مشخصی از درخواست‌ها در مدت زمان معینی، شما را به مدل ۷۰ میلیارد دلاری کاهش‌یافته تغییر می‌دهد. این نشان می‌دهد که مدل ۴۰۵ میلیارد دلاری برای اجرای کامل بسیار گران است.

متا بزرگترین و بهترین مدل هوش مصنوعی منبع باز را با عنوان Llama 3.1

ویژگی جدید Imagine Me در متا AI با اسکن صورت شما ازطریق دوربین تلفن‌همراه، به شما امکان می‌دهد تا شباهت خود را در تصاویر تولید‌شده با آن وارد کنید. متا امیدوار است با ضبط شباهت شما به این روش و نه ازطریق عکس‌های پروفایلتان، از ایجاد ماشین دیپ‌فیک جلوگیری کند.

متا AI در هفته‌های آینده به هدست کوئست نیز خواهد آمد و جایگزین رابط فرمان صوتی آن خواهد شد. مانند پیاده‌سازی آن در عینک‌های ری‌بن، می‌توانید از متا AI در کوئست برای شناسایی و یادگیری درباره‌ی هر سوژه‌ای استفاده کنید.

به‌غیر از پیش‌بینی زاکربرگ مبنی‌بر اینکه متا AI تا پایان سال جاری پرکاربردترین چت‌بات خواهد بود، متا هنوز آماری از استفاده از دستیار خود منتشر نکرده است.

نوشته Llama 3.1، بزرگ‌ترین مدل هوش مصنوعی متا، منتشر خواهد شد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow