Perplexity درآمد تبلیغاتی خود را با ناشران سهیم می‌شود

پس از هفته‌ها اتهام سرقت ادبی، هوش مصنوعی پرپلکسیتی (Perplexity) برنامه‌ای را برای تقسیم درآمد تبلیغاتی خود با شرکای انتشاراتی‌اش آغاز می‌کند. به‌گزارش تک‌ناک، Perplexity AI به‌زودی درآمد تبلیغاتی خود را با ناشران خبری تقسیم خواهد کرد. این اقدام زمانی انجام خواهد شد که چت‌بات محتوای آن‌ها را در پاسخ به پرس‌و‌جوی کاربر ارائه می‌دهد.... نوشته Perplexity درآمد تبلیغاتی خود را با ناشران سهیم می‌شود اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۱۰ مرداد , ۱۴۰۳ - 05:59
 0  3
Perplexity درآمد تبلیغاتی خود را با ناشران سهیم می‌شود

پس از هفته‌ها اتهام سرقت ادبی، هوش مصنوعی پرپلکسیتی (Perplexity) برنامه‌ای را برای تقسیم درآمد تبلیغاتی خود با شرکای انتشاراتی‌اش آغاز می‌کند.

به‌گزارش تک‌ناک، Perplexity AI به‌زودی درآمد تبلیغاتی خود را با ناشران خبری تقسیم خواهد کرد. این اقدام زمانی انجام خواهد شد که چت‌بات محتوای آن‌ها را در پاسخ به پرس‌و‌جوی کاربر ارائه می‌دهد. به‌نظر می‌رسد این تصمیم با هدف کاهش انتقاداتی اتخاذ شده است که استارتاپ مذکور را به سرقت ادبی و خراشیدن غیر‌اخلاقی وب متهم کرده بودند.

دمیتری شولنکو، رئیس بخش تجاری پرپلکسیتی، به تک‌کرانچ گفت که این شرکت در ژانویه‌ی امسال در حال بررسی این برنامه بود؛ یعنی قبل از اینکه ناشران مطرح‌کردن اتهام‌ها را شروع کنند. بقای Perplexity به‌عنوان کسب‌وکار به ادامه‌ی ارائه‌ی پاسخ‌های دقیق به پرس‌و‌جوی کاربران وابسته است؛ بنابراین برای دستیابی به این هدف، نیازمند تولید مستمر اطلاعات جدید توسط روزنامه‌نگاران است. با ادامه‌ی تغییر نحوه‌ی جست‌وجوی کاربران با هوش مصنوعی مولد، ناشران به‌دنبال راه‌های جدیدی برای کسب درآمد هستند.

اولین گروه شرکای انتشاراتی پرپلکسیتی شامل Automattic و Der Spiegel و Entrepreneur و Fortune و The Texas Tribune و TIME است. به‌عنوان بخشی از قراردادهای چند‌ساله، ناشران به APIها و پشتیبانی توسعه‌دهندگان Perplexity دسترسی پیدا خواهند کرد تا بتوانند موتورهای پاسخ سفارشی خود را در وب‌سایت‌های خود ایجاد کنند. آن‌ها برای همه‌ی کارمندان به پیشنهاد Enterprise Pro Perplexity با قابلیت‌های بهبود‌یافته‌ی حریم خصوصی و امنیت داده دسترسی خواهند داشت.

Perplexity هنوز نمایش تبلیغات در پلتفرم خود را شروع نکرده است؛ اما این کار در چند ماه آینده انجام خواهد شد. پرپلکسیتی جزئیات سهم درآمد تبلیغاتش را فاش نکرده است؛ اما شولنکو می‌گوید که درآمد تبلیغات «دو‌رقمی» خواهد بود.

با وجود انتقادهای علنی بسیاری از روزنامه‌نگاران سازمان‌های انتشاراتی مبنی‌بر سرقت محتوای آن‌ها به‌دست OpenAI برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی‌اش‌، سایر رسانه‌ها مانند The Atlantic و News Corp و The Financial Times و DotDash Meredith و Axel Springer و Vox Media در ماه‌های اخیر قراردادهای مجوز و محصول را با OpenAI امضا کرده‌اند.

Perplexity درآمد تبلیغاتی خود را با ناشران سهیم می‌شود

Perplexity با ScalePost.ai همکاری می‌کند؛ پلتفرمی که امکان همکاری بین ناشران و شرکت‌های هوش مصنوعی را فراهم می‌کند و تجزیه‌و‌تحلیل هوش مصنوعی را برای ناشران ارائه می‌دهد. پرپلکسیتی اعلام کرد که ناشران در برنامه‌اش برای جست‌وجوهای خاص ترجیح داده نمی‌شوند؛ موضوعی که OpenAI به شرکای رسانه‌ای خود قول داده است.

شولنکو در پاسخ به اینکه کاربران چند بار روی مقاله‌ای کلیک می‌کنند که Perplexity در پاسخ به پرسش کاربر به آن استناد می‌کند، گفت که نرخ کلیک‌خوردن واقعاً هدف این برنامه نیست. به‌گفته‌ی شولنکو، ارزش اصلی از‌طریق اشتراک‌گذاری درآمد تبلیغاتی و دسترسی به APIها و اشتراک Pro Perplexity است.

Perplexity درآمد تبلیغاتی خود را با ناشران سهیم می‌شود

با وجود تمایل به برقراری ارتباط دوستانه با شرکت‌های هوش مصنوعی، همه‌ی ناشران حاضر نیستند به‌آرامی تسلیم شوند. The New York Time و Raw Story و AlterNet و The Intercept به این دلیل شکایت‌هایی علیه OpenAI تنظیم کرده‌اند که ادعا می‌شود از آثار دارای حق کپی‌رایت روزنامه‌نگاران برای آموزش ChatGPT بدون اعتباردهی یا ذکر درست منابع استفاده کرده است.

طبق گزارش The Information، کنده ناست، شرکت مادر The New Yorker و Vogue و Wired، اوایل این ماه نامه‌ای مبنی‌بر توقف استفاده از منابعش را برای Perplexity ارسال کرد. این ناشر خواستار آن شد که Perplexity استفاده از محتوای نشریه‌های خود را در نتایج جست‌وجو متوقف کند.

این اقدام ممکن است با الهام از گزارش اخیر وایرد صورت گرفته باشد؛ گزارشی که نشان داد Perplexity محتوای صفحات وب را با دریافت URL آن‌ها استخراج می‌کند؛ حتی زمانی‌که ناشران به‌طور خاص از شرکت‌های هوش مصنوعی خواسته‌اند این کار را انجام ندهند.

فوربس نیز بعد از اینکه این استارتاپ را به سرقت ادبی یکی از مقاله‌های خبری خود در قابلیت بتا Perplexity Pages متهم کرد، نامه‌ی مشابهی به Perplexity فرستاد. پرپلکسیتی فعالیتش را متوقف نکرده و به‌جای آن از ناشران مذکور برای مشارکت در برنامه‌ی ناشران خود دعوت کرده است. شولنکو دراین‌باره گفت‌: «مشتاقانه منتظر همکاری با آن‌ها هستیم.»

نوشته Perplexity درآمد تبلیغاتی خود را با ناشران سهیم می‌شود اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow